Voor de getrouwen die dagelijks voor niets hebben gekeken of ik nog iets te melden had: hier ben ik weer en ik heb genoten van de tijd dat ik mij nergens mee heb bemoeid.
De EK, de tour en de
Olympische spelen zijn achter de rug. Een mooie reden om weer eens aandacht te
geven aan het reilen en zeilen van het Graafse gemeentebestuur.
Eerst nog maar even een terugblik
De laatste activiteit, de raadvergadering van 26 juni,
heb ik niet bijgewoond. Ik heb daarvan via de geluidsopname kennisgenomen.
Gezien de inhoudsloosheid van de papieren besluitenlijst is deze geluidsopname
uitermate belangrijk, ook al om te horen wat er precies is besloten. En dan is
het te betreuren dat er door slecht microfoonwerk toch veel verloren gaat.
Overigens is de opname heel prettig toegankelijk en is de mogelijkheid om na
het antwoord de vraag nog eens af te luisteren ook wel leuk. Dan blijkt dat
veel vragen wel langdurig maar niet echt inhoudelijk worden beantwoord.
Wat allereerst opviel was dat de vergadering erg
(eigenlijk had ik een andere term in gedachten) slecht was voorbereid. Dat is
niets bijzonders want bijna iedere vergadering begint met gesteggel over de
agenda en onvolledige stukken. Zo ook deze keer. Het agendapunt over de plaatsing van de gedenkstenen werd van
de agenda afgevoerd. De reden was dat de woordvoerster van LPG vond dat de
plaats van de stenen afhankelijk moet zijn van de wijze waarop in het vervolg
de dodenherdenking zal plaatsvinden. Een volkomen juist argument, alleen had
men dat eerder moeten en kunnen bedenken. Wat weer niet gebeurde was dat men
afspraken maakte over het tijdstip waarop er dan wel over zou worden gepraat.
Bovendien kwam niemand op de gedachte dat er rond het Hart van Grave nog wel
meer valt te regelen dan de plaats van de gedenkstenen. De toren zelf is en
blijft gemeente-eigendom en zal toch wel een meer zinvolle functie krijgen dan
als overblijfsel uit een vorig leven? Jacques Leurs wees al op het historisch
stadhuis dat wel wordt gerestaureerd, maar waarvan ook nog steeds niet zeker is
wat er mee gaat gebeuren. Volgens de straatradio zou het te duur zijn als
VVV-bureau, maar leeg laten staan en voor de VVV een andere ruimte huren lijkt
mij nog duurder. Niet vergeten mag worden dat ook de straten en pleinen rondom
het Hart van Grave moeten worden aangepakt. Heel wat harten die op zich in
uitstekende kwaliteit verkeren, laten het afweten omdat de aders en slagaders
er omheen niet goed functioneren en dat heeft fatale gevolgen voor het hele lichaam.
Dan was er natuurlijk weer discussie over de volgorde van de punten. Kennelijk zag
de voorzitter aankomen dat de tijd tot 22:30 uur weer te kort zou zijn om alle
agendapunten fatsoenlijk af te werken en dus zou er op een andere dag moeten
worden doorvergaderd. Maar dat zou weer fatale gevolgen hebben voor sommige
onderwerpen waarvoor kennelijk een fatale datum gold. En als je dan nog
partijen hebt die rekening willen houden met het publiek dat speciaal voor één
agendapunt komt, heb je natuurlijk een probleem dat tijd vergt. Nu voorziet het
reglement van orde wel in deze kwestie, maar daar houdt de raad zich alleen aan
als het zo uitkomt. Dit alles was ook van te voren te voorzien.
Heel bont werd het toen de scheepswerf aan de orde kwam. Op dat moment bleek dat een nogal
belangrijk stuk, namelijk de aanvraag van de werf zelf, niet bij de stukken zat
en dus in ieder geval door één partij
niet was bestudeerd. Op zich was dat al merkwaardig omdat ik zelf die aanvraag
gewoon van de website van de gemeente heb gehaald en ik kan me niet voorstellen
dat men de agenda en stukken op de site na de vergadering nog heeft aangepast.
Ook Jacques Leurs was er mee bekend. Dat werd dus schorsen en uiteindelijk werd
afgesproken dat men in een extra vergadering niet op dinsdag 3 juli (conform
het reglement) en niet op woensdag 27 juni om 19:00 uur (volgens de wens van de
voorzitter en sommige raadsleden), maar op donderdag 28 juni om 20:00 uur over
de scheepswerf zou praten onder voorzitterschap van Piet Vollenberg, die daardoor
zelf monddood zou zijn.
Het afluisteren van dit gedeelte van de opname van de
vergadering van het hoogste bestuursorgaan in onze gemeente was ronduit
ontluisterend.
Het zou wel handig zijn wanneer de voorzitter bij het
begin van de vergadering zou zeggen wie er wel en niet aanwezig zijn en begin
en eindtijdstip van schorsingen zou aangeven. Uit de informatie bij de opname
zijn deze zaken wel te reconstrueren maar waarom moeilijk doen als het ook
makkelijk kan? Ik heb zo uitgerekend dat de schorsingen vanwege problemen met
de procedures in totaal 48 minuten hebben geduurd en dat is 27% verloren
vergadertijd. Van de overblijvende vergadertijd van 132 minuten is nog eens
bijna 17 minuten alleen besteed aan geharrewar over de procedure, dus alles bij
elkaar 65 minuten verloren tijd. De hele netto vergadertijd op de donderdag was
55 minuten; conclusie: bij een zorgvuldige voorbereiding had de hele zaak in
één avond kunnen worden afgewerkt. En dan te beseffen dat de 38 minuten besteed
aan de scheepswerf onnodig en zinloos waren. Dat vraagt natuurlijk om een
toelichting.
Zo langzamerhand weet iedereen wel dat de scheepswerf
zo’n succesvol bedrijf was dat het uit zijn jasje is gegroeid. De lengte van de
schepen waarvoor een markt is werd 135 m in plaats van 110 m. Die
lengte werd een probleem dat met kunst en vliegwerk enkele keren kon worden
opgelost, want het bestemmingsplan kende geen beperking op dat gebied. Een
betere bedrijfsvoering (en minder consequenties voor de omgeving) zou mogelijk
zijn door in de Maas een aanlegmogelijkheid te bouwen. Dat liet het vigerende bestemmingsplan
niet toe. Volgens mijn informatie hebben zowel Rijkswaterstaat
(rivierbeheerder) als de provincie (milieuvergunning) verklaard in te stemmen
onder voorwaarde dat de gemeente op planologisch gebied zou meewerken door het
bestemmingsplan in deze zin te wijzigen. Nu was al lang bekend dat het
bestemmingsplan zou moeten worden herzien en kennelijk ook bij de scheepswerf.
Want op 2 september 2010 diende de scheepswerf bij de gemeente een verzoek in
om in dat bestemmingsplan een aantal wijzigingen ten behoeve van de scheepswerf
aan te brengen. Op 14 december 2010 wees het college het verzoek van de
scheepswerf af. Ik heb toen al opgemerkt dat het college daartoe niet was
bevoegd omdat beslissingen over een bestemmingsplan door de gemeenteraad moeten
worden genomen. Uiteindelijk heeft de rechter het besluit van het college
onterecht verklaard en het college opgedragen de kwestie aan de gemeenteraad
voor te leggen. Niets meer dan dat; inhoudelijk heeft de rechter geen enkele
uitspraak gedaan.
Nu was inmiddels de formele procedure voor het
bestemmingsplan binnenstad door het college gestart. Het ontwerp heeft ter
inzage gelegen en er zijn zienswijzen ingediend.
In dit ontwerp bestemmingsplan werd geen woord gewijd aan
het verzoek van de scheepswerf. Sterker nog: de lengte van te bouwen schepen
zou worden beperkt tot 110 m. Wat daarvan de gevolgen waren hebben we afgelopen
maanden allemaal gezien en gehoord.
Normaal staat er 4 maanden voor de verwerking van
dergelijke zienswijzen tot een voorstel voor de gemeenteraad om het
bestemmingsplan vast te stellen. Die periode is nu zo ongeveer voorbij, maar in
Grave duurt dat altijd wat langer. Op basis van de rechterlijke uitspraak had
het college het verzoek van de scheepswerf in de behandeling van de zienswijzen
moeten meenemen zodat de raad over de scheepswerf zou kunnen beslissen in het
gehele kader van het centrum.
Waarom dan toch eind juni in de raad over dit onderwerp?
Omdat Jacques Leurs het vorige keer op de agenda had laten zetten en je toch
ergens over moest praten? Er werd gedaan alsof de raad vanwege de
beroepstermijn nog voor de vakantie zou moeten beslissen. Dat is je reinste
flauwe kul. Wethouder Adams, namens het college, heeft in de vergadering zelf
gezegd dat de rechter alleen maar heeft uitgesproken dat het college het
verzoek van de scheepswerf aan de raad moest voorleggen. Nou dat vonnis heeft
het college keurig opgevolgd, dus is van beroep geen sprake meer. En als het
college zelf nog kansen zag om het vonnis van de rechter terug te draaien had
het college en niet de raad in beroep moeten gaan. Daar was de raad niet voor
nodig.
Zijn we er nu klaar? Welnee, allereerst kan de
scheepswerf nog bezwaar maken tegen het besluit van de raad. Vervolgens loopt
de procedure van het bestemmingsplan nog. We mogen aannemen dat ook door de
scheepswerf een zienswijze is ingediend en het zou mij sterk verbazen als in
die zienswijze niet ook de plannen voor aanlegmogelijkheid in de Maas aan de
orde is gekomen. Sterker nog; het zou dom zijn geweest van de scheepswerf om
dat niet te doen. Bovendien is deze scheepswerf wel failliet, maar wat gaat er
gebeuren met het terrein en de gebouwen? Die vertegenwoordigen een waarde,
waarvan de hoogte afhankelijk is van de bestemming die de gemeenteraad er aan
gaat geven. Als de bestemming bijvoorbeeld openbare weg wordt, zoals
Maasboulevard bijvoorbeeld, wordt die waarde aanzienlijk minder dan de huidige
als scheepswerf, met alle gevolgen van dien. Met alleen maar “nee” zeggen op 28
juni over een onderdeeltje is de raad er niet mee klaar en daarom was de
behandeling op 28 juni onnodig en zinloos.
En nou heb ik het nog niet gehad over de wijze waarop de
betrokkenen bij de scheepswerf op de twee vergaderdagen zijn misleid. Gewoon
schandalig. Alleen LPG heeft er nog enige aandacht aan gewijd. Van excuses of
een nadere uitleg over wat er wel ging gebeuren heb ik op de opname niets
teruggevonden. Ook aan de inspreker van dinsdag werd geen aandacht meer
besteed. Nu ging zijn betoog niet over het onderwerp dat aan de orde was, maar
dat was ook niet zijn schuld.
Er is natuurlijk een oorzaak waarom het in Grave bij
bestemmingsplannen zo mis loopt. Al eerder het ik gesteld dat je zo’n proces moet
beginnen met een inventarisatie van wat er allemaal in de maatschappij leeft. In
overleg kunnen de problemen dan in het ontwerp bestemmingsplan worden verwerkt.
In de zienswijzen komen dan geen belangrijke nieuwe problemen aan de orde en
dan is 4 maanden voldoende voor verwerking. Het gemeentebestuur kiest er echter
steeds voor inbreng van buiten pas in de zienswijzenprocedure aan de orde te
laten komen en dan krijg je natuurlijk problemen.
Tot zover deze
terugblik. Een beschouwing over wat ons komende maanden te wachten staat- en
dat is meer dan Jacques Leurs al heeft opgesomd, volgt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten