Het gemeentebestuur heeft inzake de faillissementen van
ontwikkelaar en bouwer van het Hart van Grave een afwachtende houding
aangenomen. De curatoren zullen eerst moeten spreken. En intussen blijft het
stil en gebeurt er ogenschijnlijk(?) niets. Er heerst trouwens toch rust in het
stadhuis. Vanaf 16 juli zijn er ook geen B&W-besluitenlijsten. Die geven
vaak ook nog wat informatie.
Nu kun je op 2 manieren afwachten:
·
Passief, je doet niets voordat duidelijk is
voordat de curatoren hun uitspraak hebben gedaan. Het lijkt er op dat de
gemeente, zoals gebruikelijk, deze houding aanneemt;
·
Actief; je gaat na wat er nog zou moeten
gebeuren dat niet door de curatoren wordt beïnvloed. Daarnaast kun je een
inschatting maken van wat gaat worden beslist en hoe je reactie daarop zal zijn.
Als de uitspraak er is kun je snel reageren. Schakers en dammers zijn hierin
getraind.
Ook bij het hart van Grave is er heel wat waarover al kan
worden nagedacht. Aan het bouwwerk en het gebruik ervan kan de gemeente
daadwerkelijk niet veel doen, maar des te meer aan de omgeving, de inrichting
van de openbare ruimte.
We hebben het Binnenhof en de toren, die geen van beiden
direct bij het faillissement zijn betrokken. Aan de voorbereiding kan dus
gewoon worden doorgewerkt. Wel zullen de uitkomsten van het faillissement invloed
hebben op de financiële mogelijkheden.
Maar er is meer. Openstaande zaken zijn nog de
verkeersafwikkeling, het parkeren en de inrichting van het stadscentrum tot een
aantrekkelijke verblijfsruimte voor bezoekers vanuit de eigen gemeente en van
ver weg.
De
verkeersafwikkeling
Hoofdwagt en Hoofschestraat kennen sinds de bouw
éénrichtingsverkeer. Past dat in het verkeerscirculatieplan, dat overigens ook
al knap op leeftijd is? Rekening moet daarbij worden gehouden dat de
Koninginnedijk bij het Catharinahof volgens de plannen van de gemeente voor
auto’s wordt afgesloten.
Parkeren
Het gemeentebestuur heeft altijd verteld dat op grond van de
overeenkomst over het HvG een parkeergelegenheid voor een 70-tal (aantal uit
mijn hoofd geciteerd) auto’s moest worden aangewezen. Laatstelijk werd hier de
Stadhouderslaan voor aangewezen. Het gerucht gaat dat dit nadat alle lege plekken van een blauwe lijst zijn voorzien
niet meer nodig is. Klopt dat? Ik zou het vreemd vinden. Vervolgens mag je best
de vraag stellen of, zoals de Rogstraat er nu bijvoorbeeld uitziet, dit nu is
wat we willen. Het parkeren in de Hoofschestraat was, dacht ik, alleen bedoeld
als vervanging van weggevallen parkeerplaatsen tijdens de bouw.
Markt
Hoe zit het nu met de definitieve plaats van de markt?
Aantrekkelijke
binnenstad
Als de belangrijkste functie van het winkelcentrum blijft
dat er auto’s een plekje kunnen vinden hoeven we ons niet zo druk te maken over
inrichting met aantrekkelijke bestrating en meubilair. Maar dat is niet mijn
idee.
Praktische zaken
Er zijn ook nog praktische zaken. De regenwaterafvoer van
het HVG moet nog op de gemeentelijke riolering worden aangesloten. Daarbij ben
ik er vrijwel zeker van dat tijdens de bouw rioolaansluitingen in de
Hoofschestraat en de hoofdwagt zijn beschadigd.
Zo is er nog wel meer en al die onderwerpen kunnen niet los
van elkaar worden gezien. Ook is hierbij inbreng van ondernemers en bewoners
belangrijk.
Kortom: hoog tijd om actief te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten