vrijdag 31 augustus 2012

De raadvergadering van 14 september 2012


Vooraf: ik zie zojuist dat er dinsdag 4 september een presentatieavond is waarin vanuit het provinciaal opbouworgaan de Integrale Veiligheidsmonitor wordt gepresenteerd. Nog interessanter is waarschijnlijk de presentatie van het rapport Parkeren in Grave 2012. Hopelijk horen we dat er over parkeren niet alleen papier verschijnt maar dat er ook plaatsen worden aangelegd.
Nu de agenda voor 14 september. Dan komt de profielschets voor een nieuwe burgemeester aan de orde. Die is tot mijn verbazing door de vertrouwenscommissie opgesteld. De profielschets zal dan wel niet vooraf worden gepresenteerd. Wij burgers hebben dus zeer waarschijnlijk geen kans om vooraf commentaar te leveren. Dat past helemaal niet meer in deze tijd. Maar mijn verbazing gaat verder. De vergadering van 14 september is een formele raadvergadering. Dat betekent dat aan het reglement moet worden voldaan. Nu staat in het reglement:
Artikel 18. Spreekrecht
1
Na de opening van de vergadering kunnen derden bij het agendapunt “Spreekrecht” het woord voeren over de op de agenda vermelden onderwerpen.
Dit houdt in dat er een agendapunt “spreekrecht” moet zijn, hetgeen ook gebruikelijk is. Alleen ontbreekt deze keer dit agendapunt! Vanzelfsprekend ga ik een nette poging wagen dat punt alsnog op de agenda te krijgen. In het reglement staat ook dat je alleen mag inspreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Het moet dus wel over de profielschets gaan. Zo zou ik in die profielschets willen opnemen dat we een burgemeester nodig hebben die er voor zorgt dat burgers en instellingen tijdig bij de voorbereiding van besluiten worden betrokken.
Overigens dient volgens dat zelfde reglement de raad aan het begin van de vergadering de agenda vast te stellen.

En nu ik toch bezig ben: de wijze waarop het reglement in zijn laatste versie is gepubliceerd doet wat vreemd aan. Raadsleden luisteren en lezen blijkbaar slecht maar of het dan helpt de bepalingen 2 keer op te schrijven betwijfel ik. Kijk zelf maar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten