woensdag 8 juni 2011

De volgende vergadercyclus

De spanning rond het AZC-besluit is nauwelijks achter de rug of de volgende vergadercyclus dient zich al aan.

Zelf heb ik er behoefte aan om de vergaderdata en de te behandelen punten eens op rijtje te zetten zonder op de inhoud in te gaan. Daarna kan ik eens kijken waar ik wel aandacht aan besteed en wat ik maar laat lopen. We hebben immers ook nog een pinksterweekend waarin allerlei leuke dingen te beleven zijn.

Misschien heeft u er ook wat aan.

Ik heb de volgende te verwachten agendapunten kunnen traceren:

  • Grondexploitatie 2011;
  • Wijziging bestemmingsplan De Bons
  • Jaarrekening 2010;
  • Bezuinigingen
  • Kadernota 2012

Zeker de drie laatste punten zijn op zich zelf avondvullend.


 

Het zoeken naar de stukken is op zich al een evenement.

Op de beginpagina van de gemeentelijke website staat een overzicht van de meest recente stukken en dat lijkt een goed startpunt voor de zoektocht. En ja, daar staat:

"Reacties gevraagd op ombuigingen/bezuinigingen 2012-2015".

Op wat daar staat kom ik nog wel terug. Er is een link naar vergaderdata. Als je op die link klikt kom je op een overzicht van vergaderdata, maar de genoemde data staan er niet bij. Nou wordt ook vermeld dat de stukken vanaf vrijdag 10 juni worden geplaatst.

Afwachten dan maar? Nu biedt de gemeentelijke site, als je de weg weet en soms wordt geholpen vaak onverwachte mogelijkheden. Dus maar geklikt op Algemeen/Documenten/Begroting, jaarstukken, kadernota en burap. En daar verschijnt een verwijzing naar jaarstukken 2010. Kadernota 2012 en bezuinigingsstukken zijn er niet bij. Jaarstukken is ook al leuk en dus daarop geklikt. En dan gebeurt het wonder:

Er verschijnt een lijst:

  • Jaarstukken 2010 213 pagina's lang;
  • Kadernota 2012 47 pagina's
  • Groslijst ombuigingen categorie A 4 pagina's
  • Groslijst ombuigingen catagorie B 1 pagina, maar dat is alleen het voorblad;
  • Groslijst ombuigingen opties invulling stelposten, ook alleen maar het voorblad.

Over de grondexploitatie heb ik niets terug kunnen vinden ofschoon de raadsleden bij de behandeling van de burap op 24 mei er al over konden beschikken, zij het maar net.


 

Als je kijkt naar de taak van de gemeenteraad heb je met deze punten zowat alles bij elkaar. Alleen de begroting ontbreekt, maar in het huidige systeem is die van veel minder belang dan de kadernota, waarin de raad de hoofdlijnen van het beleid uitzet en de jaarrekening waarin het college verantwoording aflegt over het gevoerde beleid: is gebeurd wat de raad heeft opgedragen. Je mag deze punten dus best het politieke hoogtepunt van het politieke leven in Grave beschouwen. Daar moet je dan ook tijd voor inruimen. De fracties zullen toch wel met hun achterban willen overleggen en wil je dat zinvol doen zal die achterban ook de gelegenheid moeten hebben zich in de stukken te verdiepen. Met het oog op de bezuinigingen is dat nu zeker noodzakelijk.

De planning van de vergadering zelf, maar zeker ook van de voorbereiding door fracties en achterbannen is in dit geval van extra groot belang.

Volgens het schema van vernieuwend vergaderen is er op 14 juni een informatieavond en op 21 juni een gecombineerde voorbereidende/besluitvormende vergadering. Over de informatieavond is nog niets bekend, terwijl juist voor deze onderwerpen een toelichting voor belangstellenden bijzonder zinvol zou zijn geweest.

Inmiddels wordt in de bovengenoemde oproep wel verwezen naar een "informatieve vergadering" op 28 juni en een besluitvormende op 5 juli. Met informatieve vergadering zal wel een voorbereidende vergadering zijn bedoeld. De scheiding van voorbereidende en besluitvormende vergadering is al een verbetering alhoewel één week ertussen voor deze punten wel erg weinig is. Je moet al een grote optimist zijn om er op te rekenen dat op 28 juli alle vragen en opmerkingen afdoende zijn beantwoord, zodat op 5 juli alleen het politieke debat aan de orde is. En dat zou zeker bij deze onderwerpen toch moeten.


 

Het publiek is uitgenodigd voor 23 juni te reageren op de ombuigingsvoorstellen. De stukken zijn op 10 juni beschikbaar en ik kan u verzekeren dat je dan echt nadere informatie en tijd nodig hebt om de consequenties voor de eigen organisatie te bevatten en eventueel zelf maatregelen te treffen. Dat een aantal instellingen een brief heeft gekregen waarin korting op subsidies werd aangekondigd zal voor die instellingen wellicht voldoende zijn om te reageren, maar ook niet meer dan dat.

Verondersteld wordt dan dat de raadsfracties tussen 23 en 28 juni in staat zijn de reacties te beoordelen en ze in hun aanpak te verwerken. Er zullen fracties zijn die hun fractieberaad al voor 23 juni hebben gepland.


 

Een logische volgorde van behandeling zou zijn:

  1. Jaarstukken 2010, daarmee is het uitgangspunt voor de kadernota bekend;
  2. Grondexploitatie 2012. De uitkomst daarvan komt in de kadernota terecht;
  3. Ombuigingsoperatie.
  4. Als sluitstuk en samenvatting dan de kadernota 2012

Beschikbaar is 21 juni als voorbereidende en besluitvormende vergadering voor het bestemmingsplan de Bons en eventueel andere voorstellen, het gewone leven gaat immers ook door. Mogelijk kan ook de jaarrekening 2010 nog worden besproken.

28 juni en 5 juli kunnen dan worden gewijd aan de ombuigingen en kadernota.


 

Alles bij elkaar vind ik de aanpak inhoudelijk wel logisch, maar dat wordt weer teniet gedaan doordat er veel te weinig tijd beschikbaar is voor gedegen bestudering en bespreking. Uitstel van de besluitvorming is geen optie, want het wordt hoog tijd dat er iets gebeurt. Dat wordt dus weer na het besluit proberen alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.


 

Wel is er donderdag 9 juni een toelichting uitsluitend voor raadsleden voor raadsleden. Als die al een toelichting nodig hebben om zinnige opmerkingen te kunnen maken zou het wel een heel groot compliment zijn als men veronderstelt dat belangstellende niet-raadsleden het zonder toelichting wel kunnen. Ik geloof niet dat men in het stadhuis zo complimenteus is.

Het congres vrijdag over samenwerking tussen gemeentebesturen is niet toegankelijk voor geïnteresseerden.

Een ding is mij nu wel duidelijk en dat zet ik daarom maar in hoofdletters.


 

HET GEMEENTEBESTUUR -GEMEENTERAAD EN COLLEGE- VINDT INHOUDELIJKE INBRENG VAN BURGERS IN HET GEMEENTEBESTUUR OVERBODIG EN WENST DAAR BIJ DE WERKZAAMHEDEN DAN OOK GEEN GELEGENHEID VOOR TE BIEDEN.


 

En de aanpak van de IDOP dan? Ik vrees dat het uiteindelijk een zoethoudertje zal blijken te zijn.

Desondanks ga ik toch maar proberen of ik uit de wel beschikbare stukken wat zinnige opmerkingen kan destilleren. Wellicht dat een pinksterweekend met slecht weer een bijdrage kan leveren, maar liever ga ik naar de pinksterfeesten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten