Of de extra
raadsvergadering op 3 december over het parkeren nog invloed heeft op met name
agendapunt 5 van de agenda voor de commissie Ruimte op 4 december weet ik niet.
Ik ga er maar van uit dat het niet het geval zal zijn.
Een voorbeschouwing van de inhoudelijke agendapunten.
Agendapunt 5 Parkeren jaarschijf 2013
De ervaring heeft wel geleerd dat het noodzakelijk is
goed vast te leggen wat er nu wordt besloten. Volgens de tekst van het besluit
gaat het alleen om de kredieten, terwijl het wel de bedoeling zal zijn dat de
raad ook instemt met de inhoud. Daar zal best nog discussie over ontstaan. De
kans is dus groot dat de raad het toch een beetje anders wil. Dat moet dan wel
in de besluitvorming tot uiting komen. Een opmerking van de wethouder dat er
nog een communicatietraject gaat volgen, die je alleen op de geluidsopname van
de vergadering kunt terugvinden is niet voldoende. Datzelfde geldt voor het
schriftelijk beantwoorden van vragen die niet tijdens de vergaderingen kunnen
worden beantwoord. Die antwoorden zijn, zeker voor de gewone burger, nooit meer
terug te vinden. Laat staan dat de invloed op het besluit merkbaar is.
Ook de communicatie blijft uitermate mager. Een
inloopavond is eigenlijk alleen geschikt om individuele zaken aan de orde te
stellen. En een informatieavond die begint met de mededeling dat er eigenlijk
niets meer kan worden veranderd haalt ook niet veel uit. Ik heb het al meer
gezegd. Besluiten is in de huidige maatschappij het eind van het
communicatietraject en niet het begin. In de meer feodale tijden en
tegenwoordig in Grave was en is dat inderdaad omgekeerd. Blijkens zijn
toespraak bij het hoogst punt van het Hart van Grave beseft de wethouder dat
dit verkeerd is.
Agendapunt 6 Burgerinitiatief : “ Parkeersituatie
De Quaylaan tussen de Chamillylaan (van Nootstraat) en van Rechterenlaan
De wijze van behandelen van burgerinitiatieven blijft een
vreemde zaak. Twee vergaderingen terug werd besloten het idee om de
parkeersituatie de Quaylaan te verbeteren in behandeling te nemen. Je zou nu
verwachten dat er een aanvullende notitie van het college zou liggen waarin het
college zou laten blijken wat ze van de suggestie vinden. Niets daarvan. De
brief die bij het initiatief zelf is gevoegd is gedateerd 5 juli 2012. Het
college doet daarin het voorstel over het initiatief in de vergadering van 13
november te besluiten. Dat is niet gebeurd. De eerste vraag is natuurlijk
waardoor de vertraging is ontstaan. Raar vind ik ook dat het initiatief wordt
behandeld na het krediet verlenen voor de jaarschijf 2013. Want daarin zou het
initiatief moeten worden opgenomen. Een behandeling in dat kader zou een
mogelijkheid zijn geweest. In het raadsvoorstel voor die jaarschijf staat wel
een cryptische zin over het initiatief. Op grond van die zin vermoed ik dat het
college er niets voor voelt het initiatief nu te honoreren. Men wil het afwegen
tegen andere parkeerproblemen. En dat moet je in het voortraject doen. Op deze
manier wordt het burgerinitiatief steeds meer een vangnet voor falende
communicatie.
Agendapunt 7 Actualisatie kostendekkingsplan
Verbreed Gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) 2013-2015
De gemeente kent een verbreed gemeentelijk rioleringsplan
2010-2015. De bedoeling daarvan was, dacht ik tenminste, voor 5 jaar het beleid
vast te stellen. Dat leidt tot een reeks uit te voeren werken. Dat kost
natuurlijk geld en dat moet komen uit de rioolheffing. Om te voorkomen dat die
heffing per jaar enorm gaat verschillen is een fonds. In de vijf jaar van het
plan kan het tarief dan, afgezien van een inflatiecorrectie, onveranderd
blijven. De berekening van te tarief is overigens op een veel langere periode
gebaseerd. Dat moet voorkomen dat je na die vijf jaar opeens een grote sprong
in het tarief krijgt.
Uit het voorstel wordt niet duidelijk waarom het college
nu tussentijds het kostendekkingsplan wil veranderen. Dat zou moeten blijken
uit een vergelijking van de plannen en kosten van de jaren 2010-2013. Als
daaruit zou blijken dat we er helemaal naast zitten zou er aanleiding zijn om
het beleidsplan te herzien, maar dan niet tot 2015 zoals bij het huidige maar
op zijn minst tot 2018
De verklaring van het voorstel die het college geeft in
de inleiding hoeft ook helemaal niet tot wijziging van het VGRP 2010-2015 te
leiden.
Het gaat volgens de kop van het voorstel om het
kostendekkingsplan en is dus een puur financieel voorstel. Toch zitten er min
of meer verborgen inhoudelijke wijzigingen in. Gebruik maken van technische
ontwikkelingen, die tot een besparing meebrengen zijn geen beleidswijzigingen.
Wat wel een beleidswijziging is het verlaten van scenario 3 van het VGRP
2010-2015 en dan met name het afzien van afkoppelen van regenwater van
vuilwaterriolen. Deze beleidswijziging wordt totaal niet gemotiveerd. Het is een
bezuiniging ten koste van milieukwaliteit.
Meer redactioneel, en verwarrend is dat in deze nota een
andere betekenis is gegeven aan het begrip scenario dan in de vastgestelde VGRP
2010-2015. Daarin ging het om inhoudelijke alternatieven. In dit voorstel gaat
het om verschillende eenheidsprijzen. Het gevolg is wel dat er voor het oog
niets verandert. Bij de vaststelling van VGRP 2010-2105 heeft de raad besloten
tot scenario 3, waarin de afkoppeling het wezenlijke element was. Nu gaat de
raad weer kiezen voor scenario 3. Maar dat is een heel ander type scenario. Dat
is verwarrend, maar ik zou het ook misleidend kunnen noemen.
De communicatieparagraaf is zoals gebruikelijk. De burger
moet het maar in de krant lezen.
Agendapunt 8 Herziening parkeerverordening
Als ik het goed begrijp wordt het hierdoor mogelijk
parkeerplaatsen te reserveren voor auto ’s die voor gemeenschappelijk gebruik
zijn bestemd. Daarvoor bestaan
verschillende systemen. Een goede zaak, alhoewel ik wel benieuwd ben of
er in Grave een markt voor is. Niet duidelijk is of deze verordening ook nodig
is om plaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Mij lijkt
van wel.
Agendapunt 9 Paraplubestemmingsplan
seksinrichtingen
Het paraplubestemmingsplan voor seksinrichtingen is
misschien juist nu geprogrammeerd met het oog op de komende zittingsavonden.
Volgens mij besluit de raad bij dit agendapunt helemaal niets. In het
raadsvoorstel is ook geen concept-besluit geformuleerd. Het college deelt alleen mee dat het een
paraplubestemmingsplan gaat vaststellen en waaraan wordt gedacht. De opzet
lijkt mij goed en het resultaat zien we t.z.t wel (wanneer?). Dat het college
nog meedeelt dat voor vertaling in een verbeelding en de digitalisering door een
stedenbouwkundig bureau wordt ingeschakeld omdat daarvoor geen interne
(technische) mogelijkheden voorhanden zijn is gezien het onderwerp misschien
inspirerend voor buutreedners..
Agendapunt 10 Vaststelling van de
bomenverordening groene kaart van Grave.
Dit voorstel is
al lang geleden toegezegd. Grappig is te lezen hoe vermeden wordt te vertellen
hoe lang er al op de zogenaamde bomenlijst –de kern van het voorstel- wordt
gewacht. Het is een behoorlijk ingewikkeld verhaal om te lezen. Veel nee,tenzij
en ja,mits. Je moet oppassen dat je niet het omgekeerde leest van wat er is
bedoeld. En dat geldt ook voor het schrijven. De beschrijving van het bestaand
beleid begint met “In het huidige beleid moet voor iedere boom met een stamdiameter van
meer dan 19 centimeter (omtrek 60) op een hoogte van 130 centimeter boven
maaiveld een vergunning worden aangevraagd.” Bedoeld wordt natuurlijk dat voor
het kappen van zo’n boom een vergunning nodig is.
Ik vind het geen
prettig leesbaar stuk. Als ik het goed heb begrepen betekent de nieuwe
verordening dat particulieren hun eigen bomen zonder meer mogen kappen, tenzij
ze op de bomenlijst staan. Dan mogen ze ook helemaal niet worden gekapt tenzij er
zwaarwegende factoren zijn zoals veiligheid. De eigenaar is wel verplicht die
bomen te koesteren om die zwaarwegende factoren te voorkomen. Dat moet dus
worden gecontroleerd. Het college gaat uit van de goede wil van de eigenaars.
Ik denk dat daar meer voor nodig is maar wil niet opnieuw beweren dat ter
inzage leggen van de lijst en de mogelijkheid bieden daarop commentaar te
leveren onvoldoende is. Volgens het raadsvoorstel zijn de eigenaars van bomen
die de gemeente op de lijst wil plaatsen op de hoogte gesteld en hebben ze een
zienswijze (= natuurlijk bezwaar) kunnen indienen. Even verder in het stuk
staat dat de aan de gemeente bekende eigenaren zo’n brief is gestuurd. Dat
zaait weer enige twijfel over de volledigheid. Ook heeft de lijst ter inzage
gelegen zodat anderen voorstellen zouden kunnen doen ontbrekende bomen op de
lijst te plaatsen. Helaas staat er niet bij wanneer die inzage heeft plaats
gevonden. Het is mij niet gelukt dit via de site te achterhalen. Ook is niet
vermeld wat er met de zienswijzen is gebeurd. Ze liggen ook niet ter inzage
(althans volgens het voorstel, ik moet voorzichtig zijn met iets te beweren)
Voor gemeentelijke
bomen geldt iets anders. Voor gemeentelijke bomen die op de lijst staan is een vergunning nodig om ze te kappen.
Vergunningsplicht is minder zwaar dan een verbod waarvoor wel een ontheffing
kan worden gegeven. Een eenvoudige afweging, die door de gemeente zelf wordt
gedaan is voldoende. Er is wel een procedure waarin tegen vergunning verlenen
geageerd kan worden.
In theorie is de
aanpak helemaal niet zo gek, maar je moet dan wel vertrouwen in elkaar hebben.
En om dat vertrouwen te winnen zou wat meer makkelijk bereikbare informatie wel
prettig zijn geweest.
Dat deze
bomenlijst en de nieuwe verordening van betekenis is voor de bomen op de Kat
geloof ik niet. Zelfs als ze al op de bomenlijst staan kan de gemeente voor het
kappen een vergunning vragen. Sterker nog, dat hebben ze al gedaan. Er zijn
zienswijzen ingediend, waarop bijna een jaar later nog niet is geantwoord. Zou
het verlenen van de vergunning door de verordening misschien eenvoudiger
worden? Het criterium is niet meer dan “Belangen van verlening wegen op tegen
belangen van boombehoud.”. Ze hoeven niet eens zwaarder te wegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten