maandag 17 december 2012

Voor het laatst (?) de bomenlijst

Mijn vorige bijdrage over de bomenlijst sloot ik af met de mededeling dat ik nog eens naar de ter inzage liggende stukken zou gaan kijken. Dat heb ik gedaan. Ogenschijnlijk was er niets veranderd. Bij de stukken die voor het publiek ter inzage liggen was noch de bomenlijst noch de zienswijzennota gevoegd. Maar voor de raadsleden ligt een afzonderlijke map in de raadskamer. Daar kun je als gewoon burger bij door de trap op te lopen. Ofschoon ik niet zeker weet of dat de bedoeling is heb ik dat gedaan. En ja, bij die stukken lag ook de zienswijzennota. Daaruit blijkt dat het college alle verzoeken om bomen van de lijst te schrappen wil afwijzen en enkele voorstellen om bomen toe te voegen wil honoreren. Daarbij ook de bomen op het binnenhof waarvan in het burgerinitiatief sprake is.
Inmiddels zijn de kaart, de boomcatalogus en ook de bomenlijst zelf op de website beschikbaar.

En tot slot kwam vandaag bij mij de zienswijzennota voor de bomen op de Kat in de brievenbus. `Daarmee zijn in ieder geval alle relevante stukken voor de raadsvergadering van morgen over dit onderwerp net op tijd beschikbaar.

Om met de Kat te beginnen. De zienswijzen zijn in januari van dit jaar ingediend. De beantwoording is wel lang uitgebleven. De reden is natuurlijk dat de hele kwestie in de procedure voor de bomenlijst is terechtgekomen. Een aantal van de bomen op de Kat is in die lijst opgenomen. In de zienswijzennota is dit verwerkt door de zin waarmee het antwoord  op bijna alle ingediende zienswijzen begint: “De zienswijze leidt tot een aangepaste kaplijst.”
Ik neem aan dat het college in de afgelopen B&W-vergadering ook de WABO-vergunning voor het kappen van de niet opgenomen bomen heeft verleend. Dat heeft natuurlijk het risico dat de raad alsnog andere exemplaren op de lijst zet. Maar als het college de vergunning niet heeft verleend en de raad morgen de lijst en de bijbehorende verordening vaststel zal volgens mij de gemeente opnieuw, maar dan nu op grond van die verordening een vergunning moeten aanvragen. Dan zou wat betreft de bomen op de Kat tot een behoorlijke kater kunnen leiden.

Als u denkt dat de zaak nu in orde is heeft u het mis. Ik heb er vorige keer al op gewezen dat de bomen op het Binnenhof niet op de kaart stonden die ter inzage lag. Ook op de kaart die op de website staat zijn ze niet te vinden en in de lijst die nu beschikbaar is komen ze evenmin voor. En dat terwijl volgens de zienswijzennota ze wel opgenomen zouden worden. Ik vrees dat ook de boom die Graeft Voort heeft voorgesteld op te nemen niet is verwerkt.

Het kon alleen maar gebeuren doordat niet is nagegaan of het bureau de opdracht die bomen alsnog op te nemen goed heeft uitgevoerd. Doordat de stukken niet allemaal op tijd beschikbaar waren is dat ook commissie- en raadsleden waarschijnlijk niet opgevallen. Hopelijk wordt daar lering uit getrokken. Ik ben alleen benieuwd of het morgenavond nog wordt hersteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten