Parkeren en
bestemmingsplan Grave centrum
In de december 2010 vastgestelde parkeernota is een
opsomming gegeven van potentiële parkeerplaatsen. Iedere mogelijkheid heeft
natuurlijk zijn voor en tegens. Bij de voorbereiding is een klankbordgroep
betrokken geweest die ook een afweging gemaakt tussen de diverse mogelijkheden.
Nu is een klankbordgroep niets meer dan een forum waar de werkelijke
samenstellers van de nota (college en in- en externe deskundigen) hun ideeën
toetsen. Klankbordgroepleden geven wel hun mening, maar college en raad zijn
niet verplicht zich iets van de mening van de klankbordgroep aan te trekken. Ze
zijn natuurlijk wel verplicht de inbreng van de klankbordgroep serieus te
nemen.
Zo heeft de klankbordgroep als mening gegeven dat voor
het lang parkeren, dus mensen die in de stad werken en toeristen, aanleg van
enkele grote parkeerterreinen het beste is. Die terreinen moeten niet in, maar
vlak bij het centrum komen. Als goede mogelijkheden om een flink parkeerterrein
aan te leggen werden het Wisseveld, het voetbalveldje aan de Jan van Cuijkdijk
en ook het Visioterrein genoemd. De andere in de nota genoemde mogelijkheden
waaronder de omgeving van de Mariakapel, het grasveld op de hoek Henri
Dunantsingel, een strook aan de Koninginnedijk en zo nog enkele plekken voor
een beperkt aantal auto’s bieden slechts ruimte aan een beperkt aantal auto’s.
Nu was het van het begin af wel duidelijk dat het
aanleggen van de grotere terreinen niet eenvoudig zou zijn. Voor het Wisseveld
heeft de gemeente een contract met GBB afgesloten. Die ontwikkelaar zou er dus
mee moeten instemmen. Inmiddels weten we bijna zeker dat het niet de gemeente
is die in het Wisseveld bepaalt wat er gebeurt maar GBB. Een parkeerterrein op het voetbalveldje is
als entree van de stad misschien wel handig maar niet fraai als het niet speciaal
wordt ingericht. Bovendien past een parkeerterrein niet in de natuurfuncties
die gemeente en provincie aan dat gebied hadden gegeven. Het Visioterrein was
en is nog steeds geen gemeente-eigendom en in 2010 was over de ontwikkelingen
daar niets bekend. Nu zou de gemeente daar toch een dikkere vinger in de pap
moeten hebben.
Opdracht aan het college was onder andere te gaan werken
aan het mogelijk maken van één of meer van die grote terreinen. Tot nu toe is
van vooruitgang op dat gebied niets te merken geweest.
Bij de vaststelling van de parkeernota zijn naar mijn
mening geen duidelijke uitspraken gedaan over welke terreinen wel of niet
zouden kunnen worden aangelegd. Wel zijn tegen vrijwel alle plaatsen bezwaren
aangevoerd.
Tegen aanleg van parkeerplaatsen bij de Mariakapel zijn
ernstige bezwaren geuit, al bij de eerste behandeling in de raad en zeker ook
bij een informatieavond in februari 2012. Op die avond bleek eigenlijk al dat
er weinig meer viel te praten. De ambtenaren die de vragenstellers te woord
stonden konden niets anders doen dan zeggen dat men maar een brief moest
schrijven.
Tezelfdertijd werd het bestemmingsplan centrum ter visie
gelegd. Ook dat gebeurde eigenlijk zonder behoorlijke informatie. Toch viel het
enkelen op dat om het hele parkeerterrein bij de Mariakapel aan te leggen een
bestemmingsplanwijziging nodig was en ook in het ontwerp was verwerkt. Dat bood
de mogelijkheid via een zienswijze in ieder geval discussie te forceren en
liefst natuurlijk schrappen van dat terrein als parkeerplaats. Een andere
insteek voor een zienswijze was te verzoeken
van terreinen waar de wat vage omschrijving parkeren niet uitsloot de
bestemming zo te formuleren dat parkeren niet meer mogelijk zou zijn.
Ik weet zeker dat er in ieder geval enkele zienswijzen
van deze strekking zijn ingediend. Eentje is van mijzelf
Nu is er op deze zienswijzen nooit gereageerd en toch
werd tijdens de raadsvergadering van 13 november meegedeeld dat het college
voorstelt dit bestemmingsplan in de raad vast te stellen. Dat enkele indieners
van een zienswijze en ook de vertegenwoordiger van de wijkraad die aanwezig
waren niet ter plekke zijn ontploft mag een wonder worden genoemd.
Tijdens de behandeling van het agendapunt parkeren dat op
zich al vreemd genoeg verliep werd wel weer gewezen op de onwenselijkheid van
met name de Mariakapel en de mogelijkheden bij Visio maar kwam de uitvoering
nauwelijks ter sprake. De wethouder zei alleen dat die aanstaande was, maar dat
had hij al meer gezegd.
En toen stond opeens de volgende middag op de website van
de gemeente de aankondiging van een informatieavond op 28 november. De
aanbesteding van de parkeerplaatsen heeft inmiddels plaatsgevonden en de
opdracht wordt begin december verstrekt.
Je vraagt je natuurlijk af wat het college bezielt. Ze
hebben de mond vol over transparantie, de burgers bij de besluitvorming betrekken
en nog meer van die mooie kreten. Maar in de praktijk wordt alle moeite die
burgers doen om Grave een beetje aantrekkelijk te houden genegeerd. Nu weet ik
ook wel dat niet alle ingebrachte ideeën uitvoerbaar zijn en dat er ook nog
betere ideeën bestaan. Maar het minste wat je toch als fatsoenlijk bestuur doet
is mensen informeren waarom het bestuur iets anders gaat beslissen dan gewenst.
Dat informeren doe je tijdig en je zorgt ervoor dat betrokkenen er niet
toevallig achter moeten komen. Zoals nu is gebeurd.
Ik spits het nu toe op de parkeerplaatsen, maar er zijn
natuurlijk ook zienswijzen ingediend over andere aspecten van het
bestemmingsplan. Ook die zijn straal genegeerd.
Inmiddels is natuurlijk wel actie ondernomen. Aan het
presidium is door de wijkraad voorgesteld dit bestemmingsplan niet in december
te behandelen. Dat presidium vergadert op 20 november. Er was dus haast
geboden. In de brief doet de wijkraad ook een voorstel voor een procedure
waarbij aan de ingediende zienswijzen de aandacht kan worden besteed die zij
verdienen. De volledige brief zal nog op de site van de wijkraad worden geplaatst
Voor wat betreft de parkeerplaatsen zijn er twee mogelijkheden.
Allereerst zou de raad het college kunnen verbieden één of meer van de
omstreden parkeerplaatsen aan te leggen. De eerste keer dat de raad normaal
gesproken bij elkaar komt is op 18 december en dat is misschien te laat. Maar
een signaal vanuit het presidium zou ook voldoende moeten zijn. Een tweede
aanpak is wat ingewikkelder. Het college is blijkbaar van mening dat de
parkeerplaatsen zonder meer kunnen worden aangelegd. Het is echter zeer
waarschijnlijk dat voor enkele locaties een monumentenvergunning nodig is of
/en toestemming van de provincie. Nu weet ik dat de provincie heeft ingestemd
met 25 parkeerplaatsen bij de Mariakapel. Ambtelijk instemmen is niet per
definitie hetzelfde als vergunning verlenen. Op de tekening heb ik overigens 42
plaatsen geteld. Aan de gemeente is daarom al gevraagd de vergunningen
beschikbaar te stellen.
Waarom zou de gemeente zo bot doen ten opzichte van zijn
burgers? Sommige zullen antwoorden dat het gemeentebestuur en het apparaat
gewoon bot zijn en dan kun je dit verwachten. Ik geloof dat niet. Het
gemeentebestuur zit knel. Volgens de overeenkomst over het “Hart van Grave” is
de gemeente verplicht een aantal parkeerplaatsen aan te leggen. Het
mobiliteitsfonds, waarbij ik al eerder vraagtekens heb geplaatst, geeft de
gemeente wel de gelegenheid van een ontwikkelaar een flinke som geld te vragen
maar moet dan wel die parkeerplaatsen ergens aanleggen. Vervolgens is er het
contract met GBB waarover het gemeentebestuur nog steeds weigert de bevolking te
informeren. Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat de gemeente over het
Wisseveld geen moer te vertellen heeft. Dat het gemeentebestuur zich in de
nesten heeft gewerkt is geen reden zijn burgers te schofferen.
In ieder geval tot ziens 28 november om 19:30 uur in het
stadhuis. Het is de bedoeling dat we om 21:00 uur weer buiten staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten