In mijn vorig
commentaar op het aanbieden van de profielschets schreef ik dat ik afzag van
het inspreken aan het begin van de vergadering waarin die schets zou worden
aangeboden. Als reden gaf ik op dat ik niet wilde meedoen aan een toneelstuk.
Na afloop van de vergadering die alles bij elkaar zo’n
drie kwartier duurde noemde enkele raadsleden de hele procedure een poppenkast.
De reden dat de bevolking niet mocht meepraten was dan ook dat de raad de
bevolking deze ellende wilde besparen. Het gekke is dat ik het eigenlijk wel
met hen eens ben dat het een poppenkast is. Misschien is het wel wat
vriendelijker om het een ritueel te noemen. Maar dan is het ook beter, zoals tegenwoordig
gebruikelijk, de bevolking aan het ritueel te laten deelnemen. Een burgemeester
benoemen is voor een gemeenschap een belangrijke zaak en daar dient in de
huidige maatschappij de bevolking, wat mij betreft vooral als volger, direct te
zijn betrokken. Er zijn in de samenleving voor belangrijke zaken vele rituelen
en daar hoef je de mensen niet tegen te beschermen. Dat kan men zelf wel.
Dat het om een ritueel ging bleek wel uit het verloop van
de vergadering De opening, met de standaard agendapunten, verliep deze keer
vlot volgens het draaiboek van het raadsritueel. Vervolgens werden namens de
vertrouwenscommissie de hoofdzaken van het profiel toegelicht. Erg opvallend
was dat profiel niet. Volgens zeggen van raadsleden achteraf week het profiel
ook niet echt af van hetgeen bij de vorige burgemeestersbenoeming aan de orde
was.
Opvallend vond ik dat de nieuwe burgemeester (als die inderdaad
komt) binnen een jaar in Grave moet wonen en dat hij of zij zich naast met de
burgemeesterlijke taken ook met toerisme en recreatie moet bezighouden. De
burgemeester moet voluit meewerken aan de samenwerking met Cuijk en Mill. Dat
vertaal ik dan als meehelpen zijn of haar eigen graf te graven; tenzij de
nieuwe burgemeester van Grave ook de burgemeester wordt van de grotere gemeente
die straks gaat ontstaan.
Vervolgens gaf de commissaris een toelichting op de
procedure die gaat worden gevolgd. Nog deze maand wordt de procedure gestart en
op 12 oktober moeten de sollicitaties binnen zijn. Komend voorjaar zou volgens
de planning de benoeming kunnen plaatsvinden.
Allereerst gaat de commissaris aan het werk om
uiteindelijk de geschikte kandidaten aan de vertrouwenscommissie voor te
leggen. Daaruit wordt door de vertrouwenscommissie een vijftal kandidaten
geselecteerd waarmee gesprekken worden gevoerd. Aan de hand van de
werkzaamheden van de vertrouwenscommissie maakt de raad een voordracht van 2 personen, die wat
de raad betreft ook werkelijk benoemd kunnen worden. Die vergadering is
besloten en vertrouwelijk en dat is terecht. De namen van de voordracht worden
daarna wel bekend gemaakt. Het is wel duidelijk dat het proces door de
commissaris wordt begeleid. Heel sterk werd nog de nadruk gelegd op de
vertrouwelijkheid.
Vervolgens gaf de commissaris een commentaar op de
profielschets die hem net was overhandigd. Uit zijn reactie leidde ik af dat
hij die inmiddels al kende, waarmee het rituele karakter van de vergadering nog
eens werd benadrukt. Hij begon met zijn vreugde uit te spreken over het feit
dat de burgers van Grave bij de opstelling van de profielschets waren
betrokken. Dat gaf natuurlijk aanleiding tot enige verbazing. Hij verklaarde
dat hem dit was meegedeeld, maar dat het aan de raad was. Volgens iemand die
het kon zien had het zo in zijn draaiboek gestaan. Kennelijk maakt het
betrekken van de bevolking gewoonlijk deel uit van het ritueel. De wensen van
de raad waren voor hem heel herkenbaar wat ik weer vertaal als voor de hand
liggend. En dat is geen wonder want commissarissen van de Koningin hebben veel
met burgemeesters te maken en weten dus donders goed wat er van zo’n
functionaris wordt verwacht.
Twee opmerkingen zijn mij bijgebleven. Allereerst de eis
van de gemeente dat de burgemeester binnen een jaar in Grave moest wonen.
Inhoudelijk was hij het daar volkomen mee eens, maar hij wees er wel op dat de
huidige huizenmarkt het eventueel verhuizen niet zou vereenvoudigen. Dat bracht
mij weer op de gedachte dat sollicitanten uit Grave een duidelijk voordeel
hebben.
De tweede opmerking ging over de rol bij de portefeuille
toerisme en recreatie. Hij wees erop dat de hoofdtaak van een burgemeester
openbare orde en veiligheid zeker in een plaats als Grave al heel veel aandacht
vraagt.
Daarna kreeg de raad nog gelegenheid te reageren op de
commissaris. Mevrouw Schuts, op persoonlijke titel, sprak er nog even haar
teleurstelling uit dat de bevolking niet bij de profielschets was betrokken en
stelde voor de procedure te bevriezen totdat bekend is wat de nieuwe regering
met gemeenten wil. Ook haalde zij de onlangs verschenen rapporten aan waaruit
blijkt dat er eigenlijk geen nieuwe burgemeesters moeten worden benoemd. VPGrave
wees op de mening van die partij dat er helemaal geen nieuwe burgemeester moet
komen, maar zo snel mogelijk een grotere gemeente in het Land van Cuijk. Maar
die partij zou loyaal meewerken aan het meerderheidsbesluit om een eigen
burgemeester te laten benoemen. Trots was het niet eens met de vorige sprekers
en LPG en CDA hadden geen behoefte iets aan het ritueel toe te voegen. De
voorzitter van de VVD-Fractie, Harry de Greeff ging in op de vertrouwelijkheid
en wees op het onderzoek waarbij fractievoorzitters op het matje werden geroepen
omdat er zou zijn gelekt. Dat was voor hem reden om de “kelk van het
lidmaatschap van de vertrouwenscommissie aan hem voorbij te laten gaan”, een
citaat dat natuurlijk prima past in een ritueel. Namens de VVD wordt Hans Bos
lid van de commissie.
Bij zijn beantwoording had de commissaris twee argumenten
om zich niet in wespennesten te steken. Het eerste was dat heel veel opmerkingen
betrekking hebben op een zaak van de raad en hij dient de opvatting van de raad
te respecteren. Zo had de raad gevraagd de procedure te starten en dat gebeurde
dan ook. Het tweede argument was dat hij weliswaar voorzitter is van
Gedeputeerde Staten maar in dit geval optreedt als vertegenwoordiger van de
regering. Zijn titel is niet voor niets: Commissaris van de Koningin (mijn
toevoeging). Op vragen zoals over rapporten kon hij dus niet ingaan. Een tweede
ronde overslaan is voor Keerpunt 2010 onmogelijk en dus wees de
fractievoorzitter daarvan er nog op dat het onderzoek naar het lek niets had
opgeleverd.
Niets meer aan de orde zijnde en nadat Jacques Leurs voor
de zekerheid nog even bevestigd had gekregen dat de profielschets van nu af aan
openbaar is werd de vergadering met vriendelijke woorden gesloten.
De notulen van deze vergadering horen bij het
informatiepakket dat personen die overwegen te solliciteren krijgen
toegestuurd. Ik ben benieuwd of die notulen de animo vergroten. Op 12 oktober
zullen we weten.
Voor de goed orde nog even hoe ik over de procedure en
het ritueel denk. Ik ben tegen een gekozen burgemeester. Het huidige
takenpakket houdt veel meer in dan vergaderingen voorzitten, lintjes knippen en
gouden bruiloften bezoeken. Niet dat dit onbelangrijke taken zijn; integendeel
heb ik zelf ervaren. In veel landen met een gekozen burgemeester zijn dit wel
de hoofdtaken en dan ligt een burgemeestersverkiezing meer voor de hand. In
alle profielschetsen staat dat de kwaliteit belangrijker is dan de politieke
kleur en andere toevalligheden. Kwaliteit van sollicitanten beoordelen is een
vak waar je ook ervaring in moet hebben. Een functionaris als een CdK, die
regelmatig met dit bijltje moet hakken, is daarvoor beter geschikt dan een
gemeenteraad. Dat in de huidige maatschappij de raad het proces volgt en zelfs
een mening geeft is prima, maar de beslissing dient te blijven waar hij nu is:
inhoudelijk bij de regering en de laatste handeling, de handtekening, wordt
gezet door de persoon die in ieder geval boven alle partijen staat, de
koningin.
De profielschets begint met een beschrijving van Grave.
Na lezing bekroop mij de vraag wie nu eigenlijk bij wie solliciteert. Misschien
is een wervende beschrijving van Grave van meer belang om een goede
burgemeester te krijgen dan zo’n algemene beschrijving van de persoon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten