zondag 21 november 2010

Betrokkenheid burgers bij het bestuur; een loze kreet?

Betrokkenheid. Weten ze in het gemeentehuis wel wat dat is? De leden van de gemeenteraad geven herhaaldelijk aan dat ze betrokkenheid van de burger bij het bestuur van de gemeente op hoge prijs stellen. Bij het begin van de raadsvergadering wordt het aanwezige publiek hartelijk welkom geheten. De formele agenda en de oorspronkelijke raadstukken staan op de website, ze liggen ter inzage in de bibliotheek en op andere plaatsen en je kunt je er op abonneren en dan worden ze zelfs thuisgestuurd. Om een raadsvergadering als toeschouwer te kunnen bijwonen is dat wellicht voldoende, maar betrokkenheid bij het bestuur houdt meer in dan een raadsvergadering bijwonen alsof het een theaterstuk betreft. Betrokkenheid betekent ook meedenken en met de fracties mee discussiëren. En daarvoor is meer informatie en ruimte nodig.

Eigenlijk hoort die betrokkenheid via de politieke partijen te verlopen en daarvoor dienen dan fractievergaderingen. Nu ben ik deze weblog begonnen juist omdat inbreng via de fractie zinloos bleek. Bij de fractievergaderingen waren stukken vaak of nog niet beschikbaar, of onvolledig. Informatie moest zelfs nog tijdens de besluitvormende vergaderingen gegeven. Ik heb daar al vaak over geschreven en zal die ellende niet nog eens herhalen.

Ook de raad zelf is al lang ontevreden over de wijze waarop de raadvergaderingen worden voorbereid en gehouden. Na de verkiezingen heeft een werkgroep daarom een nota "vernieuwend vergaderen " geschreven. Die nota ging eigenlijk alleen maar over het vergaderschema. Aan de voorbereidende en de besluitvormende vergadering werd een derde type bijeenkomst toegevoegd: de presentatiebijeenkomst. Ook ontstond meer ruimte voor onderling overleg. Alhoewel de nota eenstemmig door leden van alle fracties was opgesteld bleken er tijdens de behandeling in juni toch bezwaren tegen te bestaan. De tijd tussen voorbereidende en besluitvormende vergadering bleek wel erg lang te worden. De zaak dus hupsakee over de vakantie heen getild en de invoering uitgesteld van 1 september 2010 tot 1 januari 2011. Naar mijn mening was de oplossing heel eenvoudig (zie mijn weblog van 13 september 2010, Vernieuwend vergaderingen deel 2). De raad besliste anders. Zonder ook maar één letter van de notitie zelf te veranderen kwam er een nieuw vergaderschema. Daarin worden voorbereidende en besluitvormende vergadering op één avond geplaatst. Als alles goed gaat kan een besluit dan in één vergadering worden afgewerkt. De raad stemde in met invoering per 1 januari 2011 met als opmerking: "als het niet bevalt doen we het gewoon weer anders". "nou ja, dan ben je niet slim" is in Grave lang een gevleugelde uitdrukking geweest.

Waarom deze inleiding??

De oorspronkelijke notitie "vernieuwend vergaderen" voorzag op één punt in een duidelijke verbetering. Er werd in de vergadercyclus aan de voorbereidende en besluitvormende vergadering een derde toegevoegd: de presentatieavond. In die openbare vergadering konden projecten rapporten en wat dies meer zij worden gepresenteerd alvorens ze in het vergadercircuit zouden belanden. In de klankbordgroep die aan de parkeernota heeft meegewerkt werd hier dankbaar op ingehaakt. Op 23 november was namelijk zo'n presentatiebijeenkomst gepland. Dat kwam prima uit want in de decembervergaderingen van de raad moest over die nota worden besloten. Een presentatie op 23 november paste daar uitstekend in. Ik kreeg dan ook een paar dagen geleden een mailtje van een lid van de klankbordgroep met de vraag hoe het nou zat met die presentatie op 23 november. Goede vraag; websites nagekeken, kranten uit het oud papier gehaald, maar niets en ten slotte een lid van de CDA-fractie gebeld. En ja, het bleek dat de raadsleden op 16 november een uitnodigingen hadden gekregen voor een presentatieavond op 23 november, met maar liefst 5 punten, waaronder overigens geen parkeernota. Op mijn vraag waarom daar niets over was gepubliceerd, ook niet door de fracties zelf, kwam het antwoord niet verder dan dat men in het presidium had afgesproken dat de website van de gemeente actueler moest worden. Nu heeft het presidium die uitspraak al meer gedaan zonder enig zichtbaar resultaat.

Na het telefoongesprek met het CDA-lid heb ik eerst 10 x tot 10 geteld om enigszins af te koelen. Waarom ik zo nijdig was? Het is toch echt heel simpel om mensen die echt zijn geïnteresseerd in het reilen en zeilen van de gemeenteraad tijdig op de hoogte te stellen van activiteiten op dat gebied. Maar je moet dat als raad en afzonderlijke raadslid toch echt willen. En als je het echt wilt doe je er iets aan. Tot nu toe is daar niets van gebleken.

Nu hebben heel wat raadsleden mij al meegedeeld dat zij mijn weblog regelmatig lezen. Als zij zich daar dan ook iets van aantrekken moet het mogelijk zijn de agenda voor de presentatieavond op a.s. dinsdag nog morgen (maandag) op de gemeentelijke site te krijgen of desnoods op de eigen site. Als dat lukt moet dat ook lukken voor andere niet geheime stukken die raadsleden krijgen toegezonden en dan voortaan als gewoonte. Ik zelf heb ervaren dat één telefoontje genoeg was om de begroting binnen een halve dag geplaatst te krijgen.

Ik ben benieuwd.

PS. Tijdens het zoeken naar wethouders was ik zo boos over de gang van zaken dat ik niet meer betrokken wilde zijn bij het werk van mijn fractie: het CDA. Nu mag je in de politiek wel boos zijn maar niet rancuneus. Vandaar dat ik onlangs aan de fractie heb meegedeeld weer actief bij het werk wilde worden betrokken. Vandaar dat ik ook aan die fractie om informatie heb gevraagd, die ik overigens liever ongevraagd had gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten