zaterdag 25 februari 2012

Komende commissie- en raadvergaderingen

Volgende week begint de nieuwe raadcyclus met de veregadering van de commissie ruimte. Echt spectaculaire agendapunten zijn er niet. Het zou mij verbazen als de "prinses Margriet" miet alsnog zou worden besproken. Vorige keer werden nieuwe agendapunten door de voorzitter geweigerd omdat "het presidium nu eenmaal de agenda vaststelt." Dat is niet juist. Volgens de verordening maakt de commissiegriffier de conceptagenda en stelt de commissie zelf aan het begin van de vergadering de definitieve agenda vast. Natuurlijk is het wel handig als nieuwe agendapunten ruim van te voren worden aangemeld. Dan kan iedereen zich voorbereiden en dat is in dit geval wel nodig.

Prinses Margriet

De prinses is vanaf het begin geen voorbeeld van bestuurlijke slagvaardigheid. De oorzaak is naar mijn idee dat de gemeenteraad in meerderheid na enige discussie over de plaats en commotie over het plotseling verschijnen van de boot de voorziening zelf eigenlijk wel zag zitten. Er waren natuurlijk bezwaren. Van omwonenden vanwege het uitzicht en procedureel omdat dit deel van de uiterwaarden deel uitmaakte van de ecologische hoofdstructuur. Het oordeel van het toenmalige gemeentebestuur was dat dit laatste bezwaar wel formeel was, maar dat de Margriet inhoudelijk geen afbreuk zou doen aan de bedoelingen van het provinciaal beleid. Die ecologische verbinding liep toch al dood tegen de stad. De raad voelde er wel niets voor hier de versnelde procedure via artikel 19 toe te passen en deze toeristische voorziening zou in het bestemmingsplan buitengebied worden geregeld. Aldus geschiedde. Er kwamen bezwaren en het bestemmingsplan werd op dit punt niet door de provincie goedgekeurd waartegen de gemeente bezwaar maakte. Hoe dit verder precies verliep weet ik niet, maar er is zo omstreeks 2006 een uitspraak van de Raad van State dat de Margriet strijdig was met het bestemmingsplan. Wat toen restte was, of handhaven of een nieuwe poging wagen het bestemmingsplan te herzien. Dit laatste leek toen al mogelijk omdat intussen toerisme en recreatie niet meer per definitie strijd waren met milieu- en natuurbelangen. Het duurde echter tot 16 juni 2009 dat de raad een duidelijke uitspraak deed: de prinses Margriet moest in het bestemmingsplan buitengebied, dat in februari 2010 in procedure zou gaan, positief worden bestemd. Intussen nam het college, zonder veel overtuiging, wel enige handhavingmaatregelen. Inmiddels zijn we weer bijna drie jaar verder en heeft het voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegen. Ik heb het niet op papier gezien, maar wel de versie die op de website van de gemeente staat. Daarin is niets te vinden over deze rivierpleisterplaats. In ieder geval is de maatregel die het college nu wilde nemen in strijd met het raadsbesluit van 2009. En dat moet voor de raad voldoende reden zijn er direct bovenop te springen. Dat de raad in de drie afgelopen jaren weinig belangstelling heeft getoond voor de uitvoering van haar besluit is ook tekenend.


 

Dan de punten die wel op de agenda staan


 

Nota archeologie.

De nota is door deskundigen vastgesteld maar zal veel gevolgen hebben voor bijna iedereen die in Grave wil gaan bouwen of graven. Zo langzamerhand weet u wel dat ik van mening ben dat je in die gevallen het publiek moet voorlichten voordat je het formele besluitvormingstraject ingaat. Dat is niet gebeurd; er is een niet aangekondigde presentatie voor de raad gehouden, maar dat zal de meeste gewone burgers zijn ontgaan. Geen wonder dat er bij de formele ter inzage legging maar één zienswijze is ingediend. Inhoudelijk lijkt het mij een goed voorstel alhoewel er door deskundigen in onze gemeente kennelijk nog wel wat opmerkingen zijn gemaakt.


 

Achterstand bij handhaven.

Er is een achterstand op het gebied van handhaven. Als oorzaak van die achterstand wordt personeelsgebrek aangegeven. Er wordt nu voorgesteld voor anderhalf jaar een tijdelijke kracht aan te trekken. Daarmee zou de achterstand voor 1 januari 2013 zijn ingelopen. Dan zou een aanstelling tot die datum voldoende moeten zijn voor dat inhalen. Maar dan loop je het risico dat je weer opnieuw een achterstand oploopt en op 1 januari 2014 Grave niet schoon ophoudt ambtelijk te bestaan. De raad hoeft hier eigenlijk alleen maar een krediet voor beschikbaar te stellen. Uitvoering is een zaak van het college. Het raadsvoorstel is kennelijk gebaseerd op een stuk voor het college. Dat zal bij de raad natuurlijk de (on)nodige vragen oproepen. Ik ben sterk voorstander van openheid, maar het openbaar maken van een lijst met (ook nog niet meer dan vermoedelijke) overtredingen gaat mij toch te ver.


 

Ergens in een stuk over handhaven heb ik gelezen dat handhaven een stuk makkelijke gaat wanneer er draagvlak voor een besluit of maatregel is gevonden. En daar zou het werkelijke probleem wel eens kunnen zitten.


 

Voor de financiering wordt weer een greep gedaan in de reserves. Dat heeft het voordeel dat je dan geen discussie oproept over eventuele compenserende bezuinigingen. Maar hoelang kun je daarmee doorgaan.


 

De agenda voor de commissie Inwoners en bestuur is voor zover bekend niet erg spectaculair. Dat er alweer een wijzing van de APV op de rol staat is wel tekenend. Hierbij mag wel de vraag worden gesteld hoeveel geld, ambtenaren- en bestuurderstijd dit heeft gekost. Conclusie: eenmaal per jaar wijzigen.


 

Na afloop van de commissievergadering is er een openbare werkbespreking voor de raad. Dat die bijeenkomst openbaar is mag een stap vooruit worden genoemd. Het gaat over de toekomstvisie die de raad al een hele tijd moet opstellen. Een bureau heeft op basis van verstrekte gegevens een voorstel gedaan. Na een hoop getreuzel heeft de raad nu opeens haast want het ligt in de bedoeling deze visie al een week later vast te stellen. Dat de fractievergaderingen intussen al zijn geweest en dus zelfs de directe achterban niet kan worden geraadpleegd, laat staan de kiezers zegt veel over het geringe belang dat de raad aan deze visie hecht.


 

In de auditcommissie wordt informatie verstrekt over de voortgang van de bezuinigingen. Dat wordt boeiend.


 

De agenda voor de raad is nog niet gepubliceerd. Het onderwerp geheimhouding komt wel aan de orde, maar wat de raad daarover gaat zeggen en besluiten is nog onbekend. Ik wacht maar af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten