woensdag 11 november 2009

Behandeling begroting 2010 op 10 november 2009

Zoals kon worden verwacht werd de begroting 2010 zonder slag of stoot aangenomen. Waar nodig pareerde wethouder Bos de aanvalletjes met de raad er op te wijzen dat het college niets anders had gedaan dan de besluiten, die de raad had genomen bij het vaststellen van de kadernota, in de begroting verwerken.

Er werd uiteindelijk geen enkel amendement ingediend en de ingediende moties werden uitgesteld tot de decembervergadering en dat vind ik merkwaardig en niet slim. Als reden voor aanhouden werd aangevoerd dat pas over de inhoud van de moties kan worden gepraat als de gegevens van de grondexploitatie en de reserves bekend zijn. Dat is wel juist, maar de bedoeling van de moties was juist het college op te dragen die discussie in december voor te bereiden. Door wel over de moties te stemmen had de raad aan kunnen geven welke verzoeken om extra geld wel kans maken en welke niet. Van de wel kansrijke voorstellen had het college de consequenties in de raadsvoorstellen voor december kunnen verwerken. Het daarbij om incidentele en structurele financiële gevolgen, om eventuele uitvoeringsproblemen en wie weet om welke dingen nog meer. Ook hiervoor geldt dat een goede voorbereiding de besluitvorming vergemakkelijkt en dat kan in de decembervergadering weer tijd besparen en dat zal hard nodig zijn. Ik hoop daarom dat het college er maar alvast van uitgaat dat de moties zijn aangenomen en ze in de voorbereiding van de decembervergadering betrekt.

Uit de discussie bleek wel dat de betekenis van een motie en het verschil met een amendement niet duidelijk is. In een motie spreekt de raad zijn mening of gevoelen uit of wordt aan het college een opdracht gegeven. Daarna gaat de raad over tot de “orde van de dag”. Een motie is dus geen besluit en dat is een amendement wel. Amendementen konden nu dan ook niet, moties wel. Aangezien het ongenoegen over het niet beschikbaar zijn van grondexploitatie en stand van de reserves raadsbreed was zou een motie van de raad, waarin het ongenoegen over deze situatie werd uitgesproken, passend zijn geweest. Nu heeft de raad dit feit voor zoete koek geslikt en vind je er in notulen niets over terug. Het logische voorstel van de PvdA de hele begrotingsbehandeling uit te stellen totdat de gegevens wel bekend zouden zijn vond geen genade omdat de begroting nu eenmaal in november moet worden vastgesteld. Dat had kunnen worden ondervangen door deze begroting zonder veel discussie formeel vast te stellen en dan in december het echte vuurwerk af te steken. Nu is er veel tijd besteed aan deze begrotingsbehandeling terwijl de eigenlijke behandeling pas in december komt.

Merkwaardig was dat nadat de fracties hadden gereageerd op de repliek van het college, wethouder Opsteegh geen antwoord gaf op de gestelde vragen, maar een eigen algemene beschouwing hield. Die leek sterk op een nieuwjaarstoespraak waarin werd teruggekeken naar wat was gebeurd en vooruitgekeken naar wat gaat gebeuren. Wethouder Bos deed dat niet en ging dus wel op de vragen in. De burgemeester hield weer een inhoudelijk verhaal over haar portefeuilles en kwam met enkele nieuwe initiatieven. De raad werd duidelijk door deze werkwijze overvallen. Het verklaarde wel waarom de voorzitter zowel in de wekelijks column in de Graafsche Courant als tijdens de vergadering sprak over het houden van algemene beschouwingen, terwijl die al schriftelijk waren ingediend. Nu kon de raad met goed fatsoen er niet meer op ingaan en dat is zeker wat betreft het betoog van de burgemeester jammer. Waarom waren deze initiatieven niet in de aanbiedingsbrief van het college verwerkt. Dat is toch de algemene beschouwing van het college. Eventueel had het nog in de repliek gekund. Ik vermoed dat de haast waarmee het hele proces moest worden doorlopen hierbij een rol heeft gespeeld.

Ik moet nog één zaak rechtzetten. In mijn vorige blogs zag ik nog een incidentele ruimte van € 144.000 doordat de exploitatielasten voor het MFC al in de begroting 2010 waren opgenomen, terwijl dat pas in 2011 hoefde. Via ambtenaren op de publieke tribune kwam ik er achter dat dit niet het geval is. Alleen was de tabel in dat opzicht niet duidelijk. Aan raadsleden die deze vraag ook hadden gesteld was dit al meegedeeld, maar het was niet tot mij doorgedrongen. Een illusie minder dus.

De vergaderingen van december
De agenda voor de voorbereidende vergadering van 8 december en de besluitvormende van de 15e zitten overvol. Daarbij bestaat nu het risico dat zeker de behandeling van de grondexploitatie en de reserves ontaardt in een herhaling van de begrotingsbehandeling. Er wordt dan ook een enorme druk gelegd op de voorbereiding. Wil daar iets van terecht komen zouden de voorstellen toch uiterlijk in de week van 23 november beschikbaar moeten komen. Naar mijn mening zouden enkele punten best kunnen worden afgevoerd. Laat ik de zaak maar eens doornemen

Vaststellen tarieven 2010. Dit moet gebeuren, maar hoeft niet veel discussie op te roepen. Kennelijk is de informatie in de begroting afdoende geweest. Alleen het tarief voor de OZB verdient nog aandacht. In de begroting is uitgegaan van een stijging van de opbrengst met 0,5%. Dat wil niet zeggen dat ook het tarief met 0,5 % stijgt. De WOZ-waarde van de panden wordt tegenwoordig ieder jaar opnieuw vastgesteld. Die wijziging zal in het tarief moeten worden verwerkt.

Loswal. Het enige echte besluit dat de raad voor dit project zou moeten nemen is tijdens de begrotingsbehandeling al genomen. Het budget voor dit project is vrijgegeven. Het college kan verder met voorbereiden en uitvoeren. Behandeling in de raad van december is niet meer nodig. Informatie van de raad is pas zinvol als de voorwaarden van Rijkswaterstaat voor uitvoering en de concrete oplossing voor het parkeren bekend zijn. En met de keuze of er kleine of grote stenen moeten worden gebruikt moet de raad zich niet willen bemoeien.

VGRP Het rioleringsplan is meer dan een financieel verhaal. Zeker de consequenties van de nieuwe taak voor de gemeente met betrekking tot het grondwater verdienen meer aandacht. Publieksvoorlichting voordat de raad het plan vaststaat is zeer wenselijk. De financièle consequenties voor 2010 zijn in de begroting verwerkt. Uit uitstel tot begin 2010 vloeit volgens mij dan ook geen bloed.

Grondexploitatie. Het gevaar dreigt dat alleen aandacht wordt gegeven aan de grondexploitatie als melkkoe. Het moet meer dan een financiële discussie zijn. Ook de wijze waarop de gemeente omgaat met projecten, zowel in het verleden als in de toekomst, moet aandacht krijgen. Wat is er precies aan de hand met het Wisseveld? Zo zijn er nog veel meer vragen te stellen.

Over de andere agendapunten is mij nog niets bekend daar kan ik dus ook niets over melden. Het gaat om Opschonen Reserves en voorzieningen; Burap 2009-2; Verordening WIJ en tijdens de begrotingsbehandeling toegevoegd: Regionalisering Brandweer. Ik ben er niet zeker van dat er niet nog meer valt te behandelen.

Ga er maar aan staan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten