vrijdag 1 april 2011

Bezuiniging en IDOP : tegenstrijdig?


 

Twee processen die in Grave lopen en ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.


 

Bezuinigingen

Dat de gemeente Grave moet bezuinigingen zal langzamerhand bij iedereen bekend zijn. In 4 jaar moeten we € 2.000.000 hebben bijgestuurd. De burgers hebben suggesties gedaan en nu is het gemeentebestuur aan zet. We hebben het in de krant kunnen lezen en in de B&W-besluiten stond het ook: de door de gemeente gesubsidieerde instellingen krijgen een brief met de mededeling dat zij in de komende 4 jaar naar 10% minder subsidie zullen afslanken. Nu weet ik zo niet hoeveel subsidie de gemeente jaarlijks geeft, maar dat zal minder dan 20 miljoen zijn. Dus is de subsidieverlaging één van de stappen in de gewenste richting en blijven we nieuwsgierig naar de rest van de wandeling. Het is ook een nogal ongenuanceerde stap. Voor de ene instelling is 10% minder subsidie iets van "jammer, maar we redden het wel"; voor anderen kan het de ondergang betekenen. Een vraag is ook hoe deze uitspraak van het college rijmt met eerdere besluiten van college en raad. Zo heeft het college onlangs een overeenkomst met Graeft Voort ondertekend over het museum. Ook zal een aantal verenigingen worden geconfronteerd met de hogere kosten die zullen zijn gemoeid met het gebruik van het MFC. Die zullen eerder meer subsidie willen hebben dan bereid zijn met minder genoegen te nemen. In de discussie over dat MFC is herhaaldelijk de mogelijkheid van compensatie voor de hogere gebruikslasten geopperd.


 

Nu mag je het verlagen van alle subsidies met 10% best een kaderstellende uitspraak noemen en ik meen toch dat dit de bevoegdheid van de raad is. Nu zou het kunnen zijn dat de brief van het college aan de instellingen niet meer is dan een mededeling van het college aan de gesubsidieerden dat het college dit wel een goed idee vindt en het van plan is aan de raad voor te leggen. De toelichting van wethouder Adams, zoals die in de Gelderlander stond geeft geen duidelijkheid over de status van de brief. Zelfs is het niet uitgesloten dat niet alle verenigingen en vergelijkbare Graafse organisaties onder het hier bedoelde begrip "gesubsidieerde instellingen" vallen. Hoe het ook zij; de bezuinigingen zullen de Graafse instellingen niet voorbij gaan en daar zouden ze zich nu wel van bewust kunnen zijn.


 


 

iDOP GRAVE

En dan wordt nagenoeg gelijkertijd het project opstellen "Integraal DorpsOntwikkelingsplan Grave" gestart. (iDOP GRAVE). Over de inhoud van het project is het nodige door de gemeente gepubliceerd. Kort gezegd komt het er op neer dat de bewoners en organisaties in een dorp of stad(sdeel) zelf aangeven wat er in hun leefomgeving moet gebeuren om het nog leuker te maken dan het al is. Bij het plan hoort een uitvoeringsprogramma. In onze gemeente wordt gestart met een iDOP voor stad Grave inclusief de wijken. Voor de kerkdorpen Escharen, Gassel en Velp wordt in een later stadium met een dergelijk iDOP begonnen.


 

Nu ligt er in de Graafse kasten al een flinke stapel rapporten met toekomstvisies over dit deel van de gemeente en onlangs is daar nog de visie van de denktank van de Graafse ondernemers bijgekomen. Gelukkig is duidelijk geworden dat alle bestaande informatie en ideeën zullen worden verwerkt.

Nadat al enkele sessies met groeperingen zijn gehouden en andere zijn geprogrammeerd vond op 31 maart de eerste inwonersbijeenkomst plaats in Merlet. Daar werd nog eens de bedoeling van het geheel uiteengezet en konden de aanwezigen hun inbreng leveren. Ik kon slechts het begin bijwonen, maar was er lang genoeg om de eerste vraag en het antwoord daarop van de wethouder te horen. Die vraag was voor de hand liggen: is er een budget? Het antwoord was uitvoerig, waarbij de wethouder wel zei dat de raad door deze procedure te starten wel voornemens was de door de inwoners opgestelde plannen serieus te nemen, maar dat het niet was uitgesloten dat een uitvoeringsproject voor 2013 mogelijk zou worden doorgeschoven naar 2016. Als troost werd nog de mogelijkheid geopperd dat een ander (waarschijnlijk goedkoper LdV) plan naar voren gehaald zou kunnen worden. Het feitelijke antwoord gaf hij niet. Natuurlijk is er geen budget; Grave moet dik bezuinigen. Dat betekent dat alle extra kosten die uitvoeringsplannen volgend uit een iDOP moeten worden gecompenseerd.


 

Kunnen bezuinigingen en iDOP's samen gaan?


 

De vraag is al eerder gesteld of het wel zin heeft een iDOP op te stellen nu er zo bezuinigd moet worden. Desondanks is met het iDOP Grave gestart. Is dat wel slim.


 

Terugfietsend van Merlet heb ik daar naar aanleiding van die eerste vraag weer over nagedacht en kwam tot de conclusie dat het wel goed is die iDOP-weg te bewandelen. Voorwaarde is wel dat het het opstellen van iDOP's en het opstellen van een bezuinigingsplan worden geïntegreerd. In het iDOP Grave dient te worden verwerkt dat het uitvoeringsprogramma een besparing oplevert van minstens de kosten van hetr iDOP zelf. Dat betekent dat naast de vraag wat er moet gebeuren om Grave leuker te maken ook de vraag aan de orde moet komen wat we kunnen missen zodat Grave leuk genoeg blijft.

Als we het zo aanpakken wint het iDOP aan realisme en wordt de gemeenschap optimaal betrokken bij de bezuinigingen.

Het wordt er niet eenvoudiger door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten