De raadvergadering van 25 september heb ik gemist. Bij
het afluisteren van de opname zijn mij enkele zaken opgevallen.
Bij de vragen herinnerde Trots aan een motie over
webrichtlijnen, die een jaar geleden door de raad was aangenomen en nog niet
uitgevoerd. De wethouder kon daar niet op reageren en zegde een schriftelijke
beantwoording voor. Wat mij hierin opviel is dat de raad wel meer moties
aanneemt en nogal makkelijk accepteert dat het wel lang duurt voordat het
college reageert, als er al wordt gereageerd.
Vrij veel tijd werd besteed aan de “huisuitzetting in
Gassel”. Een lang lopende kwestie waar vrijwel iedereen al jaren van op de
hoogte was behalve de gemeenteraad. Opvallend vond ik dat er in de commissie
bestuur een petitie over dit onderwerp was aangeboden. Als dat een week eerder
in de commissie ruimte was gebeurd had men er toen over kunnen praten, zodat er
in de raad spijkers met koppen hadden kunnen worden geslagen. Tenminste als dat
zinvol zou zijn geweest. Uit de reactie van de wethouder kreeg ik de indruk dat
zwijgen door de raad in dit geval het beste is.
De behandeling van het milieuverslag en –programma was
een herhaling van de commissie. Wethouder Daandels wees daar fijntjes op. In de
commissie gestelde vragen zijn schriftelijk beantwoord. Daar merk je als
publiek dus niets van, maar dat kan de raad niet schelen. Het enige wat daaruit
naar voren kwam was dat mevrouw Schuts er niet mee tevreden was. Hier viel mij
vooral op dat LPG complimenten gaf omdat volgens de communicatieparagraaf het
cluster milieu overleg had gepleegd met het cluster civiele en cultuurtechniek.
Ik vind het al triest dat intern overleg blijkbaar zo iets bijzonders is dat
het in de communicatieparagraaf wordt opgenomen. Extra triest is het dat de
communicatieparagraaf daartoe is beperkt. En als de LPG dan daarvoor complimenten
gaat uitdelen kun je de conclusie wel trekken dat communicatie met de burgers
in Grave niet aan de orde zal zijn. Dat blijkt overig ook wel uit enkele andere
ontwikkelingen, maar daarover straks. Triest, heel triest maar ook dom, heel
dom.
En dan de eerste klapper van de avond.
Cryptogramliefhebbers zullen het misschien uit de agenda al hebben begrepen,
maar dit agendapunt ging over het bedrijf
Litjens. Qua probleem is er een overeenkomst met de scheepswerf. In beide
gevallen een succesvol en groeiend bedrijf dat op een verkeerde plaats ligt.
Een andere overeenkomst is de verwarrende
aanpak in de gemeenteraad.
Uiteindelijk volgde de raad het college om de verdere behandeling
te laten plaats vinden in de lopende procedure van het bestemmingsplan
buitengebied. Dan wordt er dus inhoudelijk doorgepraat.
En dan het parkeren. Eind 2010 heeft de raad een parkeerbeleid
vastgesteld. Tot nu toe is er van het daar uitgestippelde beleid nog weinig
terecht gekomen. Zowel raad als college bijten zich vast in onderzoeken en
rapporten. Het heeft geen zin daar nu uitgebreid op in te gaan. Het probleem is
dat de raad de aanleg van parkeerplaatsen ziet als de oplossing van een
probleem. Dat probleem is er in Grave inderdaad niet. Aanleg van
parkeerplaatsen moet in Grave een onderdeel zijn van het aantrekkelijk maken
voor bezoekers van buiten en dan zonder dat de inwoners daar last van hebben.
Dan kom je tot de aanleg van één of twee
grote parkeerplaatsen nabij de invalswegen. Vervolgens moeten er regelingen zijn
voor de bestaande parkeergelegenheden ten behoeve van kort-parkeerders,
gehandicapten en het laden en lossen.
Ook uit dit voorstel blijkt wel weer dat het
gemeentebestuur veel belang hecht aan de handhaving van genomen besluiten. Geen
wonder als je kennelijk geen heil ziet in communicatie als middel om de
bevolking te overtuigen van de juistheid van een besluit. Of gaat het
gemeentebestuur er van uit dat er in Grave alleen maar mensen wonen die per
definitie maling hebben aan alles en iedereen?
Geinig om te horen was de discussie over het (de) te
nemen besluit(en). Het college vroeg om een uitspraak over 12 punten en dat
betekent dus twaalf besluiten. Redelijk simpel lijkt mij. Maar dat is voor deze
raad te moeilijk, zelfs na toelichting door de wethouder. Het gevolg was dat
het hele voorstel werd verworpen en daarmee zijn de kinderen met het badwater
weggegooid. Want als het college zich strikt aan raadsuitspraken wil houden kan
het college niets meer doen. De raad heeft immers wat men niet wil en geen
kaders vastgelegd voor wat men wel wil.
Het debat over de visie transitie ABWZ had iets
spookachtigs. Het is vooral een rijkszaak en de gemeente hobbelt mee, maar moet
nog zien wat er van terecht komt. Op de vraag na afronding van het “debat” wat
er nu was besloten luidde het ferme antwoord van voorzitter Piet Vollenberg: “Aldus!!”
De prestatie van de avond was de constatering dat de
vergadering redelijk op tijd kon worden afgesloten.
Bestemmingsplan
buitengebied
Inmiddels is er een nieuwsbrief verschenen over het
bestemmingsplan buitengebied. Dat gaat nu de formele procedure in. Dit betekent
dat het klaar ligt en dus ook dat het college heeft geanticipeerd op de
raadsuitspraak over de kwestie Litjens. De raad krijgt op 23 oktober er
toelichting op. Wij burgers worden afgescheept met een nog niet van een datum
voorziene inloopavond. Dat middel is prima voor het bespreken van niet al te
ingewikkelde individuele vragen, maar niet als algemene voorlichting. Wanneer
het plan ter inzage komt is nog niet bekend, maar wel dat 12 weken na het
beëindigen daarvan de raad het bestemmingsplan moet vaststellen.
Datzelfde termijn is ook van kracht voor het
bestemmingsplan centrum. Alleen is de termijn al ruimschoots overschreden. Dat
geeft iedere indiener het recht de procedure voor een dwangsom in te zetten.
Begroting 2013
De begroting 2013 is ook op de website verschenen en ook
in de bibliotheek beschikbaar. In het verleden was de behandeling van de
begroting het belangrijkste politieke evenement in het jaar. Er werden pagina’s
in de krant aan gewijd en er werden verschillende vergaderavonden aan besteed.
In de begroting werd immers het beleid vastgelegd voor het komende jaar. De
rest was weinig meer dan uitwerken. Ook binnen de fracties werd er veel energie
ingestopt. In de loop van de tijd is dat anders geworden. Het beleid werd
vastgelegd in de voorjaarsnota en tegenwoordig kadernota. De begroting is dan
niet meer dan een financieel technische uitwerking en behoeft dan ook minder
aandacht. Voorwaarde is dan wel dat de kadernota de aandacht krijgt die ze
nodig heeft. En dat is zeker in Grave niet het geval. Ook dit jaar is de
kadernota eigenlijk door de raad voor kennisgeving aangenomen. De discussie zou
wel bij de begrotingsbehandeling komen werd gezegd. Nou maak de borst maar nat.
Hier volgt het tijdschema:
·
11 oktober technische toelichting;
·
18 oktober algemene beschouwingen ingeleverd;
·
25 oktober reactie college;
·
6 november raadvergadering.
Dat is voor de raadsleden zelf al een hele klus, ook al
omdat tussendoor ook nog de commissievergaderingen en de overige voorbereiding
voor de raadvergadering van 13 november moet gebeuren. Voor betrekken van de
achterban is nauwelijks tijd, zeker niet als er nog achterbanleden zijn die
zich willen voorbereiden. En dat is wel belangrijk. We hebben nu eenmaal een
democratie en geen dictatuur van gemeenteraadsleden. Ook is het noodzakelijk
achterbanleden voor te bereiden op een eventueel raadslidmaatschap. Of zouden de
huidige leden hebben afgesproken te blijven zitten tot de gemeente Grave wordt
opgeheven? Daar doen ze wel hun best voor en kennelijk wil, blijkens de
uitlatingen van de gedeputeerde in de Gelderlander van vandaag (5 oktober 2012),
de provincie daar wel aan meewerken.
De technische toelichting op 11 oktober is niet publiek
aangekondigd, maar ook niet vertrouwelijk. Men had daar dan ook eigenlijk een
klein zaaltje voor gereserveerd. Waarschijnlijk wordt het nu de raadzaal.
Nu eerst de begroting maar eens bekijken. Wellicht dat ik
er nog op terugkom.
B&W-besluiten
Het is een vaste gewoonte op donderdag eens te kijken wat
het college een week van te voren heeft besloten. Deze keer waren er toch wel
een paar opvallende zaken.
Allereerst, maar dat was al een vergadering eerder heeft
het college een raadvoorstel goedgekeurd voor de vergadering van 13 november over
bezwaren tegen het geheim houden van de Wisseveldgegevens. Die bezwaren waren
los van elkaar ingediend door Louis Sparidans en mij. Allereerst verbaast het
mij dat er een collegevoorstel is. Het gaat om bezwaren bij de raad tegen een
beslissing van de raad. Verder verwondert het mij dat ik, en waarschijnlijk de
heer Sparidans evenmin, van het voorstel van het college op de hoogte zijn
gesteld. Trouwens het verslag van de hoorzitting van 2 augustus en het advies
van de bezwarencommissie zijn mij ook onbekend.
Kennelijk is er een aantal jaren minder geld uitgegeven
aan de openbare verlichting dan voorzien. Dat is niet gek en volgens de regels
van de beheerplannen dient dat geld terug te gaan naar de gemeentekas. In de
vergadering van 25 september heeft het college besloten die besparing toe te
voegen aan het budget voor het Wisseveld. Daar hoort de raad niet zonder meer
mee in te stemmen, maar onlangs is er een besloten bijeenkomst over het
Wisseveld geweest, dus wie weet.
In diezelfde vergadering is besloten dat er nu niet jaarlijks
wordt gesproken over de huisvesting van de voedselbank, maar dat het contract
steeds stilzwijgend wordt verlengd. Dat is een bureaucratische besparing. De
adder onder het gras is dat die verlenging steeds met een maand is. De
voedselbank zit al jaren op die schopstoel, maar nu lopen ze iedere maand die
schop te krijgen in plaats van eens per jaar.
De stuw krijgt zijn garantie voor de bouw van het
clublokaal en de vergunning is verleend. Fijn voor de Stuw en voor Grave, al is
het alleen maar omdat daarmee ook iedere discussie over de toekomst van de
jachthaven van de baan is. In het kader van de toekomstige ontwikkeling van het
Wisseveld is dat een goede zaak, vind ik.
In dezelfde vergadering is ook het raadvoorstel voor de grondexploitatie
goedgekeurd.
Het leuke daarvan is dat in één voorstel aan de raad
wordt gevraagd over 10 punten een besluit te nemen. Gezien het gekrakeel over
de 12 punten van het parkeervoorstel ben ik benieuwd hoe het voorstel nu is
geformuleerd.
Bij die beslispunten zitten een paar interessante.
·
Het raadsbesluit van 20 december over het
Wisseveld wordt teruggedraaid;
·
Er wordt nu ruim € 8.000.000 als verlies op het
Wisseveld afgeschreven. Aangezien in de 10.000.000 van december 3.000.000 was
opgenomen voor toekomstige infrastructuur is de strop dus een miljoen hoger dan
toen.
·
Het is de bedoeling in 2013 € 1.200.000 aan
het Wisseveld te besteden. Ik ben benieuwd waaraan;
·
Het
college wil een projectplan laten opstellen voor Esterade om inzicht te krijgen in de
ontwikkelingsmogelijkheden voor deze locatie, zodra er meer duidelijkheid is
over het evt. verkrijgen van plancapaciteit. Merkwaardig omdat hetzelfde
college in de begroting het volgende opmerkt: “Hieraan wordt gekoppeld de
instandhouding van Esterade voor de huisvesting van de wijkgebonden
voorzieningen en het jongerencentrum. Hiervoor is in deze programmabegroting
een bedrag van € 800.000,- opgenomen ter compensatie van het wegvallen van een
gedeeltelijk bekostiging van het Multifunctioneel Centrum door de verkoop van
Esterade.
Zo kan ie wel weer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten