Vanwege onder andere
het mooie weer slechts een korte vooruitblik op de commissie ruimte van a.s.
dinsdag.
Milieuverslag en -programma
Op de agenda voor de
commissie Ruimte staat als eerste inhoudelijke punt het milieuverslag 2011 en
het programma 2012. Noch in het raadsvoorstel noch in de 25 pagina’s tellende rapportage
staat ook maar iets waaruit blijkt dat Grave een eigen milieubeleid heeft. Er
wordt alleen gedaan wat van hogerhand is voorgeschreven. Het woord “milieueducatie”
komt in het verhaal niet voor. Wat dit beleidsterrein betreft heeft het
voortbestaan van Grave met een eigen gemeenteraad dus geen enkel nut. Meer kan
ik er ook niet over zeggen. Dat is wel jammer.
Burgerinitiatief
parkeersituatie de Quaylaan.
Weer een voorbeeld hoe je de inbreng vanuit de burgerij
kunt bureaucratiseren.
Tijdens een wijkbijeenkomst op 19 april, dus 5 maanden
geleden, waarbij het gemeentebestuur is vertegenwoordigd wijst een burger op een
parkeerprobleem en geeft direct een oplossing. Kennelijk vindt het gemeentebestuur
dit een goed idee. Maar in plaats van dat de vertegenwoordiger van de gemeente
zegt: “Hartelijk dank; we kijken nog even of er adders onder het gras zitten en
anders zorgen we dat het voor elkaar komt”, wordt aangeraden er een
burgerinitiatief van te maken. Dat betekent dat de initiatiefnemer
handtekeningen moest verzamelen. Die gaan nu naar de raad en dan zegt de raad
op 25 september: “Dat is een goed idee, college wat vindt u ervan?”. Het
college vindt er al lang iets van want men stelt voor dat op 23 oktober de zaak
inhoudelijk in de commissie wordt behandeld en dan moet het college in de
B&W-vergadering van 2 oktober zijn mening al hebben vastgesteld. Bovendien
heeft het college al op 19 april zijn instemming betuigd. Het systeem van geformaliseerde
burgerinitiatief is eigenlijk niet meer dan wat een reserveband voor een auto
is. Als de normale niet werkt heb je die reserve achter de hand. Zo’n opmerking
uit een wijkbijeenkomst moet het gemeentebestuur toch uit zich zelf ter harte nemen.
Daar hoeft toch geen stapel handtekeningen aan te pas te komen??
Parkeren
Volgens het voorstel ligt de gemeente goed op koers om de
doelstellingen van de parkeernota uit december 2010 te halen. Naar mijn idee
moet er dan wel een tandje worden bijgezet als het gaat om het realiseren van
de nodige parkeerplaatsen. En daarbij gaat het niet alleen om het aantal
vierkante meters, maar ook om de plaats en de bereikbaarheid voor bezoekers van
buiten de gemeente. Maar daar gaat het
nu niet over. Nu zijn drie facetten aan de orde.
a. De
ontheffingen voor aanwonenden in de blauwe zone, en dan met name over de hoogte
van de vergoeding. Die wordt volgens het voorstel van het college zodanig
opgeschroefd dat de verdenking wordt gewekt dat het niet alleen gaat om het
dekken van de kosten, maar ook om het onaantrekkelijk maken van het aanvragen
van zo’n ontheffing. Ik vrees dat de discussie vooral over deze kosten zal gaan
en dat de inhoudelijke kant aan de aandacht ontsnapt. Zelf ben ik nooit
voorstander van zo’n ontheffing geweest. Het wonen in het centrum heeft voor-
en nadelen. Het voordeel is dat je boodschappen te voet kunt doen en het nadeel
is dat je de auto overdag niet voor de deur kunt laten staan, als je dat al erg
vindt. En zelfs met een ontheffing mag je in een redelijk groot deel van de
blauwe zone je auto toch niet neer zetten. Voor invaliden geldt sowieso al dat
ze binnen die zone onbeperkt mogen parkeren. Als er voldoende
langparkeergelegenheid is op redelijke afstand van de binnenstad (maar ja!!)
heeft zo’n ontheffing voor mij niet veel waarde. Van ’s middags 16:00 uur tot
de volgende morgen 11:00 uur mag ik de auto toch al voor de deur zetten, als er
plaats zou zijn.
b. Het
laad- en losprobleem is in beeld gebracht en er zijn suggesties voor
oplossingen. Het moet nog wel worden geconcretiseerd.
c. Hetzelfde
geldt eigenlijk ook voor het “beleid parkeren voor mindervaliden”
Wat positief is, dat dit voorstel is voorbereid met
inbreng vooraf van de betrokken partijen uit de samenleving. Daarmee is de kans
dat het ook tot realisering komt natuurlijk enorm toegenomen. Voorwaarde is dan
wel dat die samenwerking blijft.
Er is ook nog een paragraaf over digitalisering.
Natuurlijk is iedere maatregel om de uitvoering van beleid te vereenvoudigen
welkom en dat geldt dus ook voor het parkeren. Tegenwoordig komt dat neer op
digitaliseren wat mogelijk is. Vandaar dat we nog steeds op 12 september met
een rood potlood gaan stemmen en er met de hand wordt geteld. Waarom zouden we
eigenlijk consequent moeten zijn?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten