vrijdag 15 november 2013

2013-92 terugblijk raadsvergadering 12 november

Deze raadsvergadering was weer een voorbeeld van hoe je langs de verkeerde weg tot het gewenste doel kunt komen, of in ieder geval in de buurt. 

Op de agenda stond een aantal punten waar de raad niet veel over kon, dan wel wilde zeggen. Zo werden de begroting van de GGD, het normenkader en het milieuverslag zonder discussie aangenomen. Daarbij maakte VPGrave nog wel opmerkingen over de armetierigheid (mijn woord) van het milieubeleid.

Bij de overdracht van de brandweerkazerne werd meer naar aanleiding van dan over het voorstel gepraat. De zorg ging, terecht, uit naar de toekomst van de vrijwillige brandweer in Grave. Maar meer dan die zorg uitspreken en hopen dat de burgemeester als vertegenwoordiger van Grave in de veiligheidsregio het in de discussie met collega’s, die hetzelfde willen voor hun gemeente, overeind blijft kan de gemeenteraad niet. Dat een goede overdrachtsprijs een pleister op de wonde zal zijn maakte de raad wel duidelijk.

Ook bij de bestemming van het historisch stadhuis ging het meer over de toekomst van de toeristische informatie die in Grave wordt verstrekt dan over de vraag of het historisch stadhuis zich daarvoor leent. Dat is zo en dat weet bijna iedereen in Grave al 11 jaar. Een ander alternatief dan leeg laten staan was er ook niet. Het enige discussiepunt is de hoogte van de exploitatiekosten. Het is maar wat je bij zo’n monument aan de exploitatie toerekent. Uiteindelijk was iedereen het er mee eens dat de tijd het wel zal leren. Dat werd natuurlijk anders geformuleerd; binnen niet al te lange tijd zal worden geëvalueerd.

Er waren nog 2 punten aan de agenda toegevoegd.

De VVD had een initiatief voorstel ingediend waarin aan het college werd verzocht een app te ontwikkelen waardoor iedereen overal en altijd het Graafse bestuur kan volgen. Ook anderen zouden daarbij moeten kunnen aansluiten.

VPGrave en Keerpunt 2010 hadden een motie ingediend waarin aan het college werd verzocht een referendumverordening op te stellen.

Waarom het ene een initiatiefvoorstel was en de andere een motie is mij niet duidelijk. In beide gevallen werd aan het college iets verzocht. Daarvoor is een motie het gereedschap. Maar met een nijptang kun je ook een spijker in een plank staan. Kniesoor die daar op let en dat doe ik.

Het VVD-voorstel werd omarmd want daardoor gaat Grave mee in de digitale vaart der volken. Niets op tegen, maar de stukken gewoon bij de bibliotheek ter inzage leggen, zoals nog niet zo lang geleden is afgeschaft, zou ook heel plezierig zijn en veel eenvoudiger.

De motie van VPGrave  en Keerpunt 2010 over een referendum was geïnspireerd door de vorige vergadering waarin werd opgemerkt dat zo’n motie tijdig moest worden ingediend. Dat was nu gedaan, maar nu bleek dat de meerderheid gewoon niets voelt voor een gemeentelijk referendum en dus is een verordening overbodig. “Dat had je wel eerder kunnen zeggen” was de reactie van de indieners.

Bleef alleen het burgerinitiatief over ondergrondse vuilopslag in de binnenstad over als echt discussiepunt. Het college had voorgesteld het burgerinitiatief niet te honoreren. In de commissie was echter gebleken dat iedereen, ook het college het toch wel een aantrekkelijk idee vond. De wijkraad als indiener had daarom  voorgesteld het besluit te wijzigen in die zin dat met alle betrokkenen zou worden onderzocht of tot een in alle opzichten, dus zeker ook financieel, acceptabele opzet kon worden gekomen. Dat voorstel was in een concept amendement gegoten dat door VPGrave en Keerpunt 2010 werd ingediend. Trots diende nog een amendement in dat inhield dat de kwestie breder moest worden getrokken en dat een onderzoek voor het hele Land van Cuijk bruikbaar moest zijn. Beide amendementen waren naadloos in elkaar te schuiven, dus niets aan de hand zou je denken. Inhoudelijk klopte dat ook wel, maar hier was de gang van zaken weer het struikelblok.

In de verordening burgerinitiatief staat letterlijk over de behandeling in de raad:
Artikel 8 procedure behandeling in de raadsvergadering
  1. De voorzitter van de raad stelt een of meer van de vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 5, vierde lid, in de gelegenheid het burgerinitiatief toe te lichten in de raadsvergadering waarin de beraadslaging over het initiatief plaatsvindt en om  eventuele vragen uit de raad te beantwoorden.
  2. De voorzitter van de raad kan een of meer van de vertegenwoordigers als bedoeld in het eerste lid toestemming geven om deel te nemen aan de beraadslaging in de raad over het burgerinitiatief. Artikel 24 van het Reglement van Orde van de raad blijft hierbij buiten toepassing.

 Heel duidelijk: de indiener mag zonder meer een toelichting geven en hoeft dus geen beroep te doen op het algemene spreekrecht en als de voorzitter dat zinvol acht kan hij ook nog toestemming geven dat een indiener aan de beraadslaging in de raad deelneemt. De raadsleden hebben zich daarmee dus niet te bemoeien. Keerpunt 2010 meende bij het begin van de vergadering toch aan de voorzitter te moeten verzoeken dat de indienster aan tafel zou mogen aanschuiven. 
De voorzitter achtte het toen zinvol de mening van de raadsleden te vragen. Met de bekende verhouding coalitie plus tegen oppositie werd de indienster van het initiatief niet welkom geacht, zo komt dat nu eenmaal over. Aanvankelijk vond ik het vreemd dat de voorzitter de kwestie aan de raad voorlegde. Maar bij even nadenken en zeker nadat ik de reactie van Jacques Leurs op zijn site had gelezen was dat heel verstandig Een raadsvoorzitter kan alleen handelen op eigen gezag of in opdracht dan wel verzoek van de raad. Een verzoek  van een individueel raadslid kan dan ook alleen worden gehonoreerd als de raad het ondersteunt en dat is bij een verzoek van Keerpunt 2010 maar zelden het geval.

Waarom ik me over dit soort zaken druk maak? Spelregelkennis is bij iedere sport belangrijk. Als de spelregels niet bevallen moet je ze veranderen en niet negeren.

Omdat eigenlijk iedereen het met iedereen eens was bleef alleen de vraag hoe dat moest worden vastgelegd. De wethouder wilde nog wel eerst duidelijker weten wat de raad wilde en kwam met het idee daarvoor een voorstel te zullen doen. Als je er over nadenkt is dat wel een heel subtiele, misschien zelfs onbewuste, wijze om aan te geven dat de raad nogal onberekenbaar is. Toen werd het nog moeilijk omdat men in de gemeenteraad van Grave het idee heeft dat een voorstel niet kan worden ingetrokken. Dat je geen voorstel van een ander kunt intrekken is logisch, dus de wethouder kon het niet. Het college dat voltallig aanwezig was had het wel gekund. Uiteindelijk is het punt aangehouden en komt het college met een onderzoeksvoorstel.

Eind goed al goed; alhoewel het wel weer wat extra tijd kost. Er moet weer een voorstel door de raad. Maar als dat voorstel in overleg met ondernemers bewoners en Regionaal Milieubedrijf wordt opgesteld wordt die extra tijd wel weer teruggewonnen.

De behandeling van de indienster van het initiatief was op zijn zachts gezegd onelegant. Zo ga je niet om met mensen die zich voor de gemeenschap inzetten, ook al vind je ze lastig. Dat de regeling van het burgerinitiatief in Grave moet worden herzien is duidelijk.

En zo kon iedereen even over negen weer blij naar huis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten