donderdag 11 maart 2010

Bij het afscheid van de oude raad

Dinsdag was de laatste vergadering van de oude raad een het afscheid van liefst 7 raadsleden; de grootst mogelijke minderheid keert niet terug. Dat betekent veel nieuw bloed, maar betekent het ook een nieuwe aanpak? Ik hoop het wel, want dan is deze weblog overbodig. Toen ik begon hoopte ik dit voor de raadsverkiezingen het geval zou zijn. Helaas is dat niet zo.

De burgemeester had het in haar afscheidstoespraak over “stuurlui aan de wal”, die wel commentaar leveren, maar geen actieve inbreng hebben. Ik voelde me aangesproken en was het roerend met haar eens. Commentaar leveren is makkelijk. Meedoen is veel beter. Maar…………dan moet je wel de kans krijgen. En dat lukt bij de huidige werkwijze van de raad juist niet. In mijn eerste weblog onder deze titel heb ik uiteengezet waarom ik ermee ben begonnen. Puur uit frustratie.

Er zijn gelukkig wel aanwijzingen dat de partijen voornemens er verbetering in te brengen. VPGrave wil de voorbereidende vergadering in zijn huidige vorm vervangen en de burgemeester wil bekijken of in de besluitenlijst ook de tekst van het besluit kan worden opgenomen. Ze verwees daarbij nog naar de geluidsopname. Maar als je alleen behoefte hebt aan de tekst van het uiteindelijk genomen besluit is het ondanks de prima zoekmogelijkheden toch een tijdrovende bezigheid en niet altijd is het voldoende alleen de laatste opmerking van de voorzitter af te luisteren.

Ik ben benieuwd wat de nieuwe raad voor nieuws gaat brengen. Hopelijk wordt mijn weblog dan overbodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten