Toch nog maar een voorbespreking van de commissievergadering van dinsdag.
De algemene beschouwingen geven eigenlijk geen aanleiding tot opmerkingen die ik nog niet eerder heb gemaakt. Ik wacht de reactie van het college maar even af.
Rekenkamerrapport
Handhaving
Ook dit rapport van de rekenkamer liegt er niet om. Ik zie
veel overeenkomsten met eerdere Rekenkamerrapporten. De gemeente formuleert wel
goed beleid, maar de aan de uitvoering ontbreekt nogal het een en ander.
Rolverdeling tussen gemeenteraad, college en ambtelijk apparaat speelt daarbij
een belangrijke rol. En natuurlijk is onderlinge en externe communicatie een
terugkerend onderwerp. Dinsdag wordt er een toelichting gegeven en praat de
commissie erover. Ik ben benieuwd hoe de commissie zich opstelt. Wordt er werkelijk
van gedachten gewisseld of blijft het beperkt tot het stellen en beantwoorden
van “technische vragen”. Het rapport is wel zo duidelijk, ook na slechts een
globale doorlezing een interessante discussie kan ontstaan. De ambtelijke
samenwerking met Cuijk en Mill zal wel als oplossing voor alle problemen worden
opgevoerd. Hopelijk gaat dit rapport niet de zelfde weg als de rapporten over
Trefpunt en Wisseveld
Rekenkamerrapport
Leerlingenvervoer.
Het wordt in de agenda gepresenteerd als een op Grave
gericht rapport. Het is echter een rapport over Cuijk, St. Anthonius en Grave
waarin Boxmeer en Mill ook een rol spelen en Grave nauwelijks heeft meegedaan.
Ten minste dat heb ik begrepen uit het complexe netwerk van gemeenschappelijke
aanbestedingen en contracten waar iedere gemeente ook weer op zijn eigen houtje
mee omging.
De reactie van het college van Grave bleef beperkt tot het aangeven
van enkele tekstuele foutjes waarop de Rekenkamercommissie antwoordde dat Grave
daar maar eerder mee had moeten en kunnen komen.
Het probleem is natuurlijk dat de kosten de pan uit lopen. Ik
vrees echter dat dit euvel meer wordt veroorzaakt door de regelingen van
rijkswege dan door de wijze waarop de gemeenten er mee omspringen.
Verder heerst nog steeds het misverstand dat alleen al door het
kiezen van een slimme aanbesteding de kosten zullen dalen.
Een discussie over leerlingenvervoer en de rolverdeling daarbij
tussen maatschappij en leerlingen met hun vertegenwoordigers zal veel eerder
tot daling van overheidskosten kunnen leiden; of tot het accepteren daarvan
natuurlijk. Je moet er ook voor oppassen dat je bij zo’n ingewikkelde materie
geen kwartje gaat uitgeven om een dubbeltje te besparen.
De GGD vraagt aan
de gemeente Grave om € 11.000 die van het rijk wordt ontvangen aan die
organisatie over te maken. Maar Grave heeft dat bedrag in de begroting 12014
voor zich zelf gereserveerd en voelt er dus niets voor. Nu kan de gemeente daar
niet zelf over beslissen. Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke
regeling GGD zal daar op 14 november een besluit over nemen. En dan moet Grave dat
slikken of bij de provincie om Gratie vragen.
Nu heeft de GGD in juli een brief daarover aan de gemeenten
gestuurd met het verzoek hun mening voor 1 november kenbaar te maken. Dan kon
die mening een rol spelen in de vergadering.
Door de zienswijze van Grave pas op 12 november in de raad
te behandelen mist Grave hier dus de boot. In het raadsvoorstel staat dat 12
november nu eenmaal de eerstvolgende raadsvergadering is. Dat klopt vandaag
wel, maar de eerstvolgende raadsvergadering na juli was op 22 september. Ook
hier geldt: “te laat komen is bijna altijd het gevolg van te laat vertrekken ” Als
troost wordt aangevoerd dat de vertegenwoordiger de visie van Grave in de
vergadering kan inbrengen. Maar dan hebben alle anderen hun mening natuurlijk
al bepaald.
(In de Graafse raad lukt het
nog al eens om op het laatste moment met een wijzigingsvoorstel voor een
besluit te komen. Vaak leidt dat dan tot verwarring en chaos. Maar het bestreden
besluit wordt dan in ieder geval geblokkeerd. Het handhavingsbudget van Grave
is daar een voorbeeld van.)
Echte troost is natuurlijk dat meer gemeenten er niet veel
zullen voelen een budget over te dragen. De mening van de Graafse raad is dan
niet van zo veel belang. Maar dat wisten we al.
Wat nu het inhoudelijke bezwaar van Grave is om de bij het
budget behorende taak bij de GGD neer te leggen is mij niet duidelijk. Nu lijkt
het louter een geldkwestie. Het college stelt voor nu alleen een besluit voor
2014 te nemen. Dat betekent in feite uitstel van besluit. Zien we ook meer.
Op de agenda staat ook nog de overdracht van de brandweerkazerne aan de Veiligheidsregio.
Aangezien het niet instemmen met de overdracht voor 1 januari 2014 de gemeente
direct € 145.000 kost zou dit best een A-stuk kunnen worden. Er zal wel
neiging ontstaan om over de brandweerauto’s van gedachten te wisselen. Maar
daar is misschien geen tijd meer voor. Bovendien vindt de commissie zelf dat ze
het daar niet over mogen hebben.
Het voorstel over het zogenaamde
normenkader begint met de mededeling dat de accountantscontrole met ingang
van 2004 is veranderd. Dat is een schokkend begin van een vooral technische voorstel,
waarbij het zo soepel mogelijk kunnen omspringen met rijksregels een
belangrijke rol speelt. En daar is niets mis mee. A-stuk dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten