Dat het met de ontwikkeling van het Wisseveld niet goed
gaat is al jaren lang bekend. De wildste geruchten gingen de ronde variërend
van geld opleverend tot 30 miljoen verlies. De rekenkamer kreeg van de raad
opdracht het eens uit te zoeken.
Op 20 december 2011 leek met de zonnewende ook licht in
de Graafse duisternis te komen. De gemeenteraad nam het besluit een eind te
maken aan de relatie met GBB. Er moest wel een bitter pil van € 10.000.000
afschrijven worden geslikt, grondeigendom moest alsnog aan GBB worden
overgedragen en er zou nog € 300.000 moeten worden geïnvesteerd in de
nieuwe rol van de gemeente. Maar daarmee zouden verdere risico’s voor de
gemeente zijn verdwenen en kon de gemeente zich beperken tot het voeren van de
regie, wat dat ook zou mogen inhouden. De raad moest het besluit wel nemen want
het was nu of nooit. Voor het publiek bleef veel onduidelijk en of de
gemeenteraad, die wel alle stukken mochten zien, het allemaal snapte betwijfel
ik nu toch ook. Het ondertekende “onderhandelingsresultaat” moest nog wel
worden omgewerkt tot een beëindigingovereenkomst maar dat zou een fluitje van
een cent zijn. Inhoudelijk was alles geregeld en het was dan ook niet nodig dat
de raad die beëindigingovereenkomst nog zou zien. De raad stemde in en heel
Grave ging gelukkig de feestdagen in.
Vervolgens gebeurde er een tijdje niets. Half januari
kwam het bericht dat de ondertekening van de stukken was uitgesteld tot 1
februari. In een daarop volgende vergadering werd meegedeeld dat de zaak voor
99% rond was, maar toch nog fout kon lopen. En uiteindelijk vernamen we via de
pers dat de scheiding van GBB en de gemeente was afgesprongen.
Intussen is de behandeling van het rapport van de rekenkamer
al twee keer uitgesteld. Dat schiet dus ook niet echt op. Wat mij hogelijk
verbaast en eigenlijk ergert dat er zelfs nog geen reactie van het college is.
Het bestuurlijk rapport laat heel veel vragen over waar het college
duidelijkheid in kan en moet verschaffen.
Vraag is natuurlijk ook op welke grond het college, bij
monde van de wethouder, in december gloedvol betoogde dat er overeenstemming is
met GBB en dat Grave daarmee van een knellend contract wordt verlost en geen
oneigenlijke taken meer heeft uit te voeren. De raad moest dan wel snel
beslissen, hetgeen geschiedde.
Nu stelt het college en weer bij monde van diezelfde
wethouder dat GBB steeds aanvullende eisen stelde en dat dit de gemeente te ver
ging. En als klap op de vuurpijl is Daandels van mening dat dit wellicht beter
voor Grave is dan verbreken van het contract.
Weet men in december en nu niet wat men zegt, houdt het
college ons voor de gek of wordt het college zelf voor de gek gehouden?
Het belangrijkste is nu wat de positie van de gemeente
werkelijk is. Veel is duister, maar op basis van de informatie die ik wel heb
is Grave nu € 11.800.000 kwijt, heeft wat grond in eigendom, moet jaarlijks
3 ton aan GBB betalen en heeft niets over het Wisseveld te vertellen. Ik hoop
dat ik het mis heb en wil dan graag snel weten hoe het wel zit.
En dan wat gaat er gebeuren? De wethouder wil dat er snel
huizen worden gebouwd. De gemeente heeft alvast een studie laten verrichten
waaruit blijkt dat het best mooi kan worden, maar veel schieten we er niet mee
op. Het probleem van huizen bouwen is dat je ze ook moet verkopen of verhuren
en daar zit nu het probleem. Bovendien zijn er in Grave zat plaatsen en ontwikkelaars
die hetzelfde willen. GBB heeft, net als Mooiland voor de Prinsenstal, al laten
weten dat afwachten voorlopig het parool is. Hoe denkt de wethouder dan dat die
huizen wel snel worden gebouwd?
Raadsels zat dus. Één ding is nu wel duidelijk: bijna
raak is hetzelfde als helemaal mis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten