Afgelopen woensdag
28 november 2012 vond in het stadhuis een informatieavond plaats over de aanleg
van enkele nieuwe parkeerplaatsen en een herindeling van de Lunette als
parkeerterrein. Organisatoren en bezoekers hadden volledig andere ideeën over
de bedoeling van die avond en dat leidde natuurlijk tot botsingen.
De bedoeling van de gemeente was niet meer dan toelichten
wat er zou gebeuren. Hoe zouden de terreinen er uit gaan zien en wanneer de
uitvoering zou plaatsvinden. Het werk was inmiddels aanbesteed en als het aan
de gemeente had gelegen was het ook al gegund; de aannemer had dan de opdracht
binnen. Normaal betekent dit dat er niets meer valt te veranderen. Het kan in
theorie wel maar dan moet het bestek worden gewijzigd; dat kost geld en doe je
dus alleen als tijdens de uitvoering problemen ontstaan.
De meeste bezoekers van de informatieavond wonen vlak bij
zo’n parkeerplaats en hadden een ander idee over de avond. Begin dit jaar was
er ook al zo’n avond geweest waarop de ontwerpen (dat waren het toen nog)
toegelicht werden. Er waren met name tegen de plaats bij de Mariakapel en die
tegenover het stadhuis grote bezwaren. Door de gemeentevertegenwoordigers werd
echter gezegd dat de besluitvorming al had plaatsgevonden en dat er eigenlijk
niets meer viel te veranderen. Ook het nog steeds geldende komplan liet volgens
de gemeente de aanleg van deze parkeerplaatsen toe. Eventueel moest men zich
maar tot de raad wenden.
Nu wilde het toeval -of de planning van de gemeente, het
verschil is niet altijd duidelijk- dat kort daarna het ontwerpbestemmingsplan
centrum Grave, dat het komplan zou moeten vervangen ter visie kwam. In dat
ontwerpplan was o.a. een regeling opgenomen waardoor het college de
mogelijkheid kreeg alsnog parkeerplaatsen aan te leggen waar dat eigenlijk niet
zou kunnen. Een mooie gelegenheid dus om via een zienswijze toch bezwaren tegen
de aanleg van de parkeerterreinen kenbaar te maken. De gemeenteraad zou over
die zienswijzen moeten beslissen bij de vaststelling van het bestemmingsplan.
Een groot deel van de 39 ingediende zienswijzen had parkeren als onderwerp.
Daarna werd het stil totdat in de raadsvergadering van 13
november de wethouder tussen neus en lippen meedeelde dat het bestemmingsplan
op 18 december in de raad zou worden behandeld. Dat gevoegd bij de aankondiging
van de informatieavond veroorzaakte natuurlijk commotie, om het voorzichtig uit
te drukken, die tijdens de informatieavond natuurlijk naar buiten zou komen.
De gemeente was de commotie natuurlijk wel opgevallen.
Het presidium besloot het bestemmingsplan niet op de agenda van 18 december te
zetten en de gunning van het werk werd door het college een week uitgesteld.
Wel werd bij dat uitstel nadrukkelijk gezegd dat het college gewoon zou
doorgaan tenzij de raad via een raadsbesluit het college zou dwingen dat niet
te doen.
De wethouder en enkele raadsleden waren bij de
informatieavond aanwezig. In zijn welkomstwoord zei de wethouder dat het
bestemmingsplan deze avond niet aan de orde was. De agenda was dan ook
toegespitst op een technische toelichting, waarbij en waarna het publiek
daarover vragen zou kunnen stellen. Dat heeft natuurlijk niet gewerkt.
Nauwelijks was bij een plan vermeld dat er gebakken materiaal zou worden
toegepast of er kwam commentaar uit de zaal dat het hele plan als zodanig niet
deugde.
Uiteindelijk kwam men niet verder dan dat de wethouder
bereid was serieus te kijken naar ideeën die alsnog zouden worden ingediend, maar
de gunning zou gewoon doorgaan op 4 december tenzij de raad daar alsnog een
stokje voor zou steken.
Inmiddels is bekend dat er maandag 3 december een extra
raadsvergadering met als agendapunt:’ Het besluit van de raad van 24/31 mei
2011 m.b.t. parkeren Mariakapel te herzien”. De inhoud van het voorstel is kort
en eenvoudig:
Onderwerp: Parkeren Mariakapel
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRAVE;
gelezen het bijgaand initiatiefvoorstel d.d.: 3
december 2012
Besluit:
De aanleg van parkeerplaatsen bij de Mariakapel te
schrappen ( onderdeel van het raadsbesluit van 24/31 mei 2011, Jaarschijf 2011
parkeerbeleidsplan 2010-2015).
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 3
december 2012
De raad voornoemd,
De griffier, De
voorzitter,
J.A.M. Roelofs S.
Haasjes van den Berg
Dit ontwerp-besluit heeft echter alleen betrekking op het parkeerterrein
bij de Mariakapel en gaat dus voorbij aan de bezwaren tegen het parkeerterrein
aan de Lovendaalsingel tegenover het stadhuis. Ook wordt geen aandacht gegeven
aan de consequenties van het wegvallen van de ruim 40 parkeerplaatsen. Nu was
het gezien de beschikbare tijd onmogelijk een goed doordacht voorstel op tafel
te leggen, laat staan er goed over na te denken en voor- en nadelen af te wegen.
De wethouder was echter niet bereid verder uitstel te verlenen.
Je kunt wel beweren dat gunning en vaststellen bestemmingsplan
verschillende procedures zijn, maar je moet ze wel op elkaar afstemmen en dat
houdt in: eerst beslissen over zienswijzen en bestemmingsplan en vervolgens
gunnen. Het college had de gunning al een week uitgesteld, maar op de vraag die
gunning uit te stellen tot na de beslissing over het bestemmingsplan wilde de
wethouder niet ingaan. Hij deed niet meer dan een raadsbesluit uitvoeren. En
dan is een logische reactie: is dat wel zo?
Het vervolg heeft vooral betrekking op de parkeerplaatsen bij de
Mariakapel en tegenover het stadhuis. De Lunette is minder discutabel. Het nut
van dat plan werd wel ingezien.
Er zijn drie hoofdvragen.
1.
Wat
heeft de raad op 24 mei 2011 werkelijk beslist en voert het college dit besluit
correct uit?
2.
Is het
wel juist dat de aanleg van de omstreden parkeerplaatsen past in het komplan en
mag je een besluit daarop nog baseren nu het nieuwe bestemmingsplan al in de
besluitvormende fase verkeert? Deze vraag is temeer gerechtvaardigd nu een
parkeerterrein aan de Koninginnedijk vooralsnog is teruggetrokken omdat de
gemeente er op attent is gemaakt dat dit terrein niet past in het vigerende
plan. De stellige bewering dat de aanleg past in het bestemmingsplan is daarmee
wel ontkracht.
3.
Zijn er
alternatieven voor de omstreden terreinen of zijn er ontwikkelingen die tot
andere parkeerbehoeften zouden kunnen leiden waardoor een terrein helemaal zou
kunnen wegvallen of in ieder geval de uitvoering uitgesteld.
ad 1 Het antwoord is kort: nee. Ik heb daarvoor de
opnames van zowel de voorbereidende als de besluitvormende vergadering (op één
avond !) afgeluisterd. Het volgende
citaat van wethouder Daandels is duidelijk.”…het voteren van een krediet wil
niet zeggen dat u niet verder op de hoogte wordt gebracht over de uityoering……..
Dat communicatietraject krijgt u nog”.
Uit de discussie in de voorbereidende vergadering blijkt dat er nog
veel vragen zijn, waarbij vooral de Mariakapel ter sprake kwam. Niet alle
vragen konden afdoende worden beantwoord. Er werd daarbij verwezen naar het nog
komende communicatietraject en ook schriftelijke beantwoording (dus na de
besluitvormende vergadering) behoorde tot de mogelijkheden. Dat
communicatietraject is er nooit geweest.
Ook de tekst van de voorgestelde besluitvorming geeft aan dat het
besluit niet verder gaat dan de kredietverlening.
Besluitvorming
1.
een krediet te voteren van maximaal € 61.750,-- voor de uitvoering
van aanvullend onderzoek als onderdeel van de jaarschijf 2011 van het
Parkeerbeleidsplan 2010 - 2015;
2.
een krediet te voteren van € 325.000,-- voor de aanleg van
parkeerplaatsen aan de Havenstraat, Lunette/Trompetterstraat en de Arnoud van
Gelderweg (locaties stadhuis en Mariakapel);
3.
de kosten ten laste te
brengen van het in de begroting 2011 voor het parkeervraagstuk gereserveerde
bedrag van € 500.000,--.
In de aansluitende vergadering is
er nauwelijks meer over gesproken. Wel werd nog opgemerkt dat er gezien de
uitvoerige discussie in de voorbereidende vergadering met het voorstel werd
ingestemd.
In de besluitenlijst staat
alleen maar dat VPGrave heeft tegengestemd.
De conclusie van de wethouder
dat door het krediet te verlenen de raad ook heeft ingestemd met de uitvoering
van de plannen gaat te ver. Bovendien is het toegezegde communicatietraject,
wat dat ook moge inhouden, niet uitgevoerd.
Bij de vaststelling van de
parkeernota is nadrukkelijk vastgelegd dat de loswal pas parkeervrij wordt
gemaakt wanneer vervangende parkeergelegenheid is gerealiseerd. Ook die
uitspraak is niet gehonoreerd.
ad 2 Uit
een inmiddels verleende WABO-vergunning voor het parkeerterrein tegenover het
stadhuis blijkt dat betreffende bestemming “wegen c.a.” ook kleinschalige
parkeervoorzieningen” toelaat. En dan is natuurlijk de vraag wat de definitie
is van kleinschalig. In de toelichting op de vergunning gaat de gemeente bij de
interpretatie uit van getallen: Vergeleken met grootschalige parkeerterreinen
als Lunette (100), Arsenaal (93) en Maaskade (50) wordt Lovendaalsingel met 20
à 25 plaatsen kleinschalig beschouwd. Waar ligt de grens? De Mariakapel met 43
plaatsen komt al dicht bij de 50 van de grootschalige Maaskade. Tijdens de
informatieavond kwam uit het publiek een andere, en naar mijn mening, betere
definitie van kleinschalig aan de orde. Kleinschalig is als het parkeren binnen
het bestemmingsoppervlak een ondergeschikt functie is. “Een enkele
parkeerplaats in het groen” werd genoemd.
Als een situatie strijdig is
met een bestemmingsplan moet worden gehandhaafd. Handhaving kan worden opgeschort
als er een gerede kans bestaat op legalisering. Daarvoor is het nodig dat er
een ontwerpbestemmingsplan ter visie heeft gelegen waarin de legalisatie is
voorzien. Op basis van dit voorstel en de ingediende zienswijze beslist de raad
dan of de situatie wordt gelegaliseerd. De tegenhanger van deze redenering is
dat uitvoering van een plan dat volgens het vigerende bestemmingsplan mogelijk
is wordt opgeschort als er een gerede kans is dat in het nieuwe bestemmingsplan
de uitvoering niet mogelijk is. Als de gemeente dit wenst is daarvoor de
mogelijkheid van het nemen van een voorbereidingsbesluit. De burger kan dit via
de zienswijze vragen. Logisch is dan dat met uitvoering wordt gewacht totdat
over de zienswijzen is beslist. Ik geef toe dat dit meer een wiskundige dan
juridische benadering is, maar er is ook nog zoiets als bestuurlijk fatsoen.
Dat het gemeentebestuur naar de mening van de indieners de normen van dat
bestuurlijk fatsoen niet heeft gehanteerd is wel duidelijk geworden.
ad 3 Vanuit
de aanwezigen is inmiddels een alternatief naar voren gekomen: het
voetbalveldje achter de skatebaan. Dit terrein komt met een capaciteit van 100
ook voor in de parkeernota, Het is vanwege de afstand tot het centrum naar
achter geschoven. Natuurlijk kan afweging van dit bezwaar tegen de bezwaren
tegen Mariakapel en Lovendaalsingel tot een andere keuze leiden.
Een andere suggestie was nog
de vrijkomende parkeerruimte bij het huidige Maaszicht in te zetten. Dat zou
vooralsnog tijdelijk zijn, maar er wordt in ieder geval tijd mee gewonnen om
een goede afweging te maken voor definitieve aanpak en dat geeft ook ruimte om
de uitgangspunten te heroverwegen.
Alle berekeningen die hebben
geleid tot het aantal; benodigde parkeerplaatsen berusten op aannames. Nu is er
op het gebied van autogebruik en dus parkeren het een en ander in beweging. De
huidige crisis zou wel eens kunnen leiden tot minder auto’s en dus minder
behoefte aan parkeerplaatsen. De verkoop van auto’s stagneert al. Daar zal
natuurlijk tegenin worden gebracht –en daarom doe ik het maar zelf- dat de
crisis er alleen maar toe leidt dat er met eenzelfde auto een langere tijd
wordt gedaan en minder km’s wordt gereden. De auto staat langer stil en dus
meer parkeerruimte! Tijd winnen om deze ontwikkeling af te wachten is dan een
verstandige aanpak.
De bepalingen in het contract
over het “Hart van Grave” spelen natuurlijk ook een rol. Ik ken ze niet in
detail en waag me nu niet aan speculeren.
Alles bij elkaar zou ik a.s. maandag niet weten hoe ik in
de extra vergadering een definitieve uitspraak zou moeten doen. Om wel tot een
sluitend besluit te komen is synchroniseren van de besluitvorming over
bestemmingsplan en uitvoering parkeerplaatsen noodzakelijk. Daar is tijd voor
nodig. Daarom is de enige concrete uitspraak die zou kunnen worden gedaan is
dat de gunning van de uitvoering wordt opgeschort. Op één punt is inconsequent
hierin zijn mogelijk toch aan te bevelen. De plannen voor de Lunette zijn niet
echt omstreden en die bieden met name voor de kortparkeerders, zeg maar kopend
publiek, soelaas. Nu HEMA en andere zaken binnenkort worden geopend zou
uitvoering dus een goed zaak zijn. Daar staat weer tegenover dat tijdens de
uitvoering van dat werk weer parkeerplaatsen onbereikbaar zijn. Eerst nieuwe
plaatsen aanleggen en dan de Lunette ombouwen is ook een logische aanpak.
Zo denk ik er over en dinsdag 4 december weten we hoe de
raad er over denkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten