A
Commissie Ruimte
2
Vaststellen agenda en mededelingen
In de agenda zoals die in het stadhuis ter inzage ligt
wordt meegedeeld dat de vergadering om 21:15 moet zijn afgelopen. Dan vindt er
een presentatie plaats van een tussenrapportage erfgoedplan. Het is bedoeld als
een meningsvormende informatiebijeenkomst voor de hele raad. De raad dient dus
volledig aanwezig te zijn en kan er zich niet met een Jantje van Leiden van af
maken. In de agenda zoals die op de website staat wordt er niets over vermeld.
Wel is de bijeenkomst aangekondigd in de agenda op de gemeentelijke
informatiepagina.
5
Afwegingskader aanleg parkeerplaatsen.
Het college komt met een methode om te berekenen of er
in een woonwijk een parkeerprobleem is. Op papier klopt het allemaal wel. Ik
vind het toch een erg getalsmatige benadering van het probleem. Problemen zijn
niet altijd weg te rekenen.
De gedachte is dat er ’s avonds in een wijk volgens de
rekensom altijd nog 5% van de parkeerplaatsen beschikbaar is. Iedereen kan zijn
auto dan wel kwijt.
De eerste vraag die je kunt stellen is hoe je weet
hoeveel auto’s er in een wijk zijn. Er zijn kennelijk avondtellingen geweest.
Hoe betrouwbaar is zo’n telling. Er zijn over die telling wel meer vragen te stellen.
Zo las ik dat er in een straat 4 parkeerplaatsen zouden zijn, maar er waren 20
auto’s geteld.
Er is wel een schatting gemaakt van de mogelijke kosten
en die € 66.000 worden in de begroting 2014 verwerkt. Niet bekend is hoe en
waar de nodige parkeerplaatsen worden aangelegd. Als dat gebeurt zoals in de
binnenstad onlangs is gebeurt voorzie ik een levendig zoekverkeer in de meestal
smalle straten. In die smalle straten is het ook nodig dat netjes binnen de
lijnen wordt geparkeerd. En ook dat is niet eenvoudig. Kortom nog meer dan
voldoende vraagtekens.
Er is behoefte aan een meer structurele aanpak. Het
gaat vooral om parkeerplaatsen in de avond en nacht. Is er geen combinatie te
maken met een voorziening die overdag ruimte nodig heeft maar ’s avonds niet? Ik
mijn vorige blog gaf ik al aan te willen zoeken naar verbanden tussen de
diverse agendapunten in deze cyclus. Biedt de niet-meer-zo-brede school een
aanknopingspunt?
Wat niets met dit agendapunt heeft te maken maar toch
wel een interessante parkeervraag is hoe het staat met het parkeerterrein aan
de Stadhouderslaan. Dit moest worden aangelegd in verband met de bouw van het
Hart van Grave. Ook nu de ontwikkelaar failliet is die behoefte aan
parkeerplaatsen er wel. Het raadsbesluit op basis waarvan het college tot
aanleg kan overgaan is nog steeds van
kracht.
6
Verordening winkeltijden gemeente Grave
Het raadsvoorstel is vrij uitgebreid maar komt er op
neer dat het gemeentebestuur zich niet meer bemoeit met de vraag of de winkels
op zondag open mogen/moeten zijn. Het wordt overgelaten aan de ondernemers
zelf. Dat past in het streven dat de overheid zich niet te veel met de zaken
van de burgers moet bemoeien.
Interessant is wel of de ondernemers in staat zijn een
gezamenlijk beleid te voeren. Bij de kanttekeningen in het raadsbesluit wordt
niet genoemd dat de zondagopening wel een grote druk legt op winkelpersoneel en
zeker als het om winkels gaat waarvan de eigenaar tegelijk al het personeel
is. Het open zijn van de Graafse winkels
op één zondag in de maand is al een probleem.
Voor mij hoeft het niet. De euro die ik op zondag zou
uitgeven bespaar ik de andere zes dagen weer.
Als niet het overgrote deel van de ondernemers meedoet
kun je er beter niet aan beginnen. Ik ben benieuwd en wens de centrummanager
veel succes.
Een aardig detail is nog dat er kennelijk –en terecht-
naar wordt gestreefd dat de gemeentebesturen van Cuijk, Grave en Mill eenzelfde
besluit nemen. Waarmee wederom wordt aangetoond dat één gemeenteraad in plaats
van drie voldoende is.
7
Begrotingen 2013 en 2014 omgevingsdienst Brabant Noord.
Weer een voorbeeld van een zaak waarover een
gemeenteraad moet besluiten maar eigenlijk niets te zeggen heeft. Dat wordt in
het raadsvoorstel van 4 pagina’s
uitgelegd. Mijn conclusie is dat het een onontkoombare sprong in het
duister is.
8 Gevolgen faillissementen Van der Horst
Vastgoedinitiatief en HKM
Gelukkig kiest het college voor zelf afmaken van het
project nu de ontwikkelaar en aannemer failliet zijn. Mijn vrees dat het
college eerst zou afwachten wat er nog uit de faillissementen zou zijn te redden
is dus onterecht geweest.
Het gaat wel en veel geld kosten maar, zoals ik al
eerder schreef, is dat het risico van de genomen besluiten. “Wie zijn billen
brandt moet op de blaren zitten” is een toepasselijk spreekwoord.
Om het historisch stadhuis “in zijn geheel in gebruik
te kunnen nemen” (citaat voorstel) is
naast de nog beschikbare gelden € 28.587 nodig. Dat geld kan uit de
voorziening ondergoud gebouwen worden gehaald. Daar zit kennelijk nog voldoende
in. Dat is fijn, maar vroeg of laat komt het tijdstip dat je dit bedrag goed
voor iets anders had kunnen gebruiken. Wie dan leeft die dan zorgt.
Het zou wel leuk zijn eindelijk eens te vernemen wat
“volledig in gebruik nemen” inhoudt. Dat er kan worden getrouwd weten we
inmiddels. Dat de VVV er in komt denken we al jaren maar we hebben ook kennis
genomen van het B&W-besluit het pand voor verhuur en medegebruik vrij te
geven. Wat wordt het nu? En dan maar hopen dat de stopcontacten op de goede
plek zitten.
Wat er over de consequenties van het
faillissement van de ontwikkelingspoot van van der Horst wordt meegedeeld is
duidelijk. De gemeente gaat het resterende werk aan de openbare ruimte zelf
uitvoeren en dat kost € 530.825. Maar over wat het nagenoeg gereed zijnde
plan voor de openbare ruimte inhoudt wordt weinig meegedeeld. Een plantekening
zou wel aardig zijn geweest. Dan weten we in ieder geval waar we het over
hebben. We moeten het nu dan ook doen met (citaat voorstel) :” Tussentijds zal voor omwonenden
en belanghebbenden een informatiebijeenkomst worden georganiseerd over het inrichtingsplan.”
Aangezien het ook letterlijk over het hart van Grave gaat is kan iedere inwoner
als belanghebbende worden aangemerkt en in ieder geval als geïnteresseerde. Ook
kunnen vanuit omwonenden ondernemers en anderen waardevolle suggesties komen.
Is daar gelegenheid voor? Het woord “tussentijds” geeft enige hoop. Tijdgebrek
mag geen excuus zijn. De burgers hadden al veel eerder moeten en kunnen worden
betrokken bij het project. Je kunt van van der Horst zeggen wat je wilt maar ze
hebben de Graafse bevolking uitstekend betrokken bij het ontwerpproces.
B
commissie Inwoners en Bestuur
2
Agenda
Ik vraag mij af welke strategie wordt gevolgd om de
volgorde van een agenda te bepalen. Nu zitten de zware stukken aan het eind. Warming
up of al vermoeid aan het echte werk beginnen?
3
Afsprakenlijst van 3 juni
Het is mij herhaaldelijk voorgekomen dat tijdens een
vergadering waarbij ik lichamelijk aanwezig was afdwaalde en met mijn gedachten
elders verbleef en soms zelfs in dromenland. De notulist van de
commissievergadering van 3 juni heeft hier kennelijk opgelet en er bij de
aanwezige commissieleden op wie dit van toepassing was een opmerking geplaatst.
Overigens voldeed de commissie prima aan haar hoofdtaak en werd bij ieder agenda
vastgesteld of het in de raadsvergadering een A- dan wel B- stuk zou zijn.
Aangezien de raadsagenda kort daarna is verschenen en de vergadering gehouden
vind ik dit volstrekt irrelevante informatie in een verslaglegging van de
vergadering. Wel kunnen we lezen dat een aantal antwoorden die wethouder Adams
gaf op gestelde vragen klopten. De betreffende punten staan nu op de agenda.
Voldoende azijn over dit agendapunt.
6
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Na 2 keer lezen heb ik begrepen dat het voorstel
inhoudt dat ook kleien ondernemers voor kwijtschelding in aanmerking kunnen
komen en dat de vergoeding voor vuilniszakken wordt beperkt.
Beide maatregelen lijken mij logisch en rechtvaardig.
Tegenwoordig beginnen veel mensen die hun baan verliezen, maar wel actief zijn
om toch een eigen inkomen te verschaffen, een eigen onderneming (ZZP-ers).
Zeker in het begin vaak met weinig succes. Het is dan terecht dat zij in
aanmerking kunnen komen voor kwijtschelding net als degenen die gewoon werkeloos
blijven. De kosten van zakken die niet worden gebruikt hoeven niet te worden
vergoed. Ook dat is logisch.
Vreemd vind ik de financiële afwikkeling. Het gaat om
een open regeling. Je kunt niet tegen een aanvrager zeggen dat hij of zij wel
in aanmerking komt maar dat de pot leeg is. Logisch zou daarom zijn geweest mee
te delen dat de ene wijziging tot kostenverhoging leidt en de andere tot
verlaging. Gezien de omvang is het niet zinvol hierop de begrotingen aan te
passen. Conjuncturele schommelingen zullen veel meer gevolgen hebben. Dit riekt een beetje naar alle mogelijke
meevallers inboeken en tegenvallers hoogstens in een risicoparagraaf opnemen.
Zo krijg je wel een beter sluitende begroting.
7
Asbestverwijdering De Ester
We hebben met zijn allen in Nederland besloten om het
risico van asbest serieus te nemen. Grote en kleine risicogevallen worden
hetzelfde behandeld. Dat betekent dat zeker in kleine gevallen de vergelijking
met de mug en de olifant om de hoek komt kijken. Dikke rapporten en mannen in
witte pakken verschijnen. Er is geen echte keuze. Er is wel dekking, maar zoals
eerde al vermeld: een euro kun je maar eenmaal uitgeven.
8
Grave inhuur tijdelijk personeel.
Als een formatie is afgesteld op een klantenbestand van
450 en er zijn 575 klanten dan heb je ongeveer 25% tekort. Menig ondernemer zou
bij dergelijke cijfers weinig moeite hebben met te besluiten nieuw personeel
aan te trekken. In dit geval worden er wat meer woorden aan gewijd.
Wat ik wel vreemd vind is dat er wordt gesproken over
tijdelijk personeel. Ik heb geen aanwijzingen kunnen vinden dat volgend jaar
het klantenbestand weer aanzienlijk is afgenomen. Dat voor dit jaar (alweer)
een beroep wordt gedaan op de algemene reserve is logisch. Op zijn minst zou
toch iets moeten worden gezegd over volgend jaar. Dat zal de begroting wel
worden.
9
Beleidsplan ABWZ
Dit is weer een voorbeeld van een beleidsterrein dat
het rijk voor een belangrijk deel naar de gemeenten heeft gedecentraliseerd.
Maar het rijk schrijft wel precies voor wat de gemeenteraden moeten beslissen.
Dat het rijk uitvoering van beleid naar het gemeentelijk niveau verplaatst kan
ik indenken. Maar belast dan de gemeenteraden er niet mee als die toch weinig
of geen beleidsvrijheid hebben. In de praktijk is dat zo.
Er is veel informatie in de bijlagen. Vreemd is daarom
dat wat mij de meest belangrijke lijkt om te beoordelen of dit voor onze
burgers goed wordt geregeld er niet bij zit. Dat is de brief van de Graafse
burgerparticipatieraad van 1mei 2013. In de communicatieparagraaf van het
raadsvoorstel wordt naar deze brief verwezen.
10
Realisatie, koop en beheer Multifunctioneel Centrum Catharinahof.
Eindelijk is het er dan; duidelijkheid over de
exploitatie van het MFC en de kosten daarvan voor de gemeente.
Het in 2009 beschikbaar gestelde krediet van
€ 4.500.000 voor de aanschaf van het MFC (waarom krijgt dat ook de naam
Catharinahof? Het is toch gemeente-eigendom) moet met € 370.000 worden
verhoogd. Gezien het tijdsverloop valt dat niet tegen. Het venijn zit echter in
het tweede aspect. De 4,5 miljoen zou voor een belangrijk deel worden gedekt
door de verkoop van Katrien, Esterade en de Westhoek. Er wordt nu voorgesteld
€ 675.000 te ontrekken aan het weerstandsvermogen. De totale tegenvaller
wordt daardoor ruim € 1.000.000. Bovendien zal het weerstandsvermogen weer
moeten worden aangevuld tot de bekende € 1.800.000. En daarmee zijn we er nog
niet. Om de aankoop van het MFC volledig te dekken zullen de gemeenschapsgebouwen
nog € 1.255.000 moeten opbrengen en liefst op zeer korte termijn. Niet verkopen
betekent extra onderhoudskosten voor die gebouwen en rente over de schuld. Bij
3% is dat samen iets tussen €40.000 en € 50.000 per jaar. Dat drukt op de
exploitatielasten van € 92.000.
Het college is er kennelijk in geslaagd
het amendement om de exploitatielasten te beperken uit te voeren en zelfs nog
beter. Een van de gevolgen is wel dat de Harmonie de contributie moet
verdubbelen om die lage exploitatielasten waar te maken. Het amendement heeft
zo te zien alleen maar tot gevolg dat de kosten naar de burgerij zijn
verschoven. Zal die dat accepteren?
Opvallend is dat er geen enkele informatie
in het voorstel staat over afgesloten contracten met gebruikers. In de
kanttekeningen bij het voorstel kun je tussen de regels door lezen dat de
gemeente de subsidies mogelijk aanzienlijk moet verhogen. Ik herinner me goed
dat wethouder Adams ooit heeft gezegd dat de verenigingen er niet op achteruit
zouden gaan als gevolg van de verhuizing naar het MFC. Nu kan het zijn dat hij
daarbij doelde op gebruikers van de gemeenschapsaccommodaties. Dergelijke
uitspraken in commissie en raadsvergaderingen zijn niet makkelijk terug te
vinden, maar ik ga wel zoeken.
Wijkgebonden activiteiten en met name in het Estersveld
zijn steeds een discussiepunt geweest. Een amendement om daarvoor het Esterade
open te houden is door de raad afgewezen totdat de brede scholen zouden zijn
gerealiseerd. Intussen moet er een tijdelijk oplossing worden gezocht, staat in
het voorstel. Aan zoeken alleen heb je niets. Je zult ook moeten vinden. Nu
komt het soms voor dat problemen elkaar oplossen. Ik geloof niet zo in de
spoedige verkoop van Esterade. Pikant in dit kader is nog dat volgens het
voorstel voor de niet-zo-brede scholen de voorzieningen voor de wijkgebonden activiteiten
voor een belangrijk deel wegvallen.
Alles bij elkaar nog heel wat vraagtekens
Tot het
standaard raadsvoorstel hoort een paragraaf alternatieven. Deze paragraaf
ontbreekt in dit voorstel. Er is inderdaad geen alternatief.
11
Toekomst jongerencentrum Grave
Aan dit voorstel is kennelijk heel wat werk vooraf
gegaan. Maar het resultaat doet mij toch sterk denken aan “ze dronken een glas,
ze deden een plas en alles bleef zoals het was” Dat is eigenlijk het voorstel:
door laten gaan zoals het nu gaat en tezijnertijd zien we wel weer. Ik vind die
ongewisheid ook niet eens slecht. Er wordt wel geklaagd dat de gemeente niets
doet voor jongeren. Dat is niet waar. Er gebeurt heel veel voor jongeren. Er is
echter een beperkte groep die zich niet aangetrokken tot al deze georganiseerde
activiteiten van sport-, muziek- en andere verenigingen. Voor deze
ongeorganiseerde jeugd iets organiseren is dan ook een tegenstrijdigheid.
Samenstelling en plaats van samenkomst van deze groepen varieert dan ook
dikwijls. Dat is niet nieuws. Ik herinner mijn eigen jeugd nog wel.
Winkelportieken fungeerden als JOP’s alhoewel die term nog onbekend was. Het
grote verschil tussen toen en nu is dat de maatschappij is verhard en dat er
meer ongewenste zaken gebeuren dan vroeger. Maar dat geldt niet alleen voor de
jeugd. Vroeger was het ook niet zo erg als je vergat je fiets op slot te zetten.
Genoeg over vroeger. Jammer is het ook dat we alle
ongeorganiseerde jeugd over één kam scheren. Ook is probleemjeugd vaak geen
oorzaak van ellende maar een gevolg.
12
Realisatie Brede Scholen
Drie maal is scheepsrecht, dus deze keer zal er
hopelijk wel een uitvoerbaar besluit komen. De raad heeft er op 19 juni ook al
een (besloten=geheime) vergadering aan gewijd. Ik neem dan ook aan dat het stuk
geen aanleiding meer zal geven tot uitgebreide discussie. Het ziet er ook
aardig dichtgetimmerd uit. Wat mij wel opviel is dat enkele instanties die in de
brede school Oost worden gehuisvest onlangs zijn ingetrokken is het sportcomplex
Op den Ham.
Slot
Voor nu vind ik het wel genoeg. Ik wacht de commissie
maar af. Nog één opmerking. Nog niet zo lang geleden was er aan het eind van de
raadsvergadering een agendapunt waarin de gevolgen van de dan genomen raadsbesluiten
voor de begroting werden samengevat. Vrij recent is op verzoek van een raads-
of commissielid ook toegezegd dat bij onttrekkingen aan reserves en voorzieningen
de consequenties zouden worden vermeld. Ik ga die toezegging proberen terug te
vinden. In deze agenda zou die informatie heel leerzaam zijn.
Dat er gevolgen zijn voor de begroting die binnenkort
zal moeten verschijnen is wel zeker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten