zondag 20 oktober 2013

2013-86 Commissie ruimte 22 oktober

Ik waag het maar niet een voorspelling te doen over het sluitingstijdstip van deze vergadering. Het kan binnen een uur gebeurd zijn, maar het kan net zo goed tot 22:30 uur duren. Misschien heeft er een commissielid ook nog een leuke vraag.

Het burgerinitiatief over de ondergrondse afvalopslag is zo’n onvoorspelbaar gespreksonderwerp. Niet alleen inhoudelijk, maar ook vanwege de procedure. Het verschijnsel burgerinitiatief is eigenlijk niet meer dan een achterdeur om een onderwerp toch aan de orde te stellen wanneer de gemeenteraad dat niet uit zich zelf doet. Bij het besluit de binnenstad te herontwikkelen in de richting van een bruisend centrum had natuurlijk de inzameling en afvoer van huishoudelijk en bedrijfsafval een onderwerp van overweging moeten zijn. Dat is, net als met een aantal andere zaken die specifiek zijn voor het Graafse centrum, niet gebeurd. 

Ondergrondse opslag is voor zo’n binnenstad kwalitatief gezien de beste oplossing. Net als zo vaak is het ook de duurste. Dat is voor het college dan ook direct de reden er maar niet aan te beginnen. Ik vind dat wel erg kort door de bocht. Maar ik vrees dat gewoon de tijd niet wordt gegund eens goed te bezien of ondergrondse afvalopslag toch niet het geld waard is. Ook zal de financiering een probleem zijn. ( In tegenstelling tot wat toch wel gebruikelijk is wordt niet aangegeven wat de consequenties zijn als de raad toch besluit over te gaan op ondergrondse afvalopslag.) Ik vrees dat een greep in de algemene reserve niet de aangegeven weg is. In het overigens uitgebreide verhaal wordt wel aangehaald dat degenen die voordeel hebben bij deze vorm van opslag wellicht bereid zijn daar wat voor te betalen. Dat is voor zover ik weet niet onderzocht. Als de ondernemers niet bereid zijn mee te betalen, en dat moet toch makkelijk zijn na te gaan, kan de zaak inderdaad worden vergeten.

Het mileujaarverslag is qua vorm opvallend. Ik geloof niet ooit een voorstel te hebben gezien waarin “het voldoen aan wettelijke voorschriften” zo’n belangrijke rol speelt. Als beoogd effect is dit ook het enige vermeldenswaardige. Dat de gemeente inderdaad aan dat wettelijke voorschrift wordt in het rapport uitvoerig aangetoond.

In vorige jaren werd ook nog een milieuprogramma toegevoegd. Dat is nu wettelijk niet meer verplicht. Er is daarom dan ook geen programma meer. In dit stuk is luid en duidelijk aangegeven dat de gemeente Grave zich op het gebied van het milieubeleid beperkt tot hetgeen door het rijk wordt voorgeschreven. Wat dat betreft kan het gemeentebestuur dus worden opgeheven. De ambtenaren hebben aan de rijksvoorschriften voldoende om hun werk te kunnen uitvoeren.

In de commissievergadering kunnen de vragen worden gesteld. Voor de raadsvergadering kan het daarom alleen maar een A-stuk worden. Een politieke discussie over wettelijke voorschriften is in een besluitvormende gemeenteraadsvergadering zinloos.

Nu 11 jaar nadat bekend werd dat voor het historisch stadhuis een nieuwe bestemming moest worden gezocht is er een voorstel. Dat voorstel is niet verrassend. Trouwgelegenheid en toeristisch informatiepunt was vanaf  2002 al de bestemming die het meest werd besproken. Het voorstel van het college om het gebouw daarvoor ook te bestemmen zal dan ook weinig weerstand ondervinden. Een alternatief wordt dan ook niet aangegeven. Dat er dan een exploitatietekort van € 30.000 resteert is evenmin verrassend. Het is een logisch gevolg van het verlaten van de stadhuisfunctie. Er wordt in het voorstel nog wel voorzichtig gewezen op de mogelijkheid van nevenfuncties. Of daar serieus naar is gezocht weet ik niet, maar ik kan me wel iets voorstellen in de richting van informatie over gemeentelijke plannen en wellicht dat er plaatselijke horecaondernemingen er iets in zien om aansluitend aan de trouwplechtigheid daar de receptie te verzorgen.
Over het groenbeleidsplan kan en moet ik kort zijn. Het groenbeleidsplan zelf staat niet op de gemeentelijke website. Ik zal me er maar niet over opwinden dat dit in strijd is met het vorige keer vastgestelde reglement voor de raad.

In het raadsvoorstel wordt toegelicht dat dit plan is afgestemd op hetgeen er in Cuijk en Mill op dit terrein gebeurt. Als er ambtelijk wordt gezorgd voor één beleid voor de drie gemeenten kun je ook volstaan met één gemeentebestuur. Meer is zonde van het geld.

Op de agenda van de commissie staan ook nog twee  bij elkaar horende stukken over “regionale samenwerking 5 sterren in Noord Oost Brabant”.

Waar het precies over gaat en wat men wil bereiken is mij uit de stukken niet helemaal duidelijk geworden. Ik vermoed dat het over heel veel dingen gaat en dat daar de gemeenten en vele anderen moeten samenwerken. Men is “ambitieus en realistisch” tegelijk. Een belangrijke rol speelt de “3 O-samenwerking”. Uit het verhaal begreep ik dat 2 van de O’s betrekking hebben op Ondernemers en Onderwijsinstellingen. De derde O zal wel bedoeld zijn voor de Overheid. Het gaat de gemeentelijke overheid wel € 3 per inwoner en per jaar kosten. Gevraagd wordt kennelijk dit voor drie jaar af te spreken. Vanuit de gemeente wil men zich maar voor één jaar vastleggen.

Dat getuigt van niet veel vertrouwen bij de gemeenten op succes en dan kun je er beter niet aan beginnen. Het mag toch bekend zijn dat het tijd kost om een initiatief tot een succes te maken. Dat geldt voor sportprestaties, dat geldt voor zakelijke ondernemingen en dat geldt dus ook voor deze activiteiten. We hebben het gezien aan de fietspendelboot. Net toen die een beetje ging draaien draaiden de gemeenten de kraan dicht.

Van de gemeenteraad wordt dit keer geen besluit gevraagd. Aangezien in de commissie alleen vragen mogen worden gesteld en geen discussie mag worden gevoerd mag ik blij zijn als ik hoor waar het eigenlijk over gaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten