vrijdag 23 november 2012

Reactie Wil Baaijens op slapende rekenkamer

In de grijze oudheid werd gedacht dat je een probleem kon oplossen door degene die de onheilsboodschap bekend maakte om zeep te helpen. Die gewoonte is nog niet helemaal verdwenen. Zie maar hoe met klokkenluiders wordt omgegaan. De raad van Grave gaat nog verder indachtig het spreekwoord dat voorkomen beter is dan genezen. De rekenkamer, die verplicht is ingesteld om te onderzoeken of het gemeentebestuur, wordt in slaap gebracht en kan dus geen mening meer geven over zaken als het Trefpunt in Velp en het Wisseveld. Het liefst had men de rekenkamer maar opgeheven, maar dat mag van de wet niet. Ja, en wat niet weet dat niet deert.

Wil Baaijens stuurde een reactie daarop die u hieronder kunt lezen.

Slapende rekenkamer.

De burger verwacht waar voor zijn belastinggeld. Dat betekent dat een betrouwbare overheid de gelden doeltreffend, doelmatig en rechtmatig moet besteden. De raad als controlerend bestuursorgaan moet daar op toezien.  Een lokale rekenkamer kan voor de raad, als controle-instrument,  een belangrijke ondersteunende rol spelen bij het toezicht op de drie genoemde eisen. Gezien het minder goed geslaagde gemeentelijke (financiële) beleid in voorgaande raadsperioden  geen onnodigheid. Een sterk pluspunt van een rekenkamer is dat zij onafhankelijk opereert ten opzichte van raad en college en daarmee niet verstrikt raakt binnen de verkokering van de raadsfracties en de politieke mores van het openbaar bestuur.

Ik kan me voorstellen dat in het kader van bezuinigingen de gemeente moet beknibbelen op alle kosten, dus ook die van de rekenkamer. Maar bijkans onvoorstelbaar is het besluit van de raad ( laatste raadsvergadering)  om haar eigen wettelijk en onafhankelijk onderzoeksinstrument  ter controle van het gemeentelijk (financieel) beleid om zeep te helpen. Nota bene, op 1 mei 2011 heeft de gemeente Grave samen met de gemeenten Cuijk en St Anthonis de rekenkamer voor 4 jaar herbenoemd. Over verantwoord besturen gesproken!

Ben je als raad niet tevreden met de rekenkamer dan kun je daar wat aan doen. Voel je je als raad of als college door de rekenkamer ernstig aangesproken - in de twee gevallen dat de rekenkamer het gemeentelijk beleid onderzocht heeft is dat gebeurd (’t Trefpunt in Velp en het Wisseveldproject) - dan is dat niet leuk maar wees als gemeentebestuur open en transparant met de conclusies van de rekenkamer, evalueer en corrigeer je beleid, maar schaf de rekenkamer door een onduidelijke paragraaf in de wet betreffende de financiering ervan niet af met de smoes “Slapende Rekenkamer”. Neem je verantwoordelijkheid! Voor de burger geeft het geen vertrouwen in politiek en bestuur en riekt het naar incompetentie en struisvogelpolitiek. Dat moeten we niet willen!

Dr. Klaartje Peters, {gepromoveerd bestuurskundige, zelfstandig onderzoekster, publicist (o.a. Het opgeblazen bestuur) en lid van de rekenkamer van Maastricht } brengt het onderwerp  “Slapende  Rekenkamer” als volgt onder woorden.
[“De laatste tijd wordt er in rekenkamerland veel gesproken over het fenomeen van de “Slapende Rekenkamers”. Het gaat om rekenkamers die op papier nog bestaan, maar feitelijk buiten werking zijn gesteld, meestal door haar budget af te nemen………………
Er zijn op dit moment nog niet veel slapende rekenkamers, de Berenschotevaluatie spreekt van ‘zeker geen tientallen’. De zorg betreft vooral de toekomst, in financieel slechte tijden is het wegbezuinigen van de rekenkamer voor veel gemeenteraden een aantrekkelijke optie……
Maar het punt is dat er niet zoiets is als de raad. Een enkele uitzondering daargelaten is het niet de raad die het budget van de rekenkamer op 0 euro stelt, het is een meerderheid van de raad. En daar wringt de schoen, want de meerderheid van de raad steunt ook het College van B&W. Dat is hoe ons politieke systeem werkt, dualisme of niet. In de dagelijkse praktijk van het gemeentebestuur is dat dualisme vaak nog ver weg weet iedereen die het lokaal bestuur in Nederland een beetje volgt.
En juist de rekenkamer is één van de weinige instrumenten die daaraan bij moet dragen.
Realiseert iedereen zich wel dat de rekenkamer één van de weinig gezaghebbende spelers is in de gemeente die het College kan bekritiseren? Zeker in gemeenten waar de lokale of regionale pers het laat afweten is de rekenkamer soms de enige objectieve criticaster van het gemeentebestuur. Tien jaar na de invoering van het dualisme zijn veel bestuurders daar nog niet aan gewend. Of van gediend. En dus mag die criticaster wel enigszins worden beschermd. Los van wettelijke maatregelen zou dat iets zijn voor de burgemeester, vind ik, die als voorzitter van de Raad en het College een sleutelrol speelt in dit soort processen.

De lokale democratie wordt niet gediend door klakkeloos te volgen wat een meerderheid van Raad en College roept, maar door in de bres te springen voor de rekenkamer.
En dat gebeurt nu onvoldoende.]
Hier kan ik alleen maar “amen” op zeggen.

Note. Als onderdeel van de dualisering zijn de gemeenten vanaf 2006  wettelijk verplicht een rekenkamer of rekenkamercommissie in te stellen.
Slapende rekenkamers zijn rekenkamers die door de raad (door een omissie in de wet) in een comateuze toestand worden gebracht door het terugschroeven van het budget voor de rekenkamer tot nul.

Wil Baaijens



Geen opmerkingen:

Een reactie posten