donderdag 22 april 2010

Enige opvallende zaken

Vandaag twee nieuwtjes van wethouder Bos in de Gelderlander.

Het terrein aan de Koninginnedijk wordt gebruikt als tijdelijk parkeerterrein als vervanging van het CHV-terrein waar nu vooral ambtenaren parkeren. Het gevolg is dat het niet mogelijk zal zijn dit terrein als alternatief voor de loswal in te zetten. De enige manier om de loswal parkeervrij te maken is nu Bekaf daarvoor te gebruiken.

Wethouder Bos pleit ervoor de binnenstad autovrij te maken en dat tijdens de bouw van het Hart van Grave te proberen. Een binnenstad autovrij maken is iets meer dan een bord plaatsen met "verboden in te rijden". Dat betekent alternatieve routes en parkeerplaatsen. En de bouwperiode als proeftijd gebruiken is ook niet zo slim, tenzij je de proef wilt laten mislukken. Hoe zit het dan met het bouwverkeer en de bevoorrading van de winkels. Voor autovrij maken, al is het maar voor 2 jaar zijn procedures nodig en die kosten meer tijd dan beschikbaar.

De gemeenteraad van Grave heeft op 3 november een besluit genomen over het actualiseren van de parkeernota. daar stond onder ander in:

4 Voorlopig geen uitvoering geven aan plannen tot het autoluw maken van (gedeelten) van de binnenstad.

11 Burgemester en wethouders opdracht te geven tot instelling van een klankbord-/begeleidingsgroep bij de uitwerking van zijn voorstellen.

En wie was verantwoordelijk voor deze voorstellen? Juist: diezelfde wethouder. Hij handelt dus in strijd met zijn eigen door de raad bekrachtigde voorstellen

En natuurlijk wordt zo'n zaak weer, zonder enig overleg vooraf, via de pers gecommuniceerd waardoor Jan en alleman weer in de gordijnen vliegt; jacques Leurs voorop en ik er vlak achter en wie weet wie er nog meer volgen. Ideeën lanceren is prima: onderzoek alles en behoud het goede. Het college stelt herhaaldelijk dat men pas met een gedegen stuk naar buiten wil komen. Doe dat dan ook.

Nu ik toch bezig ben. Een paar weken terug wees ik al op de merkwaardige mededeling om op 3 mei met rioleringswerken op de markt te beginnen. En ook hier weer zonder overleg met de ondernemers. Die kwamen natuurlijk in actie met als gevolg dat de werkzaamheden zijn afgeblazen. OK. beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ik moet aannemen dat aan de voorbereiding het nodige is gedaan. De aannemer zal het al in zijn planning hebben staan. Allemaal weer voor niets geweest. Die tijd had aan nuttiger zaklen kunnen worden besteed. Het is natuurlijk een kleinigheid vergeleken met de gang van zaken bij het Trefpunt. De basisoorzaak is hetzelfde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten