woensdag 12 mei 2010

Even schrikken: kadernota

Voordat ik richting slaapkamer ga kijk ik altijd nog even of Jacques nog wat heeft te melden. En ja hoor de agenda voor de komende weken. Allerlei leuke dingen, maar in ieder geval één waar ik van schrok.
  • 25 mei technische toelichting Kadernota;
  • 1 juni voorbereidende vergadering;
  • 15 juni besluitvormende vergadering.

Ik heb nog even op de site van de gemeente gekeken of daar een bevestiging te vinden was, maar nee hoor. Voor die data geen agenda. Ook in de besluitenlijstenvan de B&W-vergaderingen tot en met 4 mei is er niets over terug te vinden. Voor de besluitvormende vergadering van 15 juni is vooralsnog alleen een technisch voorstel over de bezwarencommissie geagendeerd.

Waarom ik hiervan schrik?

De kadernota is het belangrijkste politieke beleidsstuk van het jaar. Daar staat in wat er de komende vier jaar in grote lijnen gaat gebeuren. In de begroting wordt dan het eerste jaar uitgewerkt.

Dit jaar is de kadernota van extra belang. Allereerst omdat het de eerste kadernota is waarin het raadsprogramma in is verwerkt. Nou is dat deze keer redelijk simpel want dat programma is er helemaal niet. De kadernota heeft dit jaar ook een extra lading omdat daarin de structurele bezuiniging van € 1.000.000 moet zijn opgenomen. Het lijkt mij niet realistisch te veronderstellen dat wij burgers niets van die bezuinigingen zullen merken. Dus enige communicatie vooraf is wel aan te bevelen.

Op 1 juni worden ook de nieuwe wethouders geïnstalleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dat even in een paar minuten gebeurd.

Conclusie: van een gedegen voorbereiding en behandeling van de kadernota komt dus weer niets terecht. En dus ben ik geschrokken. Er wordt gewoon op de oude manier doorgewerkt (ik had hier eerst iets anders staan).

Of zou het nieuwe college dan toch met wonderen beginnen?

Het presidium zou op 18 mei natuurlijk ook nog iets anders kunnen verzinnen, maar dat wordt ook al een drukke avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten