maandag 25 februari 2013

2013-24 Informatieavonden


Deze week zijn er twee informatieavonden. Dinsdagavond wordt tussen 19:30 uur en 21:00 informatie gegeven over de openbare ruimte binnen en rond het Hart van Grave. Donderdag gaat het over de directe omgeving van het Catharinahof. Maar dat is een inloopavond.
Dat die informatie wordt gegeven is natuurlijk een goede zaak, al is het in beide gevallen rijkelijk laat. Ik weet niet hoe het met u is, maar als ik er over denk een huis of appartement te kopen wil ik wel graag weten hoe de directe omgeving er uit gaat zien.

Met deze twee soortgelijke gevallen zijn enkele vreemde dingen aan de hand, althans volgens mij.

Allereerst de vorm, bij het HvG wordt waarschijnlijk een plan aan de aanwezigen gepresenteerd en daar kan misschien op worden gereageerd. Bij het Catharinahof gaat het om een zogenaamde inloopavond. Daar kun je binnen de openingstijden binnenlopen om vragen te stellen over het plan dat daar dan zal liggen. Waarom dit verschil in benadering?

Het plan voor Catharinahof is al een tijdje geleden door het college goedgekeurd en vertrouwelijk aan de raad gepresenteerd. Overigens wist niemand, noch raad, noch wethouder waarom dat vertrouwelijk is gebeurd. De wethouder had geen bezwaar tegen publicatie en dat zou ook gebeuren. Normaal is ook bij een inloopbijeenkomst dat je de plannen eerst ergens kunt bekijken om dan te kunnen beoordelen of het zin heeft daar binnen te lopen en zo ja gericht vragen te kunnen stellen. Waarom dat niet is gebeurd zou ik graag willen weten. Het plan is nergens in te zien of te downloaden.

Bij het Hart van Grave ligt het wat anders. Er zou intussen wel een plan moeten zijn, maar of dat er is betwijfel ik. Daarbij loopt er ook nog een burgerinitiatief over het Binnenhof. De publicatie is niet echt duidelijk over de reikwijdte van de informatieavond; gaat het alleen over het Binnenhof of over het hele gebied en zo ja tot hoever reikt dat. In de commissie heeft de wethouder gezegd dat ook de bestemming van de toren en het historisch stadhuis aan de orde komen. Dat zou een goede zaak zijn. Maar dan is de uitgetrokken tijd van anderhalf uur toch wel kort. Bij een avond als deze verwacht je dat eerst het plan wordt gepresenteerd en dat dan de aanwezigen tijd krijgen de tekeningen te bekijken en vragen te formuleren. Die vragen moeten worden gesteld en liefst ook beantwoord. Met een onderwerp als bomen en muur van het Binnenhof laten staan of juist verwijderen moet je rekenen op een heftige discussie. De informatie afdoen met een planpresentatie en de mededeling dat men na publicatie een zienswijze kan indienen leidt tot enorme vertraging. Kijk maar naar de Kat en de bestemmingsplannen Buitengebied en Centrum Grave.

Over beide plannen heb ik al enkele concrete vragen. Het leek mij handig die alvast nu ten stadhuize te deponeren om daardoor de kans te vergroten dat ik een antwoord zou krijgen. In de aankondiging stond dat je voor nadere informatie bij een met name genoemde ambtenaar terecht kon. Ik dus gebeld. Krijg ik de mededeling dat de betrokkene tot donderdag afwezig is!!! Ik heb al meer gemerkt dat er aan de coördinatie in het stadhuis van alles mankeert. Een hoe goed ambtenaren individueel ook opereren, als de coördinatie niet deugt, dan deugt de hele zaak niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten