maandag 9 april 2012

De scheepswerf volgend bedrijf met aanvulling

De laatste ontwikkelingen over de scheepswerf vragen natuurlijk om commentaar. Dat kan kort zijn.
De raad heeft het college duidelijk opdracht gegeven alles te doen wat mogelijk is om het mogelijk te maken dat de scheepswerf schepen met een lengte van 135 m kan bouwen in afwachting van legalisatie van deze afmeting. Het college heeft in dit geval maar twee mogelijkheden: de opdracht uitvoeren of verdwijnen. De mogelijkheid om de raad mee te delen dat uitvoeren van de opdracht niet mogelijk bestaat niet omdat de formulering van de opdracht zo was dat uitvoeren altijd mogelijk is. Een andere vraag is of “alles wat mogelijk is” voldoende is om het gewenste resultaat te behalen. De vooruitzichten zijn goed. Blijkbaar stemmen rijk en provincie in met deze wijziging maar er moet nog een procedure worden gevolgd en daarvan heeft het resultaat altijd een zekere mate van onzekerheid.

“Alles doen wat mogelijk is” is ook eenvoudig. Er is een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Het enige dat het college had hoeven doen is in dit ontwerpbestemmingsplan “110” te vervangen door “135”. Een opmerking daarover in de toelichting was wel netjes geweest, maar de 110 m is ook niet toegelicht. Vervolgens had iedereen daar zijn of haar mening over kunnen geven. een maand of vier later zou de raad kunnen oordelen over de ingebrachte zienswijzen en een definitieve uitspraak doen. Dit had gekund en is naar mijn idee ook de enige mogelijkheid. Of dat voor de scheepswerf voldoende zekerheid biedt kan alleen de scheepswerf zelf beoordelen. Dat college en raad dit naar mijn mening al veel eerder hadden kunnen doen is wel juist maar helpt nu niets meer.

De opmerkingen van de wethouder, zoals ze in de krant stonden en blijkbaar ook via de TV zijn verspreid vind ik uitermate raar. Ik wacht eerst maar af wat de raad er van vindt.

Aanvulling

Zojuist zie ik op de site van Keerpunt 2010 dat Jacques Leurs een opiniepeiling houdt over de vraag of de raad moet gaan voor de scheepswerf of voor de Maasboulevard.
Door het college op te dragen het bouwen van 135 m schepen mogelijk te maken heeft de raad, bewust of onbewust, die keuze al gemaakt. De raad gaat voor de scheepswerf. het was weliswaar met de stem van LPG tegen, maar toch een duidelijke uitspraak. Als men de Maasboulevard wil doorzetten, hetgeen volgens mij vanwege de financiën geen realistische keuze zou zijn, moet men nu de scheepswerf wegbestemmen met alle -eveneneens financiële consequenties van dien. In dit geval is geen tweesporenbeleid mogelijk. Het is één spoor met twee treinen die in verschillende richting rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten