dinsdag 8 oktober 2013

2013-84 Op jacht naar informatie

Dit verhaal is, mede om af en toe te kunnen afkoelen, in fases geschreven. Wat ik in het begin schreef is daarom soms later weer achterhaald. Zo krijgt u toch wel een aardig beeld van het verloop van een jacht op informatie uit het Graafs gemeentehuis. Onbeantwoord blijft de vraag of de nu beschikbare informatie er ook zou zijn geweest als er geen jagers en jaagsters zouden zijn. Een klokkenluider als Jacques Leurs is in Grave ook geen overbodige luxe of lastpost, net zo als je er over denkt.

Begroting 2014

De begroting voor 1994 is vorige week verschenen en wordt in de raadsvergadering van 12 november behandeld. Dat is een openbaar stuk. Die bleek tot stomme verbazing van iedereen bij de balie van het stadhuis al in te zien. Alleen was op de gemeentesite  nog geen spoor ervan te vinden. Als je het reglement van orde voor de raad, zoals dat afgelopen raadsvergadering is vastgesteld, naar de letter leest is publicatie op de website op dit moment nog niet voorgeschreven. Maar het is ook niet verboden. Raadstukken liggen niet meer in de bibliotheek ter inzage omdat ze toch al op de website staan, hetgeen vaak niet waar is. Dan is het toch ook organisatorisch veel simpeler als alle openbare stukken voor de raad tegelijk  op de website en op het raadstablet worden gezet? Als je het reglement van orde naar de (=mijn) geest leest is dat ook wel de bedoeling.

Ik heb net (maandag 11:15 uur) de gemeentelijke site weer eens bekeken en omdat ik daar zo langzamerhand de weg weet ontdekt dat de begroting er nu op staat. Een uur later was er op de homepage ook een verwijzing naar. Uiteindelijk komt het allemaal wel voor elkaar, maar het kost wel veel meer energie dan nodig.

Via de site van Jacques Leurs weet ik dat er op dinsdag 8 oktober een technische toelichting op die begroting wordt gegeven. De informatie die daar wordt gegeven kan de raadsleden helpen bij de behandeling. Maar dan is die informatie ook interessant voor degenen die de behandeling in de raad willen volgen. Ook zie ik geen enkele reden waarom die avond niet openbaar zou kunnen zijn. De belangstelling zal wel niet groot zijn, maar dat mag geen reden zijn om het bestaan van die avond te verzwijgen. Ik ga er heen, maar had graag in het afgelopen weekend dat stuk al vast doorgebladerd.

Hart van Grave

Er is heel wat commotie rond het Hart van Grave. Geen wonder, het faillissement raakt heel wat mensen en ook de gemeente. Gelukkig heeft de raad op 24 september besloten dat de gemeente haar taak van het inrichten van de openbare ruimte, die was opgenomen in de overeenkomst met van der Horst, weer terugneemt. Daarbij werd nadrukkelijk gezegd dat er een goede communicatie met bewoners en ondernemers van het Hart van Grave moest zijn en ook met de omwonenden (daar ben ik er één van).

Het is ook wenselijk dat het werk zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. December is zeker voor de ondernemers maar ook voor hun klanten een belangrijke maand en dan wil je toch niet dat de binnenstad overhoop ligt. De huidige staat is evenmin erg aantrekkelijk. Kortom in november moet het worden uitgevoerd. Tempo is dus gewenst. Nu bijna twee weken na die vergadering heb ik nog (maandagmorgen) niets van de gemeente gehoord of gezien. En dat had anders gekund. Ter vergelijking. Direct nadat de raad het besluit had genomen dat het aan de ondernemers de winkels in Grave op zondag open mogen zijn stond bij de supermarkt in de Hoofschestraat daar al een mededeling over. En ik neem aan dat ook bij de gemeente al lang bekend was wat er zou moeten gebeuren als de raad eenmaal het groen licht had gegeven.
Zo weet ik dat van der Horst al in het voorjaar een voorstel voor de openbare ruimte had ingediend. Van gemeentezijde waren er nog al wat opmerkingen. Dat betekent dat de gemeente in ieder geval ambtelijk, en dus ook het college, wist hoe naar hun mening het Hart van Grave aantrekkelijk zou moeten worden gemaakt.

Bij de commissievergadering op 10 september zei de wethouder te zullen proberen dat de raad het plan nog voor de raadsvergadering zou krijgen. Zo’n toezegging doe je als wethouder niet als je er niet zeker van bent dat het lukt. Als je een beetje slim bent en je denkt dat je op dinsdag iets kunt presenteren zeg je dat het donderdag komt. Als je er dan op woensdag mee komt maak je een goede beurt terwijl je toch te laat bent.

Nu vond ik dat toch al een makkelijke toezegging; ik vond het al vreemd dat het plan er bij de commissievergadering niet was. Tijdens de raadsvergadering vroeg niemand er naar, dus trok ik de conclusie dat der raadsleden het plan inmiddels hadden gezien. Ik heb in ieder geval de illusie dat zij bijhouden of een wethouder zijn toezeggingen nakomt. Nu 2 weken later weten de direct belanghebbenden nog niets. Dat wil zeggen officieel en uit de goede hoek. Gelukkig hebben we Jacques Leurs nog als klokkenluider.. En op zijn site stond een foto van het plan en de mededeling over een inloopavond op 24 oktober. Kennelijk had Jacques dat niet mogen doen want de foto is inmiddels weer verdwenen.

Natuurlijk heb ik voor het weekend nog aan de bel getrokken. Het is mij nu duidelijk dat men ten stadhuize van mening is dat alle informatie eerst naar de raadsleden moet en kennelijk wordt dan ook zoveel tijd ingebouwd dat zeker is dat zij het ook hebben gelezen.

Nu is het voor iedereen, dus niet alleen voor raadsleden, vervelend om informatie die op hen betrekking heeft “uit de krant” te moeten vernemen. Maar raadsleden hebben daarin ook een eigen verantwoordelijkheid. Zeker nu zij over een tablet beschikken krijgen zij alle informatie op het moment dat die wordt verspreid. Je moet natuurlijk wel naar je berichten kijken. Geen enkele reden dus om alle openbare informatie niet standaard tegelijkertijd met het versturen aan raadsleden op de website te plaatsen. Dat is ook veel efficiënter. Zeker zolang mijn generatie niet is uitgestorven is publicatie via de gemeentelijke informatierubriek nog geboden. Daarnaast is het niet meer dan fatsoenlijk persoonlijk betrokkenen rechtstreeks te informeren.

Het houden van een inloopavond voldoet niet aan de wens van de raad een fatsoenlijk overleg met bewoners van het Hart van Grave en andere belanghebbenden te hebben. De openbare ruimte van de binnenstad gaat verder dan de bestrating. Ik denk ook aan parkeren en het eenrichtingsverkeer.

Een inloopavond heeft het karakter van “verdeel en heers”. Er wordt geen of nauwelijks informatie vooraf gegeven. Iedereen moet zelf het plan maar komen bekijken en kan dan vragen stellen en opmerkingen maken. Zo’n avond is prima als aanvulling op een normale informatieavond waarop algemene zaken worden besproken. Tijdens de inloopavond kunnen dan meer persoonlijk zaken aan de orde komen. De organisatie van zo’n avond vereist nog wat zorg. Anders dan bij een supermarkt kun je er geen kassa bijzetten. Je moet dus zorgen voor meer dan voldoende ambtenaren die vragen ook kunnen beantwoorden, of met afspraken werken of er een gezellige avond van maken.

Nu dinsdagmorgen staat de aankondiging van de inloopavond ook op de website. En wat ik al vreesde is bewaarheid. Het blijft bij de inloopavond. Het plan ligt zelfs niet van te voren ter inzage. Als burger moet je dus onvoorbereid naar de inloopavond; lekker efficiënt. Van gemeentezijde wordt werkelijk alles gedaan om inbreng vanuit de gemeenschap moeilijk te maken.

Nu had ik de foto op de site van Jacques Leurs bekeken. Omdat ook de wijkraad op jacht is gegaan naar informatie heb ik ook de tekening in vol formaat gezien en dus een indruk van de bedoelingen en direct een hele riedel vragen.

Nu mijn eerste indrukken:

Er is weer een nieuwe opzet voor het Binnenhof. Dat ziet er goed uit. Het basisprincipe, Scheerestraat en niet Scheereplein is zelfs versterkt door de muur op de oude rooilijn te plaatsen en ook het Binnenhof zelf ziet er wel gezellig uit. Het kost wel een aantal parkeerplaatsen. 

Daarmee heb ik het creatieve deel van het plan wel besproken. De inrichting van de openbare ruimte boven de parkeergarage komt op het eerste gezicht overeen met hetgeen tijdens de planvorming van het project in 2010 al is gepresenteerd. Voor de rest is het plan niet meer dan een stoep rond de bebouwing. Aan Hoofschestraat en Hoofdwagt wordt nauwelijks iets gedaan om de nu ongestructureerde ruimte tot aantrekkelijk winkelgebied te maken. Hier wordt alleen herstraat.

Op de tekening mis ik veel informatie zoals dwarsprofielen. De winkels zijn laagdrempelig en dus is er het gevaar voor wateroverlast bij hevige regen. Ook zijn al eerder hoogteverschillen bij het Binnenhof geconstateerd met de ingang van de parkeergarage op het laagste punt.
Geen woord over de verkeersafwikkeling. De Hoofdwagt is tijdelijk eenrichtingsstraat geworden vanwege de bouw. Hetzelfde geldt voor de Hoofschestraat. Is het de bedoeling dat dit zo blijft? Dat heeft weer consequenties voor de verkeerscirculatie.
Op het Binnenhof verdwijnen parkeerplaatsen. Hier en daar is nog een plekje gevonden om een blauw vakje als parkeerplaats in te richten en wel zodanig dat de kans groot is dat de auto buiten de lijntjes staat. Hoe zit het met het verplichte aantal plaatsen op basis van het contract?

Het is voor 99,zoveel procent zeker dat tijdens de bouw rioolaansluitingen zijn gekraakt. De souterrains van de woningen aan de Hoofschestraat ondervinden daar hinder van en daar zal men van verlost willen worden (ik in ieder geval wel). Over de aanpak zijn afspraken gemaakt waarvan ik verwacht dat ze worden nagekomen.

Een complicatie is natuurlijk dat de markt weer naar de Hoofschestraat en Hoofdwagt moet. Er circuleert daarvoor een plan. Gezien de verschillende reacties daarop lijkt het of er meer versies van dat plan bestaan. Het zou goed zijn als dat plan tegelijk met het inrichtingsplan wordt besproken. Verkeersafwikkeling, parkeren markt en gezellige binnenstad kunnen wel eens botsende functies blijken. Ik kan daarom nu nog niet zeggen of dit een goed plan is. Ik had er wel veel meer van verwacht, maar misschien is dit wel het enige haalbare. Maar ik heb nu nog te weinig informatie om me er mee te kunnen verzoenen.

Over smaak valt te twisten, maar ik hoop niet dat dezelfde kleur bestrating als rond het Catharinahof en op de Lunette wordt toegepast. Maar daarvoor hebben we een commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Ik wil dus graag de mening van die commissie vernemen.

Juist voor de algemene zaken is de visie van organisaties als wijkraad, Vereniging van Eigenaren van het Hart van Grave en ook Graeft Voort als hoeder  van het historisch karakter van Grave van belang. Moeten zij ook maar naar de inloopavond komen?

De tijd is kort, maar een informatie/discussieavond over dit plan lijkt mij heel zinvol en kan latere procedures, al is het maar uit balorigheid, voorkomen. Als de gemeente het niet doet dan doen we het toch zelf?
Het raadsel waarom pas nu over de inrichting van de open ruimte wordt gesproken is door de nu beschikbare informatie alleen maar groter geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten