donderdag 1 november 2012

Begroting en grondexploitatie


De begroting

De begroting, ooit het hoogtepunt van het jaar, wordt dit jaar in ijltempo afgewerkt.

Voor het opstellen van de algemene beschouwingen hadden de raadsleden niet echt veel tijd beschikbaar. Ze waren dan ook betrekkelijk kort en voornamelijk gevuld met partijprogramma-achtige passages en vragen die al eerder waren gesteld en waarop nog steeds geen antwoord was gekomen. De beantwoording van het college kwam een week later en was langer dan de som van de inbreng van de partijen. Geen wonder, want het college heeft de vragen letterlijk in de beantwoording opgenomen. Dat maakt het lezen wel makkelijk.

6 november kunnen we horen of het college de vragen afdoende heeft behandeld.

Ik heb de algemene beschouwingen en de repliek doorgekeken, maar geen punten gevonden die de behandeling nog spannend kunnen maken. Er zijn toch wel een paar opmerkelijke zaken. Ik volg voor het gemak daarbij de repliek. Daarin valt in het algemene deel op dat het college opmerkt : “In het onderliggend document zijn per programma de concrete vragen beantwoord zoals wij die hebben kunnen opmaken uit uw algemene beschouwingen”. De onderstreping hoort bij het citaat. Kennelijk kwamen in de AB’s nogal wat vaagheden voor.

Handhaving is bij de fracties een populair onderwerp. Nu is er ook al een raadvoorstel over dat onderwerp in circulatie. De beantwoording door het college bevat nogal wat citaten uit dat voorstel. Dubbel op dus, maar dubbel genaaid houdt beter. Ik besef dat dit gezegde in dit verband tweeledig kan worden uitgelegd.

De aanstraling van kerk en stadhuis komt ook veelvuldig voor. Het college denkt door die voorziening niet meer aan te brengen een ton investering te besparen plus natuurlijk de energiekosten. Een aantal fracties vindt die besparing in strijd met het toeristisch beleid. Nu komen de meeste toeristen in de zomer en overdag. Ik vraag me dus af of er zoveel meer toeristen zullen komen als die lampen blijven. Maar een verarming is het wel. Volgens de geruchtenstroom, en dat is in Grave een belangrijke bron van informatie, is besparing een welkom excuus voor “vergeten te regelen”.

Het Wisseveld krijgt natuurlijk ook flink wat aandacht. Uit de vragen en de antwoorden valt natuurlijk veel af te leiden over de inhoud van het contract dat geheim moet blijven. Dat illustreert wel de onmogelijke situatie waarin de raad verkeert. Men moet in het openbaar spreken over de financiële en andere consequenties van een contract dat zelf geheim is.
Het CDA vindt dat het rekenkamerrapport over het Wisseveld in de raad behandeld moet worden “om zodoende verantwoording af te leggen aan de gemeenschap”. Het college gaat wijselijk niet in op deze opmerking. Ik ben benieuwd of het CDA steun krijgt en hoe men dat gaat doen. Het rapport is inmiddels meer dan een half jaar oud en behandeling is al 3 keer uitgesteld

Het weerstandsvermogen is een nieuw boekhoudkundig onderwerp dat nogal wat aandacht krijgt. Het betekent dat een gemeente in zijn begroting gelden moet vastleggen om financiële risico’s te kunnen opvangen. Als je auto zo oud is dat een all risk-verzekering te duur is neem je alleen een WA-verzekering, maar dan moet je verstandig zijn en een deel van je spaargeld vastleggen om een reparatie of nieuwkoop te kunnen betalen. Gemeenten zijn tegenwoordig verplicht zo verstandig te zijn. Omdat in de begroting nogal wat andere voorzieningen en reserves zitten is het gelukt het weerstandsvermogen precies op het vereiste niveau te brengen. Dat lokt natuurlijk de opmerking op[ dat er naar toe is gerekend. Dat valt niet te ontkennen en niet te bewijzen. Het is net als bij alle boekhoudingen. Er valt veel in te versluieren. Daarom zoek ik altijd naar het eindresultaat: zijn we armer of rijker geworden. Het antwoord daarop is dat we volgens deze begroting weer armer worden. Zo langzamerhand is het niet verantwoord in plaats hiervan “minder rijk” op te schrijven.

Over de wijkraden, multifunctioneel centrum, Esterade, parkeren en andere onderwerpen werden vragen gesteld en antwoorden gegeven waarvan ik meende dat ze al eens aan de orde zijn geweest. Het college wist enkele malen te vermijden om te antwoorden dat men het ook niet wist, maar het effect van het gegeven antwoord kwam daar wel op neer. Veel vragen waren al eerder in een ander verband gesteld, maar kennelijk ontbrak het antwoord. Daar staat weer tegenover dat nog al eens antwoorden er op neer kwamen dat de vragenstellers het antwoord al hadden kunnen weten als ze de stukken goed hadden gelezen. Veel wijzer ben ik van het geheel niet geworden maar af en toe viel er tussen de regels door nog wel wat te genieten.



Nog een paar opmerkingen.

Opvallend scherp was het antwoord van het college op een opmerking van VPGrave dat investeren in beleid op toeristisch recreatief gebied geen zin heeft als het ontbreekt aan medewerkers die het beleid kunnen ontwikkelen en ook nog kunnen uitvoeren. Dat is een waarheid als een koe, maar het college heeft het opgevat als een aanval op de aanwezige ambtenaren en niet als een voorstel om de menskracht op dat terrein te versterken. Met mijn positieve instelling heb ik dat er uit gelezen.
De reactie van het college was overigens volkomen terecht. Het college is verantwoordelijk en dient er voor te zorgen dat er capaciteit is om uit te voeren wat de gemeenteraad wil. Dat is in een kleine gemeente niet eenvoudig en dan is de verleiding groot om een goede midvoor die er wel is in het doel te zetten omdat er geen keeper voorhanden is. Kreten over ambtelijke functies schrappen zonder erbij te zeggen welke taken niet meer hoeven worden uitgevoerd zijn onzinnig

In de  samenvatting van de algemene beschouwingen zoals die in de Graafsche Courant zijn gepubliceerd en dus gericht aan het publiek stelt het CDA: “De onroerende zaakbelasting mag geen sluitpost zijn van de begroting. De lasten voor de
inwoners omhoog en de voorzieningen omlaag. Dit botste in de ogen van het CDA.” Merkwaardiger wijze is deze opmerking niet terug te vinden in de echte algemene beschouwing. In de begroting is wel rekening gehouden met een hogere opbrengst van de OZB. Zou het CDA dit als sluitpost beschouwen?

De opmerking van de VVD: “ Het dualisme staat naar onze mening op gespannen voet met het budgetrecht van de Raad. Het is niet altijd even duidelijk en zichtbaar waar nu precies de centen aan worden besteed en/of het amendement, dat bij de behandeling van de kadernota 2013 door de Raad in meerderheid is aangenomen, ook daadwerkelijk is verwerkt in de begroting” kan ik niet plaatsen. Waarschijnlijk is hier de vraag of dat amendement in de begroting is verwerkt. Andere fracties hebben geconstateerd dat het in orde is en in de repliek wordt het bevestigd. Waarom het dualisme de schuld krijgt dat de VVD dit niet heeft gezien begrijp ik niet. Overigens is de mededeling dat de raad in meerderheid iets besluit onjuist. Als de meerderheid van de raadsleden voor heeft gestemd heeft de gemeenteraad het besluit genomen en moet de hele gemeenteraad in het vervolg van dat besluit uitgaan. Dat er leden zijn die tegen hebben gestemd is interessant maar doet niet ter zake.

De grondexploitatie

Ook de grondexploitatie kent een financieel (boekhoudkundig) deel en een beleidmatig. Het financiële deel is in de begroting verwerkt. Omdat het vooral feitelijkheden geeft kun je alleen maar naar rekenfouten zoeken en dat doe ik niet. Dat je van het resultaat niet echt vrolijk wordt is gezien de situatie op de woningmarkt niet verwonderlijk.

In het beleidsdeel speelt het Wisseveld een grote rol. Het Wisseveld heeft naar mijn mening ook grote invloed op de overige projecten. Maar dat zou een voortvloeisel zijn van het contract met GBB. En dat is geheim en daar mag dus in het openbaar niet worden gesproken. Volgens mij is een openbare bespreking in de raad dan ook onmogelijk. Ik wacht dus maar af hoe de raad dat aanpakt. Een toneelstukje opvoeren, in beslotenheid vergaderen (dat mag) of toch openheid van zaken geven. Het stuk van de agenda afvoeren kan natuurlijk ook nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten