dinsdag 19 februari 2013

2013-23 Raadsvergadering 5 februari


De raadsvergadering van 5 februari heb ik gemist. Wat ik er over in de krant heb gelezen was voldoende aanleiding om commentaar te leveren. Om misverstanden te vermijden heb ik het verschijnen van de opname van de vergadering op de gemeentelijke website afgewacht. Deze keer duurde dat wel erg lang. Dat vind ik overigens wel vreemd. Gewoonlijk is die opname binnen enkele dagen beschikbaar. Het kan dus wel.
Standaard kent de agenda een vijftal standaard onderwerpen die in een goed voorbereide vergadering in een paar minuten zouden kunnen zijn afgewerkt. De enige uitzondering daarop kan zijn punt 4: spreekrecht. Deze keer duurde het 40 vergaderminuten alvorens deze agendapunten waren afgewerkt. Het spreekrecht heeft daar maar een zeer geringe bijdrage aan geleverd. De inspreekster werd gewoon afgekapt. Daar heb ik al op gereageerd.

De opening verliep probleemloos.

Het vaststellen van de agenda kostte meer moeite.
Allereerst het burgerinitiatief Binnenhof. In de commissievergadering was al aangekondigd dat het college dit onderwerp wilde uitstellen vanwege een te houden informatieavond op 26 februari. In de agenda voor de raadsvergadering zoals die in de Graafsche Courant stond was dit punt dan ook niet opgenomen. Op de agenda van de zoals die op de website stond en ook op de formele agenda die overigens veel te laat verscheen was het punt weer wel opgenomen. Hoe het zou zijn verlopen als mevrouw Schuts niet had gevraagd hoe het er mee zat zullen we nooit weten want er lag geen verzoek van het college om het punt alsnog af te voeren. Nu kreeg mevrouw Schuts als antwoord van het college dat men inderdaad behandeling liever zou uitstellen vanwege die informatiebijeenkomst. Dit zou alleen door de raad kunnen. Volgens mij en volgens de verordeningen is het vaststellen van de agenda een taak van het presidium. Ik heb het nog eens nagekeken en dat klopt. Ook de verordening op het burgerinitiatief heb ik nog maar eens bekeken. Dat gaat prima via de website als je tenminste de weg weet. Het was heel leerzaam. Allereerst is er geen enkele reden om de huidige spastische weg te volgen. Alleen de formele verklaring dat het initiatief ontvankelijk is moet zo snel mogelijk gebeuren nadat de griffier heeft geconstateerd dat de stukken in orde zijn. Voor de inhoudelijke behandeling is geen afwijking van de normale gang van zaken aangegeven. Het presidium kan dus vrij beslissen over de vergadering van behandelen en daarbij natuurlijk eerst beoordelen of de voorbereiding voldoende is geweest en eventueel op verzoek van het college het punt alsnog afvoeren. Omdat ik toch bezig was heb ik de hele verordening nog eens doorgelezen en daarbij geconstateerd dat de raad wel heel slordig met deze materie omspringt. Zo heeft de indiener van een initiatief het recht om in de raadsvergadering het voorstel toe te lichten en te verdedigen. Ook spelen de commissies een actieve rol bij de behandeling!

LPG vroeg de behandeling van het bestemmingsplan centrum Grave alsnog af te voeren. Men had onvoldoende tijd gehad om enkele zaken nader te onderzoeken. De wethouder reageerde wat verbaasd. De stukken waren in december toch al beschikbaar? Er was wel een kleine aanpassing als gevolg van de parkeerterreinen. Het antwoord was natuurlijk dat wijziginkje wel weer zorgvuldig moest worden bekeken. En die gegevens waren pas een paar dagen geleden verschenen ( en nog niet eens helemaal. Op de landelijke site staat nog steeds het achterhaalde ontwerpbestemmingsplan). Kennelijk was de wethouder de behandeling in de commissie alweer vergeten. Want daar had ook Trots ook al om uitstel gevraagd. Aldus geschiedde. Het is duidelijk dat ik dat terecht vind. Het voorstel was niet rijp voor behandeling. Maar uitstellen alleen helpt niet er moet wel wat gebeuren. Daarbij spelen de indieners van zienswijzen ook een rol. Ik heb in de commissie daarvoor wel een suggestie gedaan. Afwachten wat er gaat gebeuren. 5 Maart is de vergadering van de commissie ruimte alweer; 26 februari is dan de presidiumvergadering en dan zou de voorbereiding moeten zijn afgerond. Daarvoor is dus nog een week beschikbaar.

Om de Bomenlijst en met wat daarmee verband houdt op de agenda te houden was nog een schorsing nodig. Dat lukte.

Het agendapunt vragen is bedoeld voor dringende vragen met een politieke lading. Een wat vage formulering die de raadsleden voldoende inspireerde. Opvallend vond ik dat de heer Stoffers al tevreden was met het antwoord dat hij niet nog eens 4 maanden op het antwoord op zijn zo lang geleden gestelde vragen hoefde te wachten. Het was bovendien een fractielid dat hem er op had gewezen dat hij nog nooit antwoord had gehad.

Op de besluitenlijst wordt voortaan weer vermeld hoeveel bezoekers er op de tribune hebben gezeten. Als nu ook nog wordt vermeld wat er precies is besloten begint het ergens op te lijken.

Het eerste echte agendapunt was het vervolg van de huisvesting van de scholen en maatschappelijke voorzieningen: de brede scholen.  Al eerder had de raad de uitgangspunten vastgesteld en die waren nu uitgewerkt. In de commissie had Keerpunt 2010 al een veel omvattend amendement aangekondigd. Ogenschijnlijk lagen de kaarten dus op tafel, maar het werd een echt theaterstuk met een verrassend slot. Het amendement van Keerpunt werd door de coalitie weggeblazen en de fracties hielden gloedvolle betogen over het belang van deze ontwikkeling dat in goede samenwerking met betrokkenen tot stand was gekomen. VPGrave diende nog wel een amendement in dat betrekking had op de financiering. Dat ondervond instemming. Aan de opmerking van de indieners dat het amendement wel zou moeten leiden tot een aangepast voorstel werd niet ingegaan. Het amendement Keerpunt werd dus verworpen en dat van VPGrave aangenomen. En dus bracht de voorzitter het geamendeerde voorstel (niet aangepast dus aan de gevolgen daarvan) in stemming. Toen de fractievoorzitter van VPGrave zijn stem moest uitbrengen had hij een probleem. Logischerwijze zou hij moeten tegenstemmen omdat hij eerder had gezegd dat het voorstel eerst zou moeten worden aangepast. Bij een aangenomen amendement dat door hem zelf was ingediend zou dat een vreemde zaak zijn. Er was een schorsing nodig en daarna werd het geamendeerde voorstel met algemene stemmen verworpen. Ik heb dat stukje twee keer afgeluisterd om een verklaring van deze ommezwaai t vinden. Dat is niet gelukt.  Bij het afluisteren van dit stuk kwam ik tot de ontdekking dat ook via een geluidsopname non-verbale communicatie mogelijk is.
Strikt genomen is daarmee het hele onderwerp brede school van de baan. Hopelijk is dat niet het geval, maar een droom is wel uiteengespat. De gang van zaken wijst er natuurlijk weer op dat dit punt onvoldoende was voorbereid. Dat had in de commissie beter gemoeten.

Bij de behandeling van het IGP Velp bleek dat de opmerkingen van de commissie niet hadden geleid tot een aangepast voorstel en dus werd de commissiebehandeling herhaald.

De overige agendapunten geven mij geen aanleiding nog opmerkingen te maken..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten