donderdag 10 april 2014

2014-23 Grave zelfstandig? Wat is dat?

We hebben nu een coalitie die er voor gaat zorgen dat Grave een zelfstandige gemeente blijft. De vraag is nu wat die zelfstandigheid inhoudt en hoe die zich gaat ontwikkelen.

Sinds 1 januari heeft Grave geen eigen ambtenaren meer. Die zijn ondergebracht in een samenwerkingsverband met Cuijk en Mill. Het betekent o.a. dat die ambtenaren niet meer worden aangestuurd door het college en de gemeenteraad van Grave, maar door een eigen bestuur. Het moet leiden tot kwalitatief beter en goedkoper werk. Tot nu toe is vooral de bereikbaarheid afgenomen, maar dat zijn misschien kinderziekten.

Een voorbeeld van de huidige gang van zaken

Tot nu toe konden omgevingsvergunningen en andere stukken worden ingezien in het stadhuis van Grave. Tijdens de openingsuren kon je daar binnenlopen en dar lag dan het pakketje klaar. Simpel en afdoende. Lees nu het volgende en huiver!

Onderdeel van de werkzaamheden rond het Hart van Grave is de herinrichting van het Binnenhof. De gemeente was zo traag met het maken en openbaren van een plan  dat er een burgerinitiatief voor nodig was om de zaak aan de gang te krijgen. Dat initiatief is ingediend in oktober 2012!! Onderdeel van het initiatief was het behoud van de bomen en de muur. Er ontstond een discussie, beter gekrakeel genoemd, met afwisselend op de agenda van de gemeenteraadsvergadering plaatsen eraf halen en uitstellen. Uiteindelijk werd op 24 oktober 2013 een totaal plan gepresenteerd waarbij op- en aanmerkingen konden worden gemaakt. Daarna bleef het weer stil. Begin maart werd in de gemeentelijke informatiepagina meegedeeld dat op 17 maart met het werk zou worden begonnen en dat de plannen op de gemeentelijke site waren te zien. Dat bleek vooral te gaan om de wegafzettingen. Van informatie door de gemeente aan omwonenden, waaronder die van het Binnenhof was geen sprake. Ja, als je na wat moeite een ambtenaar te pakken kreeg lukte het wel iets te horen of te zien.

Op de informatiepagina van 8 april stond de mededeling dat het college op 27 maart 2014 een omgevingsvergunning heeft afgegeven voor: “Binnenhof/Scheerestraat, het herinrichten van het Binnenhof”. Dat is alles. Het betekent wel dat er een besluit is genomen over de bomen en de muur. Wat het besluit inhoudt staat er niet bij. Daarvoor moet je zelf maar de stukken gaan bekijken. En nu komt het…

Voor het inzien moet je volgens de informatiepagina naar de balie van het team ruimte. Om de burger beter te kunnen bedienen wordt verzocht daarvoor een afspraak te maken. Waarom de oude methode van een pakketje aan de balie van het stadhuis niet goed genoeg is weet ik niet.

Dus ben ik naar het stadhuis gegaan en heb aan de balie gevraagd de stukken in te zien. Zoals gebruikelijk kreeg ik een nummertje en omdat er verder niemand was ook vrij vlot een seintje om aan de balie te komen. Daar werd mij gezegd dat het de bedoeling was daarvoor een afspraak te maken. Ik antwoordde dat er staat “dat om het mij makkelijk te maken wordt verzocht een afspraak te maken”. Nu wilde ik ze alleen maar inzien en aangezien ik toevallig toch langs kwam en de stukken gewoon ter inzage behoren te liggen is een afspraak maken alleen maar lastig voor mij en het ambtelijk apparaat.

Daar zat wat in en er werd een poging gedaan de stukken te vinden. Toen kwam de aap uit de mouw. De stukken liggen helemaal niet in Grave ter inzage, maar in Cuijk. Op afspraak worden ze naar Grave gebracht dan kan ik ze inzien en vervolgens gaan ze weer naar Cuijk. Als dan een dag later er weer iemand naar vraagt herhaalt de film zich.

Nou ja het moet dan maar, dus ik vroeg om een afspraak morgenochtend 9 uur. Maar dat kon niet. Een afspraak maken is dus niet voor het gemak van de burger, maar voor het gemak van de ambtenaar. Dat kan ik volledig onderschrijven, maar dat hoort niet te gelden voor het inzien van openbare stukken. Als ik er naar aanleiding van het inzien vragen over wil stellen dan is het logisch dat ik daarvoor een afspraak maak.

Vind u het gek dat ik dit een kwalitatieve achteruitgang vind?

En dat is nog niet alles. Er is na verzending zes weken tijd om de stukken in te zien en eventueel bezwaar te maken. Wanneer de vergunning is gezonden staat er niet bij. Als daarmee wordt bedoeld de datum van publiceren eindigt die periode op 20 mei. Als de vergunning  direct na 27 maart is verzonden eindigt die op 8 mei. In dat geval heeft de gemeente alvast bijna 2 weken van de termijn ingepikt. In de wet Algemeen bestuursrecht staat overigens dat de periode ingaat op de dag van bekendmaken, dus de publicatie.

Volgens de planning wordt op 12 mei met de uitvoering begonnen en dat mag want bezwaar maken betekent niet dat de gemeente moet wachten met uitvoeren. Om een bezwaar zinvol te laten zijn moet bij de rechter een voorlopige voorziening worden gevraagd. Terwijl het plan al op 24 oktober klaar was heeft het tot eind februari geduurd eer de vergunning werd aangevraagd. Als de gemeente er naar streeft het de bevolking bij het betrokken zijn bij het bestuur van de gemeente zo lastig mogelijk te maken zijn ze er in dit geval uitstekend in geslaagd.

Als dit wordt bedoeld met Grave moet zelfstandig blijven dan hoeft het van mij niet.

Liever verstandig dan zelfstandig.

Wanneer het college beseft dat je zo niet met de burgers mag omgaan is er een eenvoudige oplossing. Als het college publiceert dat met de uitvoering pas wordt begonnen als over eventuele bezwaren is beslist hoeven eventuele bezwaarmakers en de gemeente niet naar de rechter. Een goed voorbeeld van een win-win situatie.

Je zou toch mogen verwachten dat met goed overleg aan de “voorkant” zoals wethouder Daandels telkens propageert en met goede argumenten in een besluit bezwaren in de procedure grotendeels kunnen worden voorkomen. Met die goede argumenten is een beslissing over dan toch ingediende bezwaren ook niet moeilijk.

U begrijpt dat ik dit stuk niet zou hebben geschreven als ik niet zou weten dat de kans op bezwaren in dit geval redelijk groot is.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten