donderdag 23 mei 2013

2013-53 De eerste vergaderingen met "Mijnheer de voorzitter"

De nieuwe burgemeester is inmiddels geïnstalleerd en dus is de titel van deze weblog voortaan “Mijnheer de voorzitter”. Zou dat de enige wijziging blijven? Helemaal doorgedrongen is de verandering nog niet want volgens de website van de gemeente zit mevrouw Haasjes de raadsvergadering van 11 juni nog voor.
De eerstvolgende raadsvergadering is weer rijkelijk gevuld. Bij veel agendapunten , die vooralsnog alleen op de agenda van de commissie staan, heb ik me echt afgevraagd waarom er nog een gemeenteraad van Grave zou moeten bestaan.
Die vraag heeft geen betrekking op de voorstellen van het college over de burgerinitiatieven voor parkeerproblemen in het Estersveld. Ik ben benieuwd hoe de commissie en de raad omgaan met de verordening op het burgerinitiatief. De indieners zouden volwaardig aan de vergadering mogen deelnemen. In het voorstel geeft het college geen enkel blijk van nader overleg.
Het voorstel van het college is grotendeels logisch. Volgens de sommen is er bij de Quaylaan geen parkeerprobleem en dan moet je het er ook niet van maken. Het Valkruid heeft overdag wel een probleem als gevolg van het medisch centrum. Vreemd is wel dat het college voor een permanent probleem komt met een tijdelijke oplossing. Er worden parkeerplaatsen aangelegd op een terrein waarop de raad zo gauw mogelijk woningen wil laten bouwen. Volgens de planning zou dat in 2015 al het geval moeten zijn. Dat parkeerterrein dient dus voor een jaar. Wat gebeurt er daarna? Of gelooft het college niet in die woningbouw?
Hat andere inhoudelijke punt heeft betrekking op de hoog- en zoetwaterproblematiek in Nederland. En daar hoort Grave ook bij. Het gaat slechts over een informatienota van het college Wat de raad van Grave er anders mee moet doen dan “voor kennisgeving aannemen” zou ik ook niet weten.     Toch is de materie wel van belang. Enkele inhoudelijk presentaties gedurende het proces zouden zinvol zijn geweest. De stukken zijn dan ook al wat van oudere datum.
Er staat ook nog een presentatie over het ondernemersfonds op de agenda. Dat heeft lijkt mij weinig te maken met het ruimtelijk beleid, maar er is geen vergadering van de auditcommissie gepland (althans niet aangekondigd op de website) en in de commissie ruimte was kennelijk nog wel tijd.
De agenda voor de commissie Inwoners en bestuur heeft een agenda die tot tijdsproblemen kan  leiden, maar net zo goed in een uur kan zijn afgerond.
Allereerst ontbreken voor een Graafs onderwerp , krediet brede scholen, de stukken nog. Zou het daarom agendapunt 13 zijn?
Het klapstuk is natuurlijk de samenvoeging van de ambtelijke apparaten van Cuijk Grave en Mill. Het behoeft geen twijfel dat de raad daar “ja” tegen zal zeggen. Het hele proces heeft zich grotendeels aan de aandacht van de burgers onttrokken. Toch zullen we het wel merken. De stukken geen weinig of practische informatie over de werkwijze straks. Mijn opvatting dat de afzonderlijke gemeenteraden overbodig zijn is door de stukken wel wat gewijzigd. Ik heb nu de overtuiging dat ze alleen maar hinderlijk zijn. Helaas is de commissievergadering in afwijking van de normale gang van zaken op maandag. Zou men weten dat ik dan koorrepetitie heb?
De overige punten hebben allemaal betrekking op zaken die al gemeenschappelijk worden behartigd. Het zou alleen maar lastig zijn als de raad van Grave hierover nog afwijkende ideeën zou hebben. Het viel mij wel op dat bij het onderwerp mantelzorg de gemeente St. Anthonis wel via de inspraak een eigen mening heeft gegeven, maar dat de burgerparticipatieraad  van Gravedat niet heeft gedaan.
Tot zover inhoudelijk commentaar vooraf. Bij de afsprakenlijsten, die wel wat meer informatie geven dan in het verleden, viel mij op dat wel de inhoud van vragen van de commissieleden wordt weergegeven, maar dat van antwoorden geen sprake is. Of is ook voor raadsleden wel het stellen van vragen belangrijk maar doen de antwoorden er niet echt toe.

In de B&W-besluiten heb ik gezien dat er op 25 juni weer een raadsvergadering is. Dan worden de Burap en de kadernota 2014 bespoken en vastgesteld. Op de website is die vergadering nog niet vermeld. Ik heb hem toch maar in mijn agenda gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten