maandag 26 oktober 2009

parkeernota

Het gaat om de actualisering van de parkeernota uit 2005. De conclusie van deze actualisering is: “in de rapportage wordt nogmaals bevestigd wat al langer bekend is: indien er geen maatregelen worden getroffen slibt de binnenstad dicht”. Heel terecht is het woord "nogmaals". Want deze conclusie stond ook al in de parkeernota die leidde tot instelling van de blauwe zone uit 1999 of daaromtrent. Het lijstje met potentiële parkeerlocaties uit die tijd heeft veel overeenkomsten met nu gegeven lijstje. “ Eigenlijk is er sinds die tijd niets gebeurd!

Als antwoord op de gebruikelijke vraag: “Waarom naar de Raad” deelt het college mee dat dit in de raadsvergadering van 21 april 2009 was afgesproken. Ik zou daar aan willen toevoegen: “omdat het hoog tijd is nu spijkers met koppen te slaan”. Dit temeer omdat vooralsnog alleen concreet wordt gewerkt aan projecten waardoor het aantal parkeerplaatsen definitief of tijdelijk wordt verminderd !!

Het college doet 11 voorstellen voor een besluit. Er is er geen bij die direct tot uitbreiding van de parkeerruimte leidt. Opmerkelijk is dat (angstvallig?) alle opdrachten in het 2e kwartaal van 2010 tot resultaat moeten leiden. Dat is na de verkiezingen. Hopelijk is hier niet mee bedoeld dat dit college het aan het volgende college overlaat. Maar dan zou dit college ook voor de verkiezingen nog moeten rapporteren.

Positief is dat het college heeft gedacht aan het parkeren door toeristen. In de parkeernota wordt hier niet echt aandatcht aan besteed. Waarop die 50 plaatsen zijn gebaseerd is mij niet duidelijk. Wel vind ik dat daar niet op lange termijn, maar op korte termijn aan moet worden gewerkt. De parkeerruimte moet er zijn voordat de toeristen komen. Het risico op teveel parkeerruimte is nihil. In de toerismenota staat dat in Grave evenementen met 10.000 bezoekers belangrijk zijn. Dat betekent dat er voor die gebeurtenissen extra ruimte moet worden gevonden. Daarover is in de parkeernota en het raadsvoorstel niets terug te vinden. De evenementen zijn er nu al!!

Het heeft geen zin nu al concrete plannen te maken op grond van derden zoals Sensis. Als je daarvan afhankelijk bent drijft dit de grondprijs op. Sensis en zijn voorgangers zijn ook in het verleden een onduidelijke gesprekspartners gebleken.

Tijdelijke parkeerplaatsen inrichten is per definitie geld verspillen en dat kan Grave zich niet veroorloven.

In de parkeernota wordt het Coxterrein wel voorzichtig genoemd, maar niet verder besproken. Ik vind het nou juist een kansrijke locatie. Wel moet daarvoor worden afgezien van het zogenaamde EMAB-project. Er zijn voldoende andere mogelijkheden voor woningbouw. In 2005 is EMAB ingesteld als experimentele verruiming van de strakke “Beleidslijn Ruimte voor de Rivier”. Inmiddels is die beleidslijn vervangen door de “Beleidslijn Grote Rivieren” en heeft de EMAB-status geen voordelen meer. Dat betekent waarschijnlijk weer moeizaam overleg met Rijkswaterstaat. Een parkeerterrein zal minder problemen opleveren. Bij hoog water is het natuurlijk onbruikbaar en dat is een nadeel. Ik zou deze locatie in ieder geval willen toevoegen aan de lijst.

Eindconclusie: wordt vervolgd en hopelijk spoedig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten