donderdag 19 december 2013

2013-99 Raadsvergadering 17 december 2013

Net geen 100 genummerde artikelen, maar dat is toeval

De raadsvergadering verliep enigszins in kerstsfeer. Het ging allemaal redelijk vredig. Er kwamen ook geen onverwachte uitspraken. Natuurlijk heb ik toch wat opmerkelijke feitjes gehoord of gezien.

Dat de structuurvisie werd doorgeschoven was te voorzien en dat stond ook al op de agenda aangekondigd. Ik vraag mij af of dat geen première was; iets op de agenda plaatsen met de bedoeling het niet te behandelen.

Een poging om ter wille van een deel van het publiek de volgorde van de agenda te veranderen werd soepeltjes afgewezen. Dat soort dingen moet je maar van te voren bedenken en toegevoegde en dus onvoorbereide agendapunten horen aan het eind te komen. En dat zeker wanneer het eindtijdstip vast staat. De voorzitter wees er voor de zekerheid op dat overschrijden van de tijdslimiet volgens het reglement zou betekenen dat men op kerstavond terug moest komen. De vergadering was natuurlijk op tijd afgelopen!

Bij de vragen kwam nog naar voren dat het beheercontract voor Catharinahof nog niet is getekend. Dat heeft een technische oorzaak, de samenwerking tussen gemeente en Brabantzorg is uitstekend. Dat is maar goed ook. Ik heb het, inderdaad zeer mooie, complex gezien. Je moet er niet aan denken dat er voor een deel van het gebouw nog een andere beheerder rondloopt.

Van het spreekrecht werd door2 dames gebruik gemaakt. Namens de wijkraden met het verzoek het nog niet gebruikte deel van het idop-budget niet af te schrijven en vanuit de VVV met het verzoek tot een goede oplossing van de gerezen problemen te komen. In beide gevallen bleek een falen van de communicatie een belangrijke oorzaak van  de onvrede te zijn. Stof voor een kerstverhaal dus.

Traditiegetrouw wees mevrouw Schuts nog op enkele schoonheidsfoutjes in de verslaggeving en toen kon aan de inhoudelijke agenda worden begonnen.

Een enkele aarzelende pogingen om toch over A-stukken iets te zeggen werd vriendelijk en afdoende verijdeld, zodat A-stukken ook echt hamerstukken waren.

Zo waren we snel bij agendapunt 15 de tweede Burap 2013. Daar was alleen het restant van de idopsubsidie interessant. Dat enkele wijkraden nog geen plannen daarvoor hadden ingediend kwam omdat men die niet op de plank had liggen. De dorpsraden en de wijkraad Estersveld zijn meer dan een postillon d’amour tussen gemeentebestuur en gemeenschap. Zij organiseren ook activiteiten en hebben dus uitvoeringsplannen zat. De wijkraden hadden over een mogelijke soepele opstelling iets anders begrepen dan de wethouder had bedoeld mee te delen, een communicatiemisverstand dus. De wijkraad had ter elfde ure de fracties als oplossing een ontwerp voor een amendement toegestuurd. Keerpunt 2010 had boven die tekst het eigen Logo geplaatst en het dus alvast maar ingediend. Uit de discussie bleek echter dat er ook in de begroting 2014 nog voldoende budget beschikbaar is en dat het college sluitingsdata voor aanvragen begripvol zal beoordelen. In uiterste nood zou nog de jaarrekening 2013 uitkomst kunnen bieden. Het amendement was dus niet nodig en werd ingetrokken. Weer een hoofdstuk van het kerstverhaal af.

Het verlengen van de overeenkomsten met Visio ging ook vrij vlot. De discussie bracht geen nieuws. VPGrave was indertijd tegen en was nu ook tegen verlengen. Keerpunt was toen ook tegen maar stemde nu voor de verlenging, waarschijnlijk omdat de raad nu eenmaal deze weg had gekozen en dat die dan ook maar verder moest worden gevolgd. In de meeste gevallen is dat ook het beste.

Over de vijf sterren van AgroFood werd waarschijnlijk alleen nog wat gezegd omdat het nu eenmaal een B-stuk was.

Bij de bespreking van de rekenkamercommissie Land van Cuijk kwam naar voren dat Grave er mogelijk karig van af zou komen. Dat vond ik wat vreemd als je ziet wat de raad van Grave met de rapporten doet. Veel trekt men zich van die rapporten niet aan.

Ja en toen de APV en met name de regeling voor het paracommercialisme en daarin weer met name de positie van de tennisverenigingen. Na de commissievergadering van een week geleden had de burgemeester als portefeuillehouder alle betrokkenen bij elkaar groepen. Over het resultaat hadden de raadsleden een memo gekregen. De inhoud daarvan ken ik niet maar het werd al snel duidelijk dat alle partijen het nu met elkaar eens zijn. Technisch kon het allemaal zonder amendement worden geregeld. Dus weer een bijdrage aan de kerstsfeer.

En toen een voorstel met toch wel redelijk grote gevolgen: invoer van reclamebelasting in de binnenstad ten behoeve van het ondernemersfonds. Invoeren van een nieuwe belasting is meestal vragen om problemen. Dit keer was de voorbereiding kennelijk zodanig geweest dat alleen nog werd betreurd dat de belasting niet voor de hele gemeente zou gelden. In ieder geval heeft het centrummanagement nu financiële armslag om er werkelijk iets van te maken.

En dan het interpellatiedebat over de nieuwe vorm waarin toeristen naar Grave worden gelokt en vervolgens ontvangen. Dat is allemaal nog wat onduidelijk maar het grootste probleem was wel dat het de vrijwilligers van de VVV , de organisatie waarmee wordt gebroken, niet duidelijk was welke rol zij zouden kunnen, moeten en/of mogen spelen in de nieuwe organisatie. Behalve in Cuijk was dat voor die vrijwilligers voldoende aanleiding om er dan maar mee te stoppen.

Het werd zowaar een echte discussie. Daarbij bleek dat zich toch weer een “stukkenprobleem” had voorgedaan. Het rapport waarop de nieuwe opzet is gebaseerd is niet aan de raadsleden, laat staan aan de rest van de bevolking, verstuurd. Het was te groot voor e-mail. Nu zijn er zat andere manieren, ook digitaal, om dat probleem eenvoudig op te lossen maar daar was helaas geen gebruik gemaakt. Het werd een beetje welles en nietes over informatie sturen en ontvangen. Uiteindelijk was iedereen het er over eens dat de communicatie niet tot resultaat had geleid en dat het over moest.   Vrijwilligers en gemeentebestuur gaan weer aan tafel. Iedereen weer gelukkig. Helemaal kerstmis.

Maar toch….. Het huidige VVV-kantoor is dicht. Een toerist die tijdens de feestdagen informatie wil krijgen of kopen komt aan een gesloten deur. Dus heb ik gevraagd hoe dat met Pasen zou zijn. Dat is immers het volgende kerkelijke feest. Er wordt naar gestreefd in het voorjaar de organisatie operationeel te hebben. Dat is wat vaag. Er is kennelijk geen strakke planning. Maar met zoveel vrijwilligers zal het best mogelijk zijn de zaak draaiend te houden. Ik heb inmiddels via Trots het rapport te pakken en ga het tijdens de feestdagen eens lezen.

Aan u, lezers en lezeressen wens ik fijne en goede feestdagen en de gemeente een probleemloze jaarwisseling en overgang naar CMG.

  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten