vrijdag 12 oktober 2012

Land van Cuijk: 1,2,3,4,of 5 gemeenten?


Deze week is de vraag weer aan de orde of de vijf gemeenten in het Land van Cuijk beter één gemeente kunnen worden of twee of toch vijf, maar met één ambtelijk apparaat en wellicht zijn er nog meer varianten. Kortom chaos alom.
Laat ik me er ook maar eens mee gaan bemoeien. Natuurlijk hoop ik met het ei van Columbus te komen, maar ik vrees dat ik vooral ga bijdragen aan de verwarring.
In zijn blog dekleinestad.dg.nl gaat Frank Houtappels wat dieper in op de artikelen van de Gelderlander. Met name haalt hij de suggestie van Jacques Leurs aan om de raadsleden van het Land van Cuijk op te sluiten in het Palazzo. Ze mogen er pas uit als er is besloten tot één gemeente in het Land van Cuijk. Jacques noemde dat een Big Brother-constructie. Frank vergeleek het met het conclaaf, waarin de kardinalen een nieuwe paus kiezen. Dat gaat niet werken.
Allereerst is de aanpak al zot. Als je toch al weet dat er één gemeente uit moet komen; waarom zou je dan de raadsleden nog opsluiten. En dat nog los van de vraag of je al niet eerst een hele discussie krijgt over de plaats van het Big Brother-conclaaf. Palazzo in Grave of schouwburg in Cuijk of de Weijer in Boxmeer of misschien op neutraal terrein?
Jacques wil het publiek en de pers erbij. Dan wordt het een show en krijg je wat Frank Houtappels in “de kleine stad” ook opmerkt: de deelnemers gaan rekening houden met het publiek en gaan zeggen wat zij vermoeden dat politiek gezien populair is. Theo Reijnen vindt één gemeente een brug te ver. Ik leg die uitspraak uit als: ook ik vind dat het LvC eigenlijk één gemeente moet zijn maar durf het nog niet te zeggen. Matt Cruijsen zoekt een tussenweg: één ambtelijk apparaat maar de gemeenteraden blijven. Al eerder heb ik dit een ongelukkige constructie genoemd. Zijn argument is dat daardoor het “bestuur dicht bij de inwoners” blijft. Geografisch klopt dat, maar ook de Graafse gemeenteraad staat inhoudelijk mijlenver van de inwoners van Grave verwijderd.
Baron van Münchhausen is de enige die zichzelf uit een moeras omhoog kon trekken (aan zijn haren). Dat lukt gemeentebesturen nooit. Het is daarom goed dat de gedeputeerde een poging waagde het Land van Cuijk uit het bestuurlijk moeras halen door de gemeenteraden eens flink aan de haren te trekken. Hij zei simpelweg dat er snel één gemeente in het land van Cuijk moet komen. Als je aan je haren uit het moeras wordt getrokken doet het pijn maar de situatie is wel gered.
Niet zeuren; geen conclaaf; geen Big Brother; geen discussie, maar al dan niet met tegenzin de feiten accepteren. Binnen het huidige staatsbestel is samenvoegen van de gemeenten in het Land van Cuijk de enige oplossing. Diep in ons hart weten we dat allemaal.

Helaas zijn daarmee de problemen niet opgelost. Ik vind namelijk dat het huidige staatsbestel niet meer van deze tijd is. Waarschijnlijk is er een boek voor nodig om dat van alle kanten te belichten en er uit te komen hoe het wel moet. Daarom nu maar een paar opmerkingen.

Ons staatsbestel is sterk geografisch georganiseerd. We hebben in Nederland gemeenten, provincies en het rijk en naast de gemeenten de waterschappen. Als een afzonderlijke gemeente het niet aan kan worden gemeenten samengevoegd. De discussie om provincies samen te voegen woedt ook al en zelfs Nederland is te klein om alles op eigen houtje aan te kunnen. Maar is fusie met de buren de enige oplossing? Met de huidige technieken is dat ook helemaal niet nodig. Een bestuur hoeft niet eens meer in één kamer te zitten om te vergaderen. Momenteel wordt gesproken over opheffen van waterschappen. Ik zou veel liever op dat idee van functioneel bestuur door willen borduren. Die gedachte vind je trouwens toch al terug in de wijze waarop ambtelijke apparaten tegenwoordig zijn georganiseerd.

Een tweede aspect heeft te maken met de zogenaamde gemeentelijke autonomie. Een gemeente moet uiteindelijk beslissen over alles wat er binnen zijn grenzen gebeurt. In het verleden was dat niet zo’n probleem, maar nu de actieradius van alles en iedereen aanzienlijk is vergroot levert dat problemen op. Het duidelijkst wordt dat bij grote infrastructurele projecten als wegen en spoorwegen. Uiteindelijk moeten gemeenten die allemaal in hun bestemmingsplannen verwerken. Dat leidt tot talrijke parallelle procedures, veel onrust en uiteindelijk tijdverlies en kostenverhoging vanwege het over de streep trekken van gemeentebesturen. Zo af en toe wordt dit systeem ons zelf te gek en dan komt er een noodwet die al dat gedoe opzij zet. Laten we het dan structureel aanpakken. Binnen een functionele organisatiestructuur kan dat ook eenvoudiger.

En dan mogen we niet vergeten dat we ook nog een democratie zijn. Naar mijn idee houdt een democratie meer in dan het houden van verkiezingen. Laat ik het kort houden: een goed werkende democratie is afhankelijk van de betrokkenheid van de burgers. De burgers moeten deel zijn van de samenleving; er lid van zijn. Tegenwoordig zijn de burgers meer klant dan lid. Je ziet dat ook in verenigingen. Klanten nemen diensten en spullen af; leden besturen en organiseren. Daar zul je in de opzet van het systeem rekening mee moeten houden.

Hier dieper op in gaan valt buiten de opzet van deze blog die vooral is bestemd om commentaar te leveren op de wijze waarop Grave wordt bestuurd. Bovendien moet deze materie op een heel ander manier worden aangepakt. Vooralsnog nog maar even volstaan met de conclusie van hiervoor herhalen want dat is de huidige realiteit.

Niet zeuren; geen conclaaf; geen Big Brother; geen discussie, maar al dan niet met tegenzin de feiten accepteren. Binnen het huidige staatsbestel is samenvoegen van de gemeenten in het Land van Cuijk de enige oplossing. Diep in ons hart weten we dat allemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten