zondag 24 november 2013

2013-94 De Auditcommissie 2 december

De eerste vraag die rijst is waarom de vergadering om 20:30 uur begint in plaats van 19:30. Nu ik gezien heb wat er aan de orde komt kan ik me voorstellen dat er diezelfde avond ruimte is voor nog een bijeenkomst voor raads- en/of commissieleden. Aangezien bij de commissievergadering publiek welkom is en bij de extra bijeenkomst waarschijnlijk niet, zou het op zijn minst attent zijn geweest om de extra bijeenkomst na de commissievergadering te houden. 19:30 Is een vast aanvangstijdstip en daar moet je niet van afwijken. Iedere winkelier kan vertellen hoe belangrijk vaste (en uniforme) openingstijden zijn. Bovendien is er altijd kans dat een bijeenkomst uitloopt en de volgende derhalve later moet beginnen. Door eerst de publieke bijeenkomst te houden en daarna de besloten wordt ongemak bij het publiek voorkomen. Nu profiteren de raadsleden die wel de besloten bijeenkomst moeten bijwonen maar geen zin in de commissie hebben daarvan. Het is maar wie je belangrijk vindt.

Natuurlijk zit ik te fantaseren wat de reden kan zijn. In de begrotingsbehandeling kwam ik enkele mogelijke onderwerpen tegen.

Bij enkele amendementen bij die begroting waarschuwde de wethouder dat het risico bestond dat de provincie niet met het amendement akkoord zou gaan, en de gemeente dus onder toezicht zou komen.

Ook deelde hij tussen neus en lippen mee dat het contract over het beheer van het MFC nog niet was getekend. Dat was eigenlijk vreemd, want er zou al geruime tijd overeenstemming zijn.

Daarbij komt ook nog dat het akelig stil is rond de infrastructuur van het Hart van Grave. Op 24 oktober is een inloopavond gehouden. Het plan was klaar en door de raad, weliswaar op basis van “wie zwijgt stemt toe”, was goedgekeurd. Direct na die inloopavond zou de aanbestedingsprocedure starten.

Dan hebben we natuurlijk ook het Wisseveld nog als permanent raadsel en ook de vraag waar ik op 2 januari naar toe moet voor zaken met de gemeente moet nog beantwoord worden.

In deze vragen zit nog een argument om niet af te wijken van vaste tijdstippen. Er zijn mensen die dan naar het waarom vragen en dat is lastig als er redenen zijn om een besloten bijeenkomst te houden.

Laat ik met DWDD zeggen:”Aan tafel…” bij de auditcommissie

Allereerst komt de 2e Bestuurlijke Rapportage 2013 (BURAP) aan de orde. Die rapportage geeft een indruk van het resultaat over 2013. Het raadvoorstel is wat mager en verwarrend . De indruk wordt gewekt dat er een nadelig saldo is van € 112.000, dat weer aan de reserve wordt onttrokken. Er zijn echter nog twee grepen in de reserves nodig, en dus is het nadelig saldo eigenlijk € 538.000. Evenmin is aangegeven of het bedrag van € 112.000 door werkt in 2014 en volgende jaren.

€ 51.000 voor afrekening van het project LOG/Graspeel. Hiervoor was een reserve beschikbaar. Vraag is natuurlijk wat we voor dit bedrag hebben gekregen.

Ook moest nog € 375.000 worden terugbetaald aan Catharinahof. Ook daarvoor moet weer een greep in de algemene reserve worden gedaan.

Ondanks alle afspraken, beloften en toezeggingen zijn de consequenties voor de algemene reserve weer niet in het raadstuk opgenomen. Ik ben benieuwd of de commissie dit pikt.

Uit de rapportage blijkt dat € 20.500 doorwerkt in 2014. Dat is niet zoveel, maar het is wel een stapje in de verkeerde richting. Overigens was dit niet de eerste greep in de spaarpot. Bij de eerste Burap was al bijna € 425.000 uit de reserve nodig. 2013 Is financieel gezien niet bepaald een geluksjaar.

Mogelijk dat de behandeling in de commissie nog interessante zaken oplevert.

Voor de eerste maal komt nu de begroting voor het ambtelijk samenwerkingsverband Cuijk, Grave Mill, voortaan CGM geheten, aan de orde. De raad van Grave kan de begroting niet vaststellen, dat doet het algemeen bestuur. Er is wel gelegenheid een zienswijze in te dienen. In het raadsvoorstel wordt verwezen naar een concept zienswijze. Er is wel een hele reeks  bijlagen, ook die niet in het voorstel worden genoemd.  maar geen concept zienswijze die wel is vermeld. En daar gaat het nou net om. Net voor ik me begon op te winden bedacht ik dat het opstellen van die zienswijze natuurlijk een mooie klus is voor de commissie. Zou de commissie dat beseffen? Het raadsvoorstel geeft verder geen informatie behalve dat met de uitkomst  in de begroting van Grave rekening is gehouden; maar dat wisten we al.

Nu ik de stukken heb gelezen kan ik me wel voorstellen dat er geen concept-zienswijze bij is. De zienswijze moet op 18 december bij het Algemeen Bestuur van CGM binnen zijn. Op 20 december vergadert het AB daarover. In de aanbiedingsbrief van de begroting had het DB van CGM net zo goed kunnen vragen alstublieft geen inhoudelijke zienswijzen in te dienen.

Ik heb daar alle begrip voor. Al meermalen heb ik gesteld dat de gemeenteraden in CGM overbodige instituten worden. Dat wordt door dit voorstel nog eens bevestigd.

Conclusie: geen zienswijze indienen en A-stuk. Wel publieksinformatie alstublieft. Ook als er voor het publiek niets verandert, hetgeen ik me niet kan voorstellen. Het bedrijfsplan is vooral intern gericht. Het geeft wel een paar goede voornemens zoals “burgerlogica is leidend” maar vertelt niet hoe dat moet.

Ook bij de twee overblijvende onderwerpen: Harmonisatie interne financiële regelgeving en de Aanbesteding van de accountantsdienstverlening Land van Cuijk 2014-2017 is het beter dat de raad van Grave er geen eigen mening op na houdt. Dat klinkt niet leuk; verbeterd dus: “is het gewenst dat de mening van de gemeenteraad van Grave hetzelfde is als die van de andere betrokken gemeenteraden”. De voorbereiding geeft daar ook wel de mogelijkheid voor en als de raad van Grave iets anders wil had men dat ook eerder kunnen en moeten laten weten.

Ook dit zal wel een A-stuk worden.

Resteren nog eventuele vragen van commissieleden

Nog even dit

Tijdens de begroting kwam enkele malen aan de orde dat onze gemeente te klein is om zelfstandig sommige taken uit te voeren. Daarvoor worden dan Gemeenschappelijke Regelingen (GR) aangegaan. Zo’n GR heeft een eigen bestuur. De GR berust op een door de gemeenteraden genomen besluit, waarin ook de samenstelling van het bestuur is geregeld.

Eveneens kwam aan de orde dat de gemeenteraden de greep op die GR’s kwijt raken. De gemeenteraad moet formeel wel besluiten nemen, maar heeft eigenlijk geen invloed op de inhoud van het besluit.

Twee tegenstrijdige opmerkingen eigenlijk. Dan zou je denken dat een gemeenteraad bij de instelling van zo’n GR er voor zou zorgen dat de gemeenteraad rechtstreeks invloed houdt bijvoorbeeld  door gemeenteraadsleden in het bestuur op te nemen.

Lees dan wat in de regeling voor de meest recente GR die, om het maar wat theatraal uit te drukken, het dichtst bij het leven staat (ik bedoel natuurlijk CGM) over de samenstelling van het bestuur:

“Het Algemeen Bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De colleges
en de burgemeesters wijzen, in onderling overleg, uit hun midden de leden en de
plaatsvervangende leden per gemeente aan”.

Gemeenteraden hebben dus geen moer te vertellen en daar hebben ze zelf voor gekozen!

 Misschien is dat maar goed ook..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten