zondag 15 augustus 2010

Aanvulling op Waar zijn we mee bezig -Accommodaties

Zojuist heb ik het rapprot "We have a dream" doorgenomen. Dat noopt me tot een iets andere kijk op de zaak en daar ben ik niet blij mee.
Allereerst is het niet "I have a dream" maar "We have a dream". Een subtiel verschil. Mijn ergernis over de engelse titel blijft, maar ik moet toegeven dat de titel inhoudelijk juist is. Het komt niet verder dan een droom. En dan niet in de zin van: een droom is een ideaalbeeld. Mijn ervaringen met dromen is dat zij wel een kern van waarheid bevatten maar overigens nogal chaotisch zijn en uiteindelijk niets bruikbaars opleveren.

Over deze materie is op 20 oktober 2009 een presentatie gegeven. Ik was toen redelijk positief over de aanpak, maar vroeg me af waarom het op dat moment werd gepresenteerd. Er moest toen nog heel veel worden uitgezocht. Het eindrapport heeft als datum 22 december 2009. Inhoudelijk zijn er geen afwijkingen en aanvullingen op de presentatie van oktober 2009. Een financiƫle paragraaf en zelfs financieel gerichte opmerkingen in de hoofdstukken ontbreken helemaal. Ik weet niet wat exact de opdracht was. Ik kan daarom ook niet zeggen of het een goed of slecht rapport is. Als de opdracht niet meer was dan een globale verkenning van de mogelijkheden voor onderwijs, kinderopvang en activiteiten van kinderen van O tot 18 jaar dan geeft het een bruikbare start, maar niet meer. De cijfermatige onderbouwing is mager en , staat zelf in het rapport, deels verouderd.

Opvallend vind ik dat eigenlijk geen aandacht wordt besteed aan de gevolgen van wegvallen van Esterade, Westhoek en Katrien. Bij de maatschappelijke partners ontbreken bijvoorbeeld wijkraden. Zat dat ook wel in de opdracht? De uiteindelijke visie geeft een heel vage aanwijzing:

Op basis van een combinatie van hoge kwaliteit en voldoende schaalgrootte, nabijheid en flexibiliteit werken de maatschappelijke partners intensief samen aan ontmoeteing van iedere inwoner van de gemeente Grave en zorg voor het kind, met het zwaartepunt bij kinderen van 0 tot 18 jaar.

Het gaat dus wel om alle inwoners en dus wijkgebonden activiteiten voor de 18+ ers.

Wat is er feitelijk gebeurd tussen 20 oktober en nu? Het wordt daarom tijd dat voor dit project een degelijke planning wordt opgesteld. Daarbij moet ook de communicatie aan de orde komen. In het rapport komt dit onderwerp helemaal niet voor. De partners zijn allemaal leveranciers van maatschappelijke voorzieningen. Toekomstige gebruikers komen in het stuk niet voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten