NB Op één of andere wijze is onderstaand verhaal wel als concept bewaard maar niet gepubliceerd. Bij deze alsnog een week later. Mijn excuses.
Enkele bijlagen zijn nog steeds 13 januari 9:00 uur) niet bijgevoegd.
Commissie Ruimte 14 januari
Enkele bijlagen zijn nog steeds 13 januari 9:00 uur) niet bijgevoegd.
Commissie Ruimte 14 januari
De stukken voor deze vergadering zijn inmiddels op de
gemeentelijke website beschikbaar( http://www.grave.nl/internet/vergaderingen_231/item/vergadering-raadscommissie-ruimte_1373.html ). Dat is keurig op tijd.
Er staat wel bij dat nog niet alle bijlagen beschikbaar
zijn, maar ik neem toch aan dat wat wel op de site staat ook de laatste versie
is. Helemaal zeker is dat in Grave nog steeds niet.
De agenda procedureel
Opvallend is dat de directe verbinding tussen hetgeen op
de commissieagenda staat ook op de raadsagenda verschijnt is verdwenen. Een
paar keer is aan de orde geweest dat in de commissie een punt niet van de
raadsagenda kon worden afgehaald omdat het presidium nu eenmaal de agenda
vaststelt. Dit bleek heel duidelijk in de vorige cyclus toen de commissie
Ruimte weigerde de structuurvisie te bespreken omdat er een lelijke brief van
GBB was verschenen (alleen aan de raadsleden). Desondanks stond het punt zonder
enige aanvulling op de raadsagenda. Daarbij werd wel vermeld dat het punt
waarschijnlijk door de raad van de agenda zou worden afgevoerd. Een volkomen
zotte situatie. Onlangs werd bij de concerten van Anouk tenminste van te voren
meegedeeld dat je niet hoefde te komen. Veronderstel dat dit bij het begin van
het concert zou zijn meegedeeld.
Sinds kort vergadert het presidium om de raadsagenda op
te stellen in het openbaar als agendacommissie. Ik heb geen aankondiging gezien
en dus kan er ook geen vergadering zijn geweest en dus betekent “op de agenda
van de commissie” nog niet dat het ook op de raadsagenda komt. Een goede zaak,
maar wat lastig bij de commissie Inwoners en bestuur die pas wordt gehouden als
de raadsagenda al behoort te zijn verschenen.
De structuurvisie
Nu staat die structuurvisie weer op de agenda. Aan de
stukken is de brief van GBB nu toegevoegd. Die brief was de oorzaak het
afgelasten van de behandeling vorige keer. De wethouder hield in de commissie
een uitgebreid betoog dat uitstel vanwege de brief niet nodig was. Je zou dus
verwachten dat het college bij het opnieuw in behandeling nemen van het
onderwerp op de brief van GBB zou reageren, zowel procedureel als inhoudelijk.
Er is toch al een jurist (of meer) bezig met deze zaak. Er loopt immers een rechtszaak
met GBB. Niets daarvan. Afgezien de bijgevoegde brief zijn de stukken precies
hetzelfde als voor de vorige cyclus, inclusief de datum van de raadsvergadering
17 december 2013 en de typefout in de nota beantwoording.
Inhoudelijk valt er dus niets aan mijn bespreking vorige
keer toe te voegen.http://leodevreede.blogspot.nl/2013/11/2014-95-commissie-ruimte-3-december.html
Toch wil ik nog eens wijzen op de tegenstrijdige aanpak
van de omleiding van de N321 en de schaliegas-kwestie.
Bij de N321 vindt het college het niet opportuun
duidelijk uit te spreken dat die eventuele omleiding niet tussen Grave en
Escharen mag komen, terwijl die uitspraak al eerder wel is gedaan en er op zijn
minst bij de betrokken overheden ideeën over die omleiding bestaan. In de
structuurvisie kan de gemeente uitstekend vastleggen dat naar de mening van de
gemeente die omleiding daar niet thuishoort. Natuurlijk zou het beter zijn om
aan te geven waar die wel hoort, maar ook hier geldt “hoe beter hoe duurder”.
Vastleggen dat een slechte situatie niet mag worden vervangen door een andere
slechte situatie is wel degelijk opportuun.
Zonder dat ook maar bekend is of er schaliegas in de
grond van de gemeente Grave zit, wordt, als het aan het college ligt, Grave wel
tot “schaliegasvrije gemeente” verklaard. In een structuurvisie hoort zo’n puur
politiek gerichte opmerking, die niets met ruimtelijke ontwikkelingen, te maken
heeft niet thuis. Taalkundig is het ook verkeerd. Schaliegasvrij betekent dat
er geen schaliegas zit en dat weten we helemaal niet. Bedoeld wordt dat er ook
niet naar mag worden gezocht En daar moet je wel heel voorzichtig mee zijn,
maar bij voorbaat onderzoek afwijzen is slecht.
Ik ben bang dat de hele discussie over het structuurplan
verdrinkt in gepraat over de GBB-brief. Nu heeft die brief betrekking op de
samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en GBB. En voor die brief is door de
gemeenteraad geheimhouding opgelegd. Aangezien die brief toch wel weer wat
inzicht geeft op die samenwerkingsovereenkomst - in ieder geval de
interpretatie van GBB daarvan- is bekend maken van die brief mogelijk al een
schending van de geheimhouding. Wat we al dachten wordt in de brief bevestigd.
GBB vindt dat zij wat woningbouw betreft de touwtjes in Grave in handen hebben.
Het gemeentebestuur heeft daar wel een hekel aan maar wil, kan of durft
daartegen geen vuist te maken. Dat zou nu kunnen. Ik wacht maar af.
Toepassen
coördinatieregeling
Het zou mij niet verbazen als de commissie hier tot een
duidelijke uitspraak komt: A-stuk. Raad en college leggen vast dat zij
gecoördineerd optreden. Daar kan niemand iets op tegen hebben.
Ontwerp
Beheerkwaliteitplan groen voor CGM
Het gaat om een presentatie van één plan voor drie
gemeenten. Omdat het dus door drie gemeenteraden moet worden vastgesteld is het
verstandig in een vroeg stadium de neuzen van die drie gemeenteraden in
dezelfde richting te zetten. Mijn enige vraag op dit moment is waarom dit
agendapunt niet helemaal aan het begin of helemaal aan het eind van de agenda
is gezet. Nu staat het tussen 2 conceptraadsvoorstellen in.
Gewijzigde
vaststelling bestemmingsplan “Generaal de Bonskazerne Velp”
Bij dit voorstel ontbreekt het bestemmingsplan zelf en de
zienswijzennota. Ze worden wel genoemd bij de stukken die ter inzage liggen.
Waarom ze niet op de gemeentelijke site staan is mij een raadsel. Toegezegd is,
nog niet zo lang geleden, dat alle raadstukken ook via de site beschikbaar
zullen zijn. Voor het bestemmingsplan wordt
daarbij verwezen naar www.ruimtelijkeplannen.nl
waar het plan ook is te vinden en de zienswijzennota wordt op de site gezet,
zie o.a. de structuurvisie.
Dan is er sprake van een zogenaamde anterieure
overeenkomst tussen gemeente en COA over de exploitatie van het AZC en de
herbestemming van de vrijkomende gebouwen. Die overeenkomst ligt vertrouwelijk
ter inzage. De raad moet er mee instemmen omdat die overeenkomst de verplichte
exploitatieopzet vervangt. De inhoud van die anterieure overeenkomst (exploitatieovereenkomst
vooraf) is dus van belang voor een openbaar raadsbesluit. Naar mijn mening
mogen in een dergelijke overeenkomst dan ook geen dingen staan die niet
openbaar mogen zijn. Dergelijke zaken moet je maar exterieur regelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten