maandag 5 maart 2012

Toekomstvisie –Grave een eigen echte burgemeester??

Na het vertrek van burgemeester Delissen halverwege 2010 kreeg de gemeenteraad van de commissaris van de Koningin de opdracht een visie op de toekomst van Grave te geven. Pas daarna zou de procedure voor een nieuwe burgemeester worden opgestart.

Het bleef stil; in ieder geval voor de burgers van Grave, tevens de kiezers van de gemeenteraad, viel er weinig activiteit op dit gebied te merken. Nu plotseling komt de kwestie in een stroomversnelling, zeg maar gerust dat het een waterval is. De Toekomstvisie "Kompas voor de toekomst" is verschenen. Bent u nieuwsgierig naar de toekomst van uw woongemeente? Dan zult u echt uw best moeten doen. Op de gemeentelijke website is de nota niet te vinden. Ik heb via de CDA-fractie digitaal een exemplaar ontvangen. Met alle plezier stuur ik u het bestand. Op de site van Jacques Leurs is al een column van Ben Bongaards verschenen. Wellicht dat uw nieuwsgierigheid daardoor al wat minder is.


 

De raad gaat morgen (6 maart 2012) er over praten en volgende week (13 maart) beslissen.

Ik heb het verhaal doorgelezen en waande mij in het paradijs. Want dat worden we. Hoe we dat voor elkaar moeten krijgen is mij minder duidelijk geworden.

Ik vraag mij af of dit verhaal de commissaris zal bewegen snel de procedure voor een burgemeester zal starten en aan de gemeenteraad een profielschets zal vragen.

Allereerst is het rapport nogal nadrukkelijk opgesteld door het bureau BMC. De schrijvers worden met name genoemd. Van invloed vanuit burgers van Grave of zelfs de gemeenteraad op de toekomstvisie blijkt niets. Wel is het zo dat gebruik is gemaakt van allerlei andere rapporten zoals de IDOP's. Ik vind dit een zwakke opstelling van de gemeenteraad.


 

Ondanks alle al bestaande rapporten is toch dit verhaal gemaakt. Het was namelijk nodig om aan te tonen dat Grave een eigen burgemeester nodig heeft omdat het als zelfstandige gemeente wil en kan blijven bestaan. Uit het rapport blijkt dat nergens, eerder in tegendeel.


 

Eigenlijk kan ik niets met dit verhaal. Een alternatief dat aantoont dat Grave een eigen burgemeester nodig heeft heb ik zo ook niet, maar dat komt ook omdat ik vind dat Grave door te streven naar één ambtelijk apparaat met Cuijk en Mill al heeft aangegeven dat een samenvoeging van die drie gemeenten onafwendbaar is en dat Grave het tot die tijd met een waarnemend burgemeester zal moeten doen. Wat is daar mis mee?


 

Ik ben benieuwd wat de raad er morgen van zal vinden.


 

Wijzigingen aanbrengen is zonde van de tijd en het geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten