De agenda’s voor de
komende commissievergaderingen zijn verschenen.
Alvorens op de
inhoud van de onderwerpen in te gaan een paar opmerkingen vooraf.
Het eerste dat
opvalt is dat de commissie Audit een week naar achter is geschoven. Dat
betekent dat er nu een week zit tussen die vergadering en de raadvergadering.
Een verbetering, maar in Grave is ook een week ruimte niet voldoende.
In afwijking van de andere commissie kent de commissie audit
deze keer geen algemeen spreekrecht; sterker nog het daarvoor gereserveerde
agendapunt 4 bestaat helemaal niet. Foutje? Op de agenda van de vorige
vergadering stond dit punt wel! Volgens de verordening op de commissies hoort
het spreekrecht op de agenda.
Aanvankelijk stond op de agenda voor de commissie ruimte
ook een presentatie van het opknapplan van de loswal. Een plan waar al lang op
wordt gewacht en waarover inmiddels ook
al allerlei verhalen in de stad de ronde doen met als belangrijkste punt dat
met het werk wordt begonnen op de dag na het waterfestival, dus 20 augustus
(van dit jaar). De reden waarom het is afgevoerd is blijkbaar dat de stukken
voor de presentatie niet tijdig bij elkaar kunnen worden gevonden!! Dan vraag
je je toch af op welke basis onderwerpen op de agenda worden gezet.
De behandeling van de Idops staat op de agenda van de
commissie Ruimte. Nu zitten in die Idops veel ruimtelijke projecten en
projectjes. Maar als je naar het voorstel kijkt zijn dat veelal reeds in behandeling
zijnde zaken of, vanwege de financiën, vrome wensen. Toch staan er veel
behartigenswaardige zaken in die vooral op het terrein van de commissie
Inwoners en bestuur liggen.
Ondanks dat de kadernota al in het college is goedgekeurd
en ook voor de raadsleden is verschenen staat behandeling niet op de agenda van
welke commissie dan ook. Of wordt dit stuk, het belangrijkste politieke
beleidstuk van de raad, als een interne aangelegenheid beschouwd waarmee je de
bevolking niet mee moet lastigvallen?
Er zijn nog andere onderwerpen die eigenlijk wel in een
commissievergadering aan de orde hadden moeten/kunnen komen, al was het maar
informatief. Ik noem de voortgang met het bestemmingsplan buitengebied; de
consequenties van het faillissement van de scheepswerf voor die locatie; de
plaats van de markt wanneer het Hart van Grave klaar is; de herinrichting van
de Hoofschestraat; de aanleg van de parkeerterreintjes en de opknapbeurt van de
Kat waarvoor een reeks zinswijzen is ingediend.
Over het MFC wordt de raad in beslotenheid nader
geïnformeerd. Dat de tijd kennelijk niet rijp is om de bevolking te informeren
over het toekomstig gebruik baart mij wel zorgen. Als alles koek en ei was zou
het college toch wel met informatie komen. Zeker nu Westhoek wordt gesloten en
ook Katrien in de verkoop is gedaan zijn de verenigingen er wel nieuwsgierig
naar. Stel je voor dat er morgen kopers zijn.
Commissie Ruimte.
Grondexploitatie
De grondexploitaie 2012 zou een ander aanzicht moeten
hebben dan de voorgaande jaren omdat een aantal projecten, waaronder het
Wisseveld, uit de grondexploitatie is overgeheveld naar de Algemene Dienst.
Toch komen ze aan de orde. Op zich is dat fijn want ik heb al eerder beweerd
dat in plaats van projecten te verwijderen omdat er geen gemeentegrond bij is
betrokken (en het dus niet om grondexploitatie gaat) het beter zou zijn geweest
dit onderwerp om te dopen in “gemeentelijke ontwikkelingsprojecten”. Dan staan
vergelijkbare problemen bij elkaar. Opvallende nieuwigheden heb ik nog niet
ontdekt. De actuele situatie voor het Wisseveld was denk ik bij het opstellen
van dit stuk niet, of niet volledig bekend. De situatie is uiterst verwarrend.
Hopelijk komt er in de vergadering meer duidelijkheid. Wel blijkt al dat er
weer een ton meer is uitgegeven dan waar op was gerekend.
In de laatste raadvergadering is een deel bouwcapaciteit
van de Stoof overgeheveld naar Vennedaal. Wat daarvan de consequenties zijn
voor de exploitatie van de Stoof heb ik nog niet kunnen vinden.
Wel is in het voorstel bevestigd dat Esterade niet wordt
verkocht, maar door de gemeente herontwikkeld. Wat daarvan de gevolgen zijn
voor de financiering van het MFC is misschien uit de jaarrekening van 2011 of
de kadernota af te leiden.
Idops
Er is een hele hoop informatie en ideeën bij elkaar
geschreven. Ik hoop maar dat het lukt de zaak uit de bureauladen vandaan te
houden. Ik wacht de behandeling maar even af.
Rapport Rekenkamer Wisseveld
De eerste (gemene) vraag is natuurlijk of dit onderwerp
nu wel behandeld gaat worden. Er wordt nog steeds uitgegaan van de oorspronkelijke
stukken. Die riepen bij mij meer vragen op dan er antwoorden werden gegeven. Weet
de raad al meer? Wat ik vooral mis is een reactie van juist dit college. Zij
hebben de hele zaak geërfd van hun voorgangers en kunnen dus vrij commentaar
leveren en aangeven hoe projecten als dit beter kunnen worden aangepakt. De
gemeente opheffen is een iets te makkelijk antwoord. Ook hier maar even afwachten.
Wijziging bouwverordening
Een technische zaak waarbij het verheugend is dat in
ieder geval Mill en Grave op dezelfde manier wijzigen.
Commissie Audit
De agenda is niet lang maar wel hevig: de jaarrekening
2011.
Ogenschijnlijk een positief resultaat. Er gaat
€ 849.000 naar de vrij besteedbare ruimte. Maar de adder kwam al vrij snel
onder het gras vandaan. De normale uitgaven van de gemeente waren
€ 822.000 hoger dan de inkomsten en dus moest een beroep worden gedaan op
de reserves en voorzieningen. We hebben nog al wat van die potjes voor allerlei
doeleinden en daarmee is dusdanig geschoven dat het tekort van € 822.000
was gedekt en er € 849.000 naar de vrij besteedbare reserve is gegaan. Waarom
die ingewikkelde constructie? De vrije reserve was rekening houdend met aangegane
verplichtingen niet meer dan € 155.000. Uit allerlei andere reserves is
uiteindelijk die € 849.000 naar de vrije reserve geschoven. Alles bij
elkaar is Grave er in 2011 € 893.000 armer op geworden. We teren dus in en
gaan daar vooralsnog vrolijk mee door. Want inmiddels is in 2012 alweer
€ 589.000 uit die vrije reserve gehaald. Potverteren met het oog op
opheffen van de gemeente klinkt zo onvriendelijk.
Een ander aspect is dat een rekening ten opzichte van de
begroting heel veel voor- en nadelen heeft. Dat is normaal. Nu blijkt dat heel
veel van de voordelen incidenteel zijn. Meestal betekent dit dat de kosten zijn
doorgeschoven naar 2012 of later. En daar is in de meerjarenbegroting van 2012
natuurlijk niet op gerekend. Een zorgelijke situatie waarvoor in de kadernota
2013 een aanpak zou moeten staan.
Commissie inwoners
en bestuur
Heel veel formele punten waar de raad wel aandacht aan moet
besteden, maar waar ik aan voorbij ga.
Nieuwbouw Visioschool
Een belangrijk punt is wel het voorstel om in te stemmen
met nieuwbouw voor de Visioscholen. Financieel was daar al op gerekend, dus wat
dat betreft niet zo’n probleem. Wel is de vraag hoe deze instemming past in het
geheel van de onderhandelingen met Visio over de toekomst van het gebied. Visio
haalt hier een flinke vis mee binnen. Wat wint de gemeente ermee? Er zou toch
een traject met Visio worden ingegaan gebaseerd op overeenkomsten?
Plaatsing gedenkstenen
Het college laat de beslissing over de herplaatsing van
de gedenkstenen die op de tussenmuur van het voormalige stadhuis zaten aan de
raad over. De vraag is of de toren die over is gebleven (wat gebeurt er verder
mee?) of het historisch stadhuis de aangewezen plaats is. Het college is voor
de toren. Een groot aantal Gravenaren vindt het historisch stadhuis de beste
plek. Een echte voorkeur heb ik zelf niet. Belangrijk is dat er voldoende
ruimte is voor een stijlvolle herdenking. De raad mag beslissen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten