donderdag 26 september 2013

2013-82 Raadsvergadering 24 september 2013

Al voor de raadsvergadering begon was een aantal verbeteringen te constateren. Op de site waren binnengekomen amendementen en moties v oor de vergadering al terug te vinden. Ook staan inmiddels de vragen van raadsleden en de antwoorden daarop op de site. Dat is een stap in de goed richting van een toegankelijk gemeentebestuur. Dat is hard nodig om meer belangstelling voor het raadswerk te krijgen en dat moet tot goede opvolg(st)ers van de huidige gemeenteraad leiden. Ook als de gemeente Grave zijn zelfstandigheid verliest en opgaat in een grotere eenheid zullen er Graafse bestuurders en commissieleden nodig zijn. Er is een stap voorwaarts gezet maar er is toch nog wel een hele weg te gaan.

Aan de agenda was zonder nadere toelichting een besluit voor een nieuw reglement van orde voor de gemeenteraad toegevoegd. Dit nieuwe reglement is zonder enige bespreking vastgesteld. En toch was het niet onbelangrijk.

Hadden we vroeger een presidium en een seniorenconvent. Nu is er naast het presidium een agendacommissie. De bemensing van deze commissie is hetzelfde. De taken verschillen. Het presidium dient voor het bespreken van vertrouwelijke zaken en vergadert dus in beslotenheid. De agendacommissie regelt de werkwijze van de raad en vergadert in het openbaar. Dat is een stuk transparanter dan nu.

U weet dat ik nogal wat commentaar heb op de huidige werkwijze van de raad en commissies en ook ideeën heb over hoe het beter kan. Nu zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Die wegen moeten worden verkend en  er zullen keuzes moeten worden gemaakt. Nu heb ik begrepen dat men daar aan wil beginnen wanneer de nieuwe raad aantreedt. Ik zou liever daar nu mee beginnen , zodat de nieuwe raad met een goed voorbereid voorstel kan beginnen. Daar mogen natuurlijk nog best alternatieven in zitten. Uiteindelijk zal de nieuwe raad er mee moeten werken. Naast raadsleden, collegeleden en ambtenaren zouden ook enkele vaste bewoners van de publieke tribune en organisaties die regelmatig met beslissingen van de raad worden geconfronteerd zinvol aan de voorbereiding kunnen deelnemen.

Dan nu naar de vergadering zelf.

Er werd zoals gebruikelijk begonnen met voorstellen punten van de agenda af te voeren of te verplaatsen. De voorzitter wees er op dat dit soort debatjes tijd kosten en dus bleef de agenda ongewijzigd. Dat neemt niet weg dat de volgorde op de agenda best een overweging waard is. Dat heb ik al meer betoogd. Nu werd een belangrijk onderwerp als de brede school noodgedwongen wegens tijdgebrek naar volgende week verschoven.

Er waren enkele insprekers naar aanleiding van het toegevoegde voorstel om het beroep bij de raad van State in te trekken. Dit beroep was gericht tegen de reactieve aanwijzing van de provincie met betrekking tot het bestemmingsplan buitengebied. Met name gaat het daarbij over een viertal amendementen. De insprekers waren in meer of mindere mate hierdoor onaangenaam getroffen.
Anders was het met de inspreker van de Vereniging van Eigenaren van het Hart van Grave. Bij voorbaat was hij verheugd over het te nemen besluit dat de gemeente in ieder geval de openbare ruimte zo spoedig mogelijk in orde zou maken.

Bij de mededelingen werd nog even uitgehaald naar Frank Stoffer die de fractie van VPGrave heeft verlaten. Of hij daarom ook letterlijk in de verdomhoek werd geplaatst weet ik niet. In ieder geval is de opstelling zo dat hij buiten het gezichtsveld van de voorzitter zit. Dat is heel eenvoudig op te lossen door alle raadsleden twee stoelen naar rechts te laten verhuizen. Aan die kant staan voldoende stoelen vrij en dan zit de voorzitter tenminste centraal tegenover de raad. Hiervoor is geen reglementswijziging nodig.

Bij de behandeling van de A-stukken (hamerstukken) werden nieuwe commissieleden niet alleen benoemd, maar voor zover nodig ook geïnstalleerd.

Het eerste bespreekpunt ging over de parkeerplaatsen in de woonwijken. Tijdens de commissievergadering werd nog gevraagd naar een specificatie van het begrip aanliggende straten. Daarvoor was een tekening verspreid hetgeen niet alle raadsleden nog was opgevallen. Ik heb dat tekeningetje later gezien en inderdaad is dat begrip nu gedefinieerd. Alleen heb je daar als je in de auto zit en een parkeerplaats zoekt niets aan. Het besluit werd genomen en daarmee is op papier en ten koste van enkele tienduizenden euro’s in theorie de zaak opgelost. Het parkeerprobleem blijft zoals het nu ook wordt gevoeld. Misschien één dag per jaar minder dan nu.

Het voorstel om de vraag of winkels op zondag open mogen of zelfs moeten zijn aan de ondernemers zelf over te laten werd vrijwel unaniem aangenomen. Er was wel wat discussie over waaruit bleek dat de raadsleden er wel een mening over hebben. Die discussie wordt nu naar de ondernemers verplaatst; deregulering. De tegenstem diende om te illustreren dat winkels op zondag open niet onomstreden is.

De faillissementen rond het Hart van Grave gaven natuurlijk wel aanleiding om er wat over te zeggen. Het voorstel zelf om de gemeente actief te laten optreden en daarvoor flink wat geld beschikbaar te stellen ondervond weinig commentaar. Dat was geen wonder want het plan zelf moet nog worden uitgewerkt en met bewoners, omwonenden en ondernemers worden besproken.

Er ging nogal wat aandacht uit naar de oorzaak van het faillissement. Diverse fracties vroegen zich af of het wel verstandig is geweest om in 2009 met van der Horst in zee te gaan. Bij een hoop problemen is de vraag hoe er van af te komen belangrijker dan de vraag hoe het is gekomen. Maar toch zou een onderzoek door de rekenkamer ook bij dit project nuttig zijn. Ik vrees dat die rekenkamer daar niet veel zin in zal hebben. Bij voorgaande rekenkameronderzoeken is het rapport ook vrij geruisloos onder tafel verdwenen. Met name de overgang van het project van de woningcorporatie naar van der Horst is daarbij cruciaal. Tijdens de vergadering stelde de heer van Geest dat in die overgang de gemeente van +€ 500.000 naar -€ 2.000.000 is gegaan. Toen de stemming wat onaangenaam werd bracht de voorzitter de bespreking terug tot waar zij voor was bedoeld. En daarmee kwam er ook direct een einde aan. Daarmee is er nog geen eind gekomen aan de discussie over het Hart van Grave. Zaken als toren, Binnenhof en weekmarkt moeten nog in harmonie worden opgelost.

Het probleem van het intrekken van het beroep tegen de reactieve aanwijzing was dat direct betrokkenen die zelf ook beroep hadden aangetekend zich in de steek gelaten voelden. Wat moeten zij als eenvoudige burger nog bij de raad van State als de machtige gemeente er geen heil in ziet. Zonde van de tijd en het geld toch? Dat niemand de moeite had genomen ze van te voren hierover te informeren deed ook veel pijn. Vanuit de raad werden dan ook verwijten gemaakt over de gebrekkige communicatie. Die verstomden toen duidelijk werd dat de raad zelf hiervoor verantwoordelijk was. Dat heb je nu eenmaal in het duale stelsel. De raad heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. Nadat herstel van de communicatiefouten was beloofd en op subtiele wijze de delegatie naar de provincie was samengesteld werd het besluit genomen.

Over de kosten gemaakt voor de asbestverwijdering in Escharen werd nog wat gesputterd maar het voorstel werd wel aangenomen.

Dat liep een beetje anders bij de behandeling van het voorstel voor extra geld voor de ISD van Cuijk, Grave en Mill. De meeste fracties beten zich vast in de uitspraak dat samenwerking op dit gebied tot 20% besparing zou leiden. Voorbij werd gegaan dat, als gevolg van de crisis, meer beroep op de ISD wordt gedaan. De omzet neemt toe. En het is een bekend gegeven dat bij samenwerking van organisaties de besparing zit in de overhead en niet bij de onderdelen die direct met de omzet te maken hebben. En daar ging het voorstel wel over. Er is dus door Grave geen geld beschikbaar gesteld, terwijl Cuijk en Mill dat wel hebben gedaan. Vraag blijft nu wie het kind van de rekening worden.

De discussie over de transformatie van de ABWZ naar WMO gaf na hetgeen in de commissie al was gezegd geen nieuwe inzichten.

Zoals verwacht werd de angel uit het voorstel voor het MFC er snel uitgetrokken. Er was een breed amendement om Esterade voorlopig open te houden. Blijkbaar was er ook nog een advies van de BPR van 19 september. Natuurlijk nog opmerkingen over de extra kosten, maar minder over de noodzakelijke greep van 6 ton in de reserve en het nog steeds bestaande risico van 1,2 miljoen als gevolg van de moeilijk vrekoopbare accommodaties.

Na opmerkingen over het JOP wer ook het voorstel om voorlopig door te gaan met het huidige jongerencentrum aangenomen.

Daarmee was het bijna 22:30 en dat is in Grave een zekerheid. De initiatiefvoorstellen moties en vooral de brede school moesten dus worden doorgeschoven naar volgende week dinsdag
.
Het enige dat er eigenlijk nog op te merken is dat de formulering van amendementen en moties nog wat aandacht verdient. Nu moest aan de formulering van een besluit nog de het begrip “interpretatie van het amendement” worden toegevoegd. Ik ben benieuwd hoe je dat vastlegt.

Ik verbaasde mij er lang over dat het lang duurde voor er werd gesproken over de stand van zaken bij de vrije reserve. En dat terwijl er in de commissievergaderingen veel niet beantwoorde vragen waren gesteld. Er bleek een notitie te liggen dat er nog € 3.000.000 beschikbaar zou zijn, hetgeen weer tot verbazing leidde. Nu zal de begroting 2014 een dezer dagen wel verschijnen en dan weten we hopelijk beter hoe het met onze spaarpot is gesteld.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten