dinsdag 14 september 2010

Erfgoedverordening Grave 2010

De raad moet deze verordening vaststellen omdat per één oktober een nieuwe wet van kracht wordt waardoor de bestaande monumentenverordening vervalt. Op het eerste gezicht een technische aangelegenheid, volgens het voorstel zelfs zonder financiële consequenties. Ook wordt de bij een verordening verplichte publicatie voldoende geacht als communicatie. Na een globale lezing van het redelijk omvangrijke verhaal geloof ik dat er toch wat meer aandacht aan dit stuk moet worden besteed.

Een paar vragen:
Welke beleidsvrijheid heeft de gemeente. Uit het stuk blijkt dat als er geen verordening komt er ook geen gemeentelijke monumenten meer kunnen bestaan. Wat zijn daarvan voor Grave de consequenties? We kennen nu rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten, beeldbepalende objecten en er is een beeldkwaliteitplan al enige tijd in voorbereiding. Kunnen gemeentelijke monumenten in deze reeks worden gemist?

De verordening op zich zal geen kosten met zich meebrengen, maar het totale beleid wel. Hoe zit het met subsidies. Is er door het schrappen van gemeentelijke monumenten een bezuiniging mogelijk? Niet dat ik daar voor ben, maar ik vrees dat ik, wanneer ik alle potentiële bezuinigingsmogelijkheden op zich zelf bekijk, voor geen enkele bezuiniging ben. En bezuinigd moet er worden en dus alle mogelijkheden bekeken.

Wat zijn de consequenties voor de eigenaren van panden die onder deze verordening vallen? Andere procedures? Meer bureaucratie? Of meer mogelijkheden? Zeker voor de eigenaren van toekomstige ensembles verandert er wat. Daar wordt de overheidsinvloed groter.

Wat is de relatie met de besluiten die in juli zijn genomen op het gebied van de archeologie.

Alles bijeen vind ik ook dat er wel wat meer voorlichting mag worden gegeven, zeker aan de eigenaren van monumenten en aanverwante panden. Wellicht moet aan de hele WABO extra aandacht worden besteed..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten