zaterdag 15 september 2012

De profielschets is er!


In mijn vorig commentaar op het aanbieden van de profielschets schreef ik dat ik afzag van het inspreken aan het begin van de vergadering waarin die schets zou worden aangeboden. Als reden gaf ik op dat ik niet wilde meedoen aan een toneelstuk.
Na afloop van de vergadering die alles bij elkaar zo’n drie kwartier duurde noemde enkele raadsleden de hele procedure een poppenkast. De reden dat de bevolking niet mocht meepraten was dan ook dat de raad de bevolking deze ellende wilde besparen. Het gekke is dat ik het eigenlijk wel met hen eens ben dat het een poppenkast is. Misschien is het wel wat vriendelijker om het een ritueel te noemen. Maar dan is het ook beter, zoals tegenwoordig gebruikelijk, de bevolking aan het ritueel te laten deelnemen. Een burgemeester benoemen is voor een gemeenschap een belangrijke zaak en daar dient in de huidige maatschappij de bevolking, wat mij betreft vooral als volger, direct te zijn betrokken. Er zijn in de samenleving voor belangrijke zaken vele rituelen en daar hoef je de mensen niet tegen te beschermen. Dat kan men zelf wel.

Dat het om een ritueel ging bleek wel uit het verloop van de vergadering De opening, met de standaard agendapunten, verliep deze keer vlot volgens het draaiboek van het raadsritueel. Vervolgens werden namens de vertrouwenscommissie de hoofdzaken van het profiel toegelicht. Erg opvallend was dat profiel niet. Volgens zeggen van raadsleden achteraf week het profiel ook niet echt af van hetgeen bij de vorige burgemeestersbenoeming aan de orde was.
Opvallend vond ik dat de nieuwe burgemeester (als die inderdaad komt) binnen een jaar in Grave moet wonen en dat hij of zij zich naast met de burgemeesterlijke taken ook met toerisme en recreatie moet bezighouden. De burgemeester moet voluit meewerken aan de samenwerking met Cuijk en Mill. Dat vertaal ik dan als meehelpen zijn of haar eigen graf te graven; tenzij de nieuwe burgemeester van Grave ook de burgemeester wordt van de grotere gemeente die straks gaat ontstaan.
Vervolgens gaf de commissaris een toelichting op de procedure die gaat worden gevolgd. Nog deze maand wordt de procedure gestart en op 12 oktober moeten de sollicitaties binnen zijn. Komend voorjaar zou volgens de planning de benoeming kunnen plaatsvinden.
Allereerst gaat de commissaris aan het werk om uiteindelijk de geschikte kandidaten aan de vertrouwenscommissie voor te leggen. Daaruit wordt door de vertrouwenscommissie een vijftal kandidaten geselecteerd waarmee gesprekken worden gevoerd. Aan de hand van de werkzaamheden van de vertrouwenscommissie maakt de  raad een voordracht van 2 personen, die wat de raad betreft ook werkelijk benoemd kunnen worden. Die vergadering is besloten en vertrouwelijk en dat is terecht. De namen van de voordracht worden daarna wel bekend gemaakt. Het is wel duidelijk dat het proces door de commissaris wordt begeleid. Heel sterk werd nog de nadruk gelegd op de vertrouwelijkheid.

Vervolgens gaf de commissaris een commentaar op de profielschets die hem net was overhandigd. Uit zijn reactie leidde ik af dat hij die inmiddels al kende, waarmee het rituele karakter van de vergadering nog eens werd benadrukt. Hij begon met zijn vreugde uit te spreken over het feit dat de burgers van Grave bij de opstelling van de profielschets waren betrokken. Dat gaf natuurlijk aanleiding tot enige verbazing. Hij verklaarde dat hem dit was meegedeeld, maar dat het aan de raad was. Volgens iemand die het kon zien had het zo in zijn draaiboek gestaan. Kennelijk maakt het betrekken van de bevolking gewoonlijk deel uit van het ritueel. De wensen van de raad waren voor hem heel herkenbaar wat ik weer vertaal als voor de hand liggend. En dat is geen wonder want commissarissen van de Koningin hebben veel met burgemeesters te maken en weten dus donders goed wat er van zo’n functionaris wordt verwacht.
Twee opmerkingen zijn mij bijgebleven. Allereerst de eis van de gemeente dat de burgemeester binnen een jaar in Grave moest wonen. Inhoudelijk was hij het daar volkomen mee eens, maar hij wees er wel op dat de huidige huizenmarkt het eventueel verhuizen niet zou vereenvoudigen. Dat bracht mij weer op de gedachte dat sollicitanten uit Grave een duidelijk voordeel hebben.
De tweede opmerking ging over de rol bij de portefeuille toerisme en recreatie. Hij wees erop dat de hoofdtaak van een burgemeester openbare orde en veiligheid zeker in een plaats als Grave al heel veel aandacht vraagt.

Daarna kreeg de raad nog gelegenheid te reageren op de commissaris. Mevrouw Schuts, op persoonlijke titel, sprak er nog even haar teleurstelling uit dat de bevolking niet bij de profielschets was betrokken en stelde voor de procedure te bevriezen totdat bekend is wat de nieuwe regering met gemeenten wil. Ook haalde zij de onlangs verschenen rapporten aan waaruit blijkt dat er eigenlijk geen nieuwe burgemeesters moeten worden benoemd. VPGrave wees op de mening van die partij dat er helemaal geen nieuwe burgemeester moet komen, maar zo snel mogelijk een grotere gemeente in het Land van Cuijk. Maar die partij zou loyaal meewerken aan het meerderheidsbesluit om een eigen burgemeester te laten benoemen. Trots was het niet eens met de vorige sprekers en LPG en CDA hadden geen behoefte iets aan het ritueel toe te voegen. De voorzitter van de VVD-Fractie, Harry de Greeff ging in op de vertrouwelijkheid en wees op het onderzoek waarbij fractievoorzitters op het matje werden geroepen omdat er zou zijn gelekt. Dat was voor hem reden om de “kelk van het lidmaatschap van de vertrouwenscommissie aan hem voorbij te laten gaan”, een citaat dat natuurlijk prima past in een ritueel. Namens de VVD wordt Hans Bos lid van de commissie.
Bij zijn beantwoording had de commissaris twee argumenten om zich niet in wespennesten te steken. Het eerste was dat heel veel opmerkingen betrekking hebben op een zaak van de raad en hij dient de opvatting van de raad te respecteren. Zo had de raad gevraagd de procedure te starten en dat gebeurde dan ook. Het tweede argument was dat hij weliswaar voorzitter is van Gedeputeerde Staten maar in dit geval optreedt als vertegenwoordiger van de regering. Zijn titel is niet voor niets: Commissaris van de Koningin (mijn toevoeging). Op vragen zoals over rapporten kon hij dus niet ingaan. Een tweede ronde overslaan is voor Keerpunt 2010 onmogelijk en dus wees de fractievoorzitter daarvan er nog op dat het onderzoek naar het lek niets had opgeleverd.

Niets meer aan de orde zijnde en nadat Jacques Leurs voor de zekerheid nog even bevestigd had gekregen dat de profielschets van nu af aan openbaar is werd de vergadering met vriendelijke woorden gesloten.

De notulen van deze vergadering horen bij het informatiepakket dat personen die overwegen te solliciteren krijgen toegestuurd. Ik ben benieuwd of die notulen de animo vergroten. Op 12 oktober zullen we weten.

Voor de goed orde nog even hoe ik over de procedure en het ritueel denk. Ik ben tegen een gekozen burgemeester. Het huidige takenpakket houdt veel meer in dan vergaderingen voorzitten, lintjes knippen en gouden bruiloften bezoeken. Niet dat dit onbelangrijke taken zijn; integendeel heb ik zelf ervaren. In veel landen met een gekozen burgemeester zijn dit wel de hoofdtaken en dan ligt een burgemeestersverkiezing meer voor de hand. In alle profielschetsen staat dat de kwaliteit belangrijker is dan de politieke kleur en andere toevalligheden. Kwaliteit van sollicitanten beoordelen is een vak waar je ook ervaring in moet hebben. Een functionaris als een CdK, die regelmatig met dit bijltje moet hakken, is daarvoor beter geschikt dan een gemeenteraad. Dat in de huidige maatschappij de raad het proces volgt en zelfs een mening geeft is prima, maar de beslissing dient te blijven waar hij nu is: inhoudelijk bij de regering en de laatste handeling, de handtekening, wordt gezet door de persoon die in ieder geval boven alle partijen staat, de koningin.

De profielschets begint met een beschrijving van Grave. Na lezing bekroop mij de vraag wie nu eigenlijk bij wie solliciteert. Misschien is een wervende beschrijving van Grave van meer belang om een goede burgemeester te krijgen dan zo’n algemene beschrijving van de persoon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten