maandag 23 september 2013

2013-81 Commissie Inwoners & Bestuur en raadsvergadering 24-9-2013

De vergadering van de commissie Inwoners en Bestuur van 17 september geeft weer aanleiding voor het nodige commentaar. Daarbij is inmiddels ook de agenda met stukken voor de raadsvergadering van 24 september verschenen. Zoals gebruikelijk is dat te laat. De agenda met stukken had vrijdag 13 september beschikbaar moeten zijn. Over handhaving gesproken. Op deze agenda staat een aantal stukken die niet in de commissie zijn besproken. Ik vraag me af wie nu heeft bepaald of dat A- of B-stukken zijn.

Eerst maar de commissievergadering.

Algemeen
Ook hier het verschijnsel dat, als het zo uitkomt, een spreker of spreekster wordt afgekapt die geen vraag stelt maar een mening geeft of –en dat is nog erger- naar de mening van een andere fractie vraagt. De commissievergaderingen zijn blijkbaar alleen bedoeld om vragen te stellen. Nu moet er naar worden gestreefd dat de voorstellen die aan de raad worden voorgelegd zo volledig zijn dat er geen technische vragen meer zijn en dan zouden geen commissievergaderingen meer nodig zijn. Daar mag je in Grave niet mee rekenen. Mij lijkt het veel efficiënter om die vragen schriftelijk te stellen. Dat kan dan ook veel eerder. De antwoorden kunnen dan ook eerder beschikbaar komen en dat geldt zeker voor hetgeen in de commissie Inwoners en Bestuur aan de orde komt. In de huidige praktijk moeten veel vragen nog haastig op het laatste moment worden beantwoord en dan komt het in de raadsvergadering voor dat raadsleden ze niet hebben gezien. Het vervangen van de huidige commissievergaderingen door een schriftelijke behandeling levert ook een aanzienlijke besparing aan vergaderkosten op. Wel blijft dan de vraag wie moet bepalen of het een A- of B-stuk moet zijn. Dat zou het presidium kunnen doen. Bij de bespreking van onderwerpen zal overigens weer een bewijs worden geleverd dat het onderscheid A- of B-stuk een slechte maatstaf is voor het opstellen van de agenda.

Ik vind dat een raadsvergadering dient om weloverwogen besluiten te nemen en niet om elkaar politieke vliegen af te vangen. Voor mij dient een raadslid daarom bij het begin van de vergadering te beschikken over alle voorhanden informatie, inclusief alternatieven vastgelegd in amendementen. Ook moties met een bestuurlijke inhoud die een opdracht aan het college inhouden horen daarbij. En daarvoor zijn commissievergaderingen uitstekend geschikt. Als er tussen de commissievergaderingen en de raadsvergadering voldoende ruimte is kan in een raadsvoorstel en conceptbesluit een breed gesteund amendement alvast worden meegenomen. Dat bespaart vergadertijd en maakt het later opzoeken van het juiste besluit ook eenvoudiger.

Moties van (partij)politieke aard, zoals wantrouwen en afkeuring kunnen worden ingediend als gevolg van de discussie in de raad en de reactie van het college.

Bij de mededelingen kondigde Keerpunt 2010 aan dat er een initiatief raadsvoorstel zou komen over het houden van een referendum over gemeentelijke herindeling. Ik heb het concept voor dat voorstel gezien, maar het werd niet verspreid en niet besproken. Het voorstel van Keerpunt 2010 en VPGrave is pas vanmorgen (maandag 23-9) op de site ban de gemeente verschenen. Dat is dus te laat en zo spoedeisend is het niet.

Het voorstel om de legesverordening  te wijzigen riep maar één vraag op en op die vraag wist bijna iedereen op de publieke tribune het antwoord al. De hoogte van de leges wordt bepaald door de kosten die moeten worden gemaakt om de betreffende dienst te verrichten. Dat is wettelijk voorgeschreven. Het zou dus een A-stuk kunnen worden. Gelukkig was mevrouw Schuts aanwezig, en die wees er fijntjes op dat dit voorstel pas behandeld zou kunnen worden nadat de raad had besloten over de vraag of de winkels op zondag open mogen zijn. En dat zou waarschijnlijk wel een B-stuk zijn.  De oplossing was natuurlijk het alsnog tot B-stuk te verklaren. Dat is weliswaar niet in overeenstemming met de definitie van een B-stuk, maar om een of andere duistere reden wil de raad hamerstukken voor in de vergadering af handelen. Omdat van een commissie toch ferme uitspraken worden verwacht werd aldus besloten dit stuk waarover geen discussie nodig is toch tot B-stuk te verklaren.

De vragen over de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen worden schriftelijk gegeven. Het heeft daarom geen zin hier op die vragen in te gaan. Het wordt wel een B-stuk maar echt discussie zal wel niet nodig zijn.

Over de kosten van de asbestverwijdering in de Ester werden nog wat vragen gesteld waarvan de antwoorden ook uit de stukken waren te halen. Omdat niemand natuurlijk blij is met dit voorstel, maar wel begrijpt dat er niet aan valt te ontkomen is het een B-stuk geworden.

Uit de vragen over het voorstel om geld beschikbaar te stellen voor de tijdelijke inhuur van extra personeel voor de I(ntergemeentelijke) S(ociale) D(ienst) bleek weer eens dat de samenwerking met andere gemeenten tot heel wat frustratie bij het Graafse gemeentebestuur leidt. Men is de greep en de zeggenschap kwijt. Dat gekozen is voor een tijdelijke oplossing van een structureel probleem komt omdat de ISD volgend jaar is opgenomen in het gemeenschappelijk ambtelijk apparaat van Cuijk, Grave en Mill. Die extra kosten komen dus in de begroting van dat instituut terecht.

De gemeenteraad kan niet anders dan instemmen met het voorstel. Echte discussie over niet bestaande alternatieven zal dus wel niet ontstaan. Om toch stoom te kunnen afblazen is besloten het een B-stuk te laten worden.

Dat de gemeenteraad inhoudelijk over het sociale beleid weinig heeft in te brengen bleek ook weer uit het Beleidsplan ABWZ. De gemeenteraden moeten een besluit nemen over voorstellen vanuit het rijk waarvan ook de wethouder vaak niet anders kon dan zeggen dat het allemaal nog onduidelijk was. Dat werd de beraadslaging ook. Het enige dat als een paal boven water staat is dat het rijk wel taken naar de gemeenten schuift, maar geen geld. Het is een B-stuk geworden, maar zal wel worden goedgekeurd. Lof was er voor de opstellers van het voorstel die kennelijk uit de warboel toch wat zinnigs hadden geproduceerd. Ik hoop wel dat de communicatie met de burgers, voor wie dit alles toch wel belangrijk, is die aandacht krijgt waar de vertegenwoordiger van Trots om vroeg.

En dan het MFC. Naast allerlei details sprongen er 2 zaken uit. Allereerst de sluiting van Esterade, Katrien en de Westhoek. Een inspreker namens de wijkraad Estersveld had met name over de sluiting van Esterade het logische voorstel gedaan om dat gebouw in gebruik te houden tot dat vervanging ten behoeve van wijkgebonden activiteiten zou zijn gerealiseerd.

Op vragen hierover uit de commissie waarom dit gebouw niet open kon blijven zolang het niet was verkocht antwoordde de wethouder (en dat was ook in het voorstel zelf vermeld) dat de raad zelf een amendement om het gebouw zolang open te houden had afgewezen. De drie gemeenschapsvoorzieningen moesten bij de opening van het MFC dicht. En dat besluit voert het college netjes uit. De wethouder liet wel blijken dat hij voorlopig openhouden wel logisch zou vinden. Dat zal dus wel via een amendement worden geregeld. En gezien de werkwijze, waarover ik het al eerder had, gaat dat weer vergadertijd kosten en problemen bij het later terugvinden. Hopelijk wordt daar bij de verslaglegging rekening gehouden.

Het tweede heikelijke punt is de huurprijs die tot nu toe bekend is. Veel organisaties hebben berekend dat ze in Catharinahof veel duurder uit zijn dan nu het geval is. Vorige keer verklaarde ik dit verschijnsel in strijd met uitspraken van de wethouder over gelijk blijven. Ik hield daarbij een slag om de arm. Wellicht was er een verklaring. En die is er! De wethouder bedoelde dat de huurprijs per uur en per mniet zou veranderen. En dat is blijkbaar zou. Als dan blijkt dat de beschikbare ruimte veel groter is dan in de huidige accommodatie en de ruimte alleen per dagdeel kan worden gehuurd is het gevolg dat de verenigingen ondanks dat het beleid niet is veranderd toch veel duurder uit zijn. En daar voelt men logischerwijze niets voor. Men gaat een alternatief zoeken (en vinden) met als gevolg onderbezetting van Catharinahof. Dat risico is –in ieder geval tot de eerste evaluatie- voor Catharinahof. Nog tijdens de vergadering bleek dat daarom het huurbeleid zal worden aangepast. Er is dus nog hoop op een redelijke bezetting.

Die hoop is er niet voor een spoedige verkoop van de drie huidige accommodaties. Dat betekent vooralsnog een extra aderlating van € 1.255.000.

Bij de behandeling van het voorstel om met het jongerencentrum op de ingeslagen weg voort te gaan bleek dat het college inmiddels een vergunning voor een JOP heeft gegeven.

Bij de behandeling van het collegevoorstel om zowel in Oost als in West een “brede” school te stichten ter vervanging van de huidige gebouwen hield iedereen zijn en haar kiezen akelig op elkaar. Dat voorspelt niet veel goeds voor de behandeling in de raad zelf. De wethouder wees er nog eens fijntjes op dat bij de financiële berekeningen een eventuele opbrengst van verkoop van bestaande gebouwen niet was meegenomen. Anders dan bij het MFC is dat dus in plaats van een risico een kans.

Doordat de vragen schriftelijk worden beantwoord was de vergadering op tijd afgelopen.
Die zullen we dan (nog?) niet te zien krijgen. Hopelijk is dat wel het geval met de herhaaldelijk door commissieleden gevraagde informatie over de stand van reserves en voorzieningen na de nu voorgesteld ingrepen. De wethouder vond die informatie zo voor de hand liggend dat hij begon met te beweren dat dit ook de gewoonte was. Later beloofde hij die informatie alsnog te zullen verstrekken.

Toevoegingen aan de raadsagenda buiten de commissies om.

Toegevoegd zijn enkele onderwerpen die te maken hebben met de interne werkwijze van de raad.
Er is een viertal agendapunten Als A-stuk toegevoegd. Het gaat om de gevolgen van het uittreden van Frank Stoffer uit de VPGrave fractie op te vangen en een regeling te treffen voor de functioneringsgesprekken met de burgemeester. Daarvoor kot er ook een commissie en daarin zullen leden moeten worden benoemd en als er bij de vergadering nog geen voorstel is gedaan ook nog worden gekozen. Dat zou dus wel eens een B-stuk moeten worden. Laat het toch maar op deze plaats in de agenda staan. Huishoudelijke zaken eerst is logisch.

Er is ook een nieuw reglement van orde voor de vergaderingen van de raad op de agenda geplaatst. Er is geen toelichting over het waarom. Het is waarschijnlijk bedoeld om een aantal zaken betreffende het openbaar maken van stukken en aanvullende informatie openbaar te maken. In het concept is dat wel terug te vinden. Toch voldoet het niet aan mijn verwachtingen. Alhoewel het als A-stuk is geagendeerd zal ik er bij het spreekrecht opmerkingen over maken.

Er zijn ook enkele inhoudelijke punten waarvan een voorbespreking in de comissie zinvol zou zijn geweest.

Ook zonder nadere motivering is een conceptbesluit geagendeerd om het beroep tegen 4 reactieve aanwijzingen inzake het bestemmingsplan buitengebied in te trekken. Er zal ook worden besloten een commissie naar de provincie te sturen om in overleg naar oplossingen te zoeken. Gezegdes als “wanneer het kalf verdronken is dempt men de put” en “mosterd na de maaltijd” dringen zich op. Dat een beroep op de Raad van State kansloos zou zijn was al lang bekend. Het probleem was en is dat wat de gemeente wil niet strookt met het provinciale beleid zoals dat is geformuleerd. De provincie zou dus het beleid moeten bijstellen. Maar er zijn ook gezegdes als “beter laat dan nooit” en “beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald”. Ik ben benieuwd wie in de zendingsmissie naar de provincie gaan meedoen.

Het staat er niet bij, maar ik neem aan dat het voorstel niet van het college afkomstig is, maar een initiatief uit de raad. Het heeft niet die vorm. Het is wel een B-stuk. Eigenlijk is het ook een wat late motie van afkeuring tegen de wijze waarop het college deze onderwerpen bij de provincie heeft bepleit.

Er is een initiatiefvoorstel van VPGrave  en Keerpunt 2010. Die partijen willen een referendum over gemeentelijke herindeling van Grave. Daarvoor moet eerst een verordening worden vastgesteld. Het initiatiefvoorstel behelst een opdracht aan het college deze verordening op te stellen. Daarmee is het eigenlijk een motie.

Even merkwaardig is het initiatief voorstel van de VVD. De VVD vraagt te besluiten dat het college zich aan het door de raad vastgestelde aanbestedingsreglement moet houden. Dat leek mij aanvankelijk een enorme open deur, maar wel tekenend voor de situatie Grave. Daar is het kennelijk niet vanzelfsprekend dat het college een raadsbesluit ook uitvoert. Later werd mij duidelijk dat de raad later heeft goed gevonden dat het college mag afwijken maar dat aan de raad moet melden. Bij de keuze van de krant waarin de gemeentelijke informatie wordt opgenomen is dat niet naar de zin van de raad verlopen.

Dan zijn er nog 2 moties van de VVD aangekondigd waarvan de inhoud nog een verrassing is.


Naschrift
Gelukkig plaats ik deze verhalen nooit direct nadat ik er mee klaar ben. Een tijdje later nog eens doornemen is heel gezond. Nu kan ik een aanvulling vanuit het stadhuis nog meenemen.
Van het reglement van orde is een nieuwe versie verschenen en die is een stuk beter.
Er is inderdaad een amendement om de Esterade voorlopig open te houden.
De moties van de VVD gaan over de jeugdzorg, maar vereisen toch nog wel een toelichting.
Om het verrassingselement niet helemaal uit de vergadering te halen is er nog een amendement in bewerking.

Het zal dus wel hectisch worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten