dinsdag 12 juni 2012

Wisseveld, bijdrage


Vorige week ontving ik een mail van Louis Sparidans over het Wisseveld met het verzoek die te plaatsen. Aangezien het rekenkamerrapport over het Wisseveld was geagendeerd voor de commissievergadering van gisteravond (12 juni) heb ik gewacht met publiceren omdat ik toch nog hoopte dat in de vergadering de antwoorden op de vragen van Louis zouden komen. Helaas is dat niet gebeurd. Alvorens ik mijn visie op de “behandeling” in de commissie geef ga ik heel langzaam tot 10 tellen. De mail van Louis Sparidans is daarvoor een mooie aanloop. Ik hoop voor hem en heel Grave dat men zijn vragen ook leest, ter harte neemt en beantwoordt.


GEEN KATTEPIES

Beste Leo,

Tussen alle ‘hete hangijzers’ in Grave, waaronder die van de Scheepswerf en de
Prinses Margriet, leek die van het Wisseveld even in de vergetelheid te geraken.
Daarom ben ik ‘blij’ dat jij er op jouw weblog weer aandacht voor hebt gevraagd. Het
is immers ‘geen kattepies’, het bedrag van € 11,8 miljoen dat jij noemt. Weet jij
meer?

Behalve aan een tweetal raadsleden heb ik ongeveer zes weken geleden ook aan
wethouder Daandels om een nadere specificatie van de ‘schadepost Wisseveld’
gevraagd.
Tot dusver heb ik nog van niemand te horen gekregen hoe dit bedrag is samengesteld.

Weet jij het wel? Of ‘mogen’ we dat als Graafse burgers niet weten?  Of zou het de
Gemeente zelf niet goed weten?
Onderstaand mijn e-mail aan wethouder Daandels d.d. 25 april j.l.:

Geachte heer Daandels,

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Ik richt mij tot u als bezorgde inwoner van de Gemeente Grave. Het gaat over het
Wisseveld resp. uw partner in dezen, afgekort GBB.
Mijn bijzondere interesse hierin is vooral afgelopen maand december ontstaan, toen
ik las dat onze Gemeente onverwacht (althans voor mij) werd opgezadeld met een
verlies van ca.  €  10 miljoen op dit project. Voorwaar geen gering bedrag, zeker
niet voor een betrekkelijk kleine gemeente als Grave.

Tot nu toe heb ik geprobeerd meer inzicht in dit bedrag te krijgen (naar aard en
omvang) maar ook raadsleden hebben me hierin niet verder kunnen helpen. Het gaat mij
hierbij niet om ‘de laatste euro’ maar het moet toch op z’n minst mogelijk zijn, ook
voor leken lijkt me, om in ronde bedragen van 10- of 100 duizenden euro weer te
geven hoe dit bedrag is ontstaan resp. waaruit het bestaat resp. hoe het is
opgebouwd.

Ook het RKC-rapport geeft hierin geen inzage. Kunt u mij dit inzicht wel verschaffen?

Voorts ben ik (via Google) gedoken in de achtergronden van uw partner GBB. Ik tref
daarbij het adres Heuvelskamp 2 en/of 4 in Scherpenzeel aan, waarbij ene heer Pieter
van der Heide (zo lijkt het althans) vanuit zijn privé-adres (no. 2) als directeur
optreedt voor zowel ‘Grond en Bouw Bureau’ als ‘Grond en Bouw Bank’. (Het
RKC-rapport noemt ze beide).

Overigens zonder een eigen website. Ook geen referenties?

Grote namen voor een wellicht slechts kleine onderneming, ofschoon ik altijd dacht
dat het om een grote gerenommeerde instelling handelde.
Waarschijnlijk beschikt u (al dan niet via de KvK) over meer gegevens zoals
jaarrekeningen, aantal werknemers, grootte van het werkkapitaal, enz. Kunt u mij
daarover ook iets meer inlichten?  Zijn er naast de heer van der Heide c.q. zijn
partner nog (veel) meer personeelsleden?  Of kunt u mij aanwijzingen verschaffen
waarop ik een en ander zelf kan vinden, of via een van uw ambtenaren?

Voorts zie ik dat nog veel meer bv’s op dezelfde adressen zijn gevestigd, zoals
Beleggingsmij R.M.E. BV, Pejod BV, Higg BV, Acara Properties BV, Vastgoed Bedrijven
Scherpenzeel BV enzovoorts. Dat is niet mis, ofschoon zulks ook wel vragen oproept,
vind ik.

Ik zal het zeer op prijs stellen als u hierop wilt reageren, bij voorkeur
schriftelijk of per e-mail, waarvoor op voorhand mijn hartelijke dank!


Helaas heb ik tot dusver nog geen reactie op deze e-mail ontvangen, ook geen
ontvangstbevestiging.
Misschien helpt het als jij dit op je weblog plaatst?

Met een hartelijke groet,                                                          
                                                       
Louis Sparidans

1 opmerking: