Het bericht dat er
in Grave 800 en nog wat bekeuringen zijn uitgereikt heeft nogal wat aandacht
getrokken. Grave zou tot de meest hufterige plaatsen van Nederland behoren. Dat
is natuurlijk weer een voorbarige conclusie uit een cijfer. Maar we willen nu eenmaal
alles meetbaar hebben. En dus is er een markt voor allerlei onderzoeken,
opiniepeilingen en statistieken. Voor iedere onzinnige conclusie is
tegenwoordig wel een onderzoek te vinden dat die conclusie bevestigd. Geen
wonder dat er ook figuren komen die dat soort rapporten leveren zonder er zelfs
een onderzoek voor nodig te hebben.
Dat Grave relatief veel bekeuringen uitdeelt kan ook
wijzen op een goed handhavingsysteem. Een gemeente die praktisch niets doet aan
handhaving is volgens dit onderzoek een heel nette gemeente, maar het kan er
net zo goed een puinhoop zijn.
De gemeente Grave heeft zich gehaast te verklaren dat het
met de hufterigheid wel meevalt, maar dat Grave de onvermijdelijke hufterigheid
wel aanpakt. Door daar niet verder op in te gaan wordt door veel Gravenaren de
conclusie getrokken dat Grave dus beschikt over een aantal overijverige BOA’s,
die er een genoegen in scheppen goedwillende personen te bekeuren. Even
terzijde; ik heb een hekel aan die afkorting BOA. Die doet me altijd denken aan
mijn oma die altijd zo’n harig ding om haar nek had. “Daar heb je oma met de boa”.
Ik houd het daarom maar bij stadswacht. Dan hebben de kerkdorpen ook iets
stedelijks.
Het is ook helemaal verkeerd om als er bij de gemeente
iets fout gaat de ambtenaren meteen maar de schuld te geven. Het bestuur is de
eerst verantwoordelijke. Als je huis verkeerd gebouwd is spreek je de aannemer
aan en niet de bouwvakkers.
Het cijfer is natuurlijk wel iets om over na te denken.
Allereerst rijst natuurlijk de vraag waarvoor bekeuringen worden uitgedeeld. Verkeersovertredingen
en met name bij het parkeren en wildplassen zouden de hoofdzaak zijn. Aangezien
niemand zo stom zal zijn om te gaan wildplassen in het zicht van een stadswacht
zullen parkeerovertredingen wel zwaar in de meerderheid zijn. Hondenpoep is wel
een probleem, maar ook daar is betrappen door een stadswacht ook nagenoeg
onmogelijk. In deze gevallen heb je alleen de keus tussen fatsoenlijk gedrag en
een politiestaat.
In Grave hebben we een aantal besluiten genomen op het
gebied van parkeren. Er zijn plaatsen waar je helemaal niet mag parkeren en er
zijn plaatsen waar je 2 uur mag parkeren. Die laatste maatregel is genomen om
parkeerplaatsen beschikbaar te hebben voor de bezoekers aan de winkels.
Daarvoor is 2 uur wel voldoende en zo kun je met hetzelfde aantal
parkeerplaatsen meer klanten helpen. Nu is dat natuurlijk niet nodig als de
winkels dicht zijn. Vandaar dat de blauwe zone ’s nachts en op zondag niet van
kracht is. Maar ook op maandag zijn veel winkels dicht. Handhaven van de blauwe
zone is in die tijd dan ook niet nodig. Anders is het natuurlijk op
vrijdagmorgen tijdens de markturen en zeker zolang de markt op een
parkeerterrein wordt gehouden. Dan moet de wel beschikbare ruimte optimaal
beschikbaar zijn. Dat de stadswachten opdracht hebben, tenminste dat neem ik aan,
op vrijdagmorgen overtreders van de parkeertijd te bekeuren is dan ook helemaal
terecht. Er is natuurlijk wel een mits.
Er moeten natuurlijk wel voldoende parkeerplaatsen
beschikbaar zijn. Als die er niet zijn hebben mogelijke bezoekers de keus
tussen niet naar de markt en de winkels gaan op vrijdagmorgen of toch maar
verkeerd parkeren. Ik kan me niet voorstellen dat ondernemers en dus ook het gemeentebestuur
de burgers en toeristen aan zullen raden op vrijdag maar niet naar Grave te
komen.
Het is dus heel zinnig te kijken of het merendeel van de
bekeuringen inderdaad wordt uitgereikt op vrijdag en of het parkeren op de
verkeerde plaats betreft of dat de toegestane parkeertijd wordt overtreden. In
dat laatste geval is het goed eens te kijken tot welke categorie de overtreders
behoren. Zijn het toeristen of zijn het ambtenaren en ondernemers en hun personeel.
Tegelijk is het verstandig daarbij te bekijken of de wel beschikbare
langparkeerplaatsen wel bezet zijn.
Het zou mij niet verbazen als hieruit de conclusie volgt
dat er toch een gebrek is aan langparkeerruimte op redelijke afstand en dat
veel langparkeerders uit gemakzucht dan maar in de blauwe zone parkeren en om
de twee uur een rookpauze nemen om even de schijf te verzetten en het risico nemen
een bekeuring te krijgen, waarbij de stadswacht vervolgens tot boosdoener wordt
verklaard.
Ik heb het al meer gesteld. Een bezoeker moet op eenvoudige wijze een toegelaten parkeerplaats
kunnen vinden, anders loopt het mis. En zo als het er nu naar uitziet voldoet
Grave daar voorlopig nog niet aan.
Met enige schrik heb ik in de B&W-besluiten gelezen
dat tijdens de opknapbeurt van de Lunette de markt naar het Arsenaal gaat. Dat
betekent 2 langparkeerterreinen minder. De mogelijke tijdelijke vervangende terreinen
loswal en Bekaf worden al uitgesloten. Wat blijft er over? Gemeentehuis en
Mooiland op vrijdag sluiten of toch maar in de blauwe zone parkeren? Arme
stadswachten die dan de klap mogen opvangen van slecht bestuurlijk handelen.
Als de Lunette eenmaal blauwe zone is en de markt daar
weer verdwijnt kan het kortparkeerprobleem wel minder zijn en dus ook het
aantal overtredingen. Maar helaas is er nog geen vervangende
langparkeerlocatie. De gemeente moet nog steeds een vervangende ruimte vinden
in de buurt van het centrum. Als je dan in de parkeernota kijkt resteert er nog
een plek aan de Stadhouderslaan en de ijsbaan en Dahliatuin. Stadhouderslaan
lijkt mij het eenvoudigst. Zeker als je niet buiten de al bekende locaties wil
of kan kijken. De discussie zal wel weer opnieuw losbranden.
Als we in Grave dan toch hufterig parkeren komt het misschien omdat het gemeentebestuur dit uitlokt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten