maandag 7 december 2009

VGRP en waterplan 50% verhoging rioolrecht

Water is in onze leefomgeving een belangrijke factor. We willen graag droge voeten houden en beschikken over schoon drink- zwemwater en ook de vijvers en sloten mogen niet stinken. Geen wonder dat we in Nederland daarvoor een hele organisatie hebben opgebouwd. Er is zelfs daarvoor een eigen openbare bestuurstructuur: het waterschap. Ook rijk, provincies en gemeenten hebben taken op dit gebied. En toch kunnen burgers niet achteroverleunen om dat “big brother” er wel voor zal zorgen. Ook de burger heeft op watergebied nog zijn eigen verantwoordelijkheid.

Logisch dat voor het waterbeleid een heel stelsel van wetten en voorschriften bestaat. Op grond van die regelgeving wordt de rol van een gemeente vastgelegd in het gemeentelijk waterplan en een gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Sinds enige tijd heeft de gemeente ook een zorg voor het grondwater. Daarvoor dient het GRP te worden verbreed en dan krijg je een VGRP.

Dit gemeentelijk waterplan en VGRP komen in de voorbereidende vergadering van 15 december en de besluitvormende van 17 december aan de orde. Gelet op de andere onderwerpen van die vergaderingen is er nauwelijks tijd voor een zorgvuldige behandeling. Je mag dan ook rustig stellen dat die onderwerpen door de raad worden gelast. Aangezien de agenda door het presidium is vastgesteld heeft de raad zelf de verantwoordelijkheid hiervoor. Voor communicatie met de bevolking is dan ook helemaal geen ruimte beschikbaar en dat is jammer (eigenlijk bedoel ik schandalig). Ook de burger speelt immers een rol en zal uiteindelijk kosten betalen. Het college stelt voor scenario 3 te volgen en dat betekent meer doen dan wat wettelijk is voorgeschreven. Ik juich dat toe, maar het betekent wel dat het rioolrecht in 5 jaar met meer dan 50% gaat stijgen en dat de personele capaciteit met 2 fulltime ambtenaren wordt verdubbeld. Mag dat even aan de bevolking worden uitgelegd?

Ik heb de stukken nu één maal doorgekeken. Dat is te weing voor een goed oordeel omdat vragen op pagina 4 soms op pag. 38 worden beantwoord en omgekeerd het antwoord op een vraag op pag.77 te vinden is op bladzijde 13. Alles hangt nu eenmaal met alles samen als het om water gaat. Een presentatie vooraf kan daarin helpen. De presentatie op 20 oktober ging helaas nagenoeg uitsluitend over de financiën.

Bij die eerste lezing viel mij op dat vooral de organisatie van het beheer moet worden aangepakt. Daarvoor is de personeelsuitbreiding nodig. Daartoe besluiten is één, maar uitvoeren is vaak iets heel anders. Een ander aspect is dat volgens mij de grondwaterproblematiek wordt onderschat. Bij de gemeente zijn geen problemen bekend. Nou, de woningen in 1977 aan de Hoofschestraat gebouwd hebben allemaal een pomp om grondwaterpomp. Schoon grondwater wordt in de riolering gebracht en dat is een ongewenste zaak. Zelf heb ik –ik woon daar ook- toen de gemeente de regenwaterputten in de Hoofschestraat wilde afkoppelen gewaarschuwd voor de gevolgen. Daarop heb ik nooit antwoord gekregen. Wel werd bij de eerste de beste sneeuwbui de afkoppeling weer grotendeels ongedaan gemaakt. En onlangs bleek na een paar dagen regen dat de bezorgers van post en kranten bij mij niet met droge voeten konden bezorgen. Op een telefoontje werd door de gemeente onmiddellijk gereageerd. Daarvoor niets anders dan lof. Nu maar kijken of het heeft geholpen. Ook weet ik dat aan de Kanterslaan in ieder geval bij hogere Maasstanden, maar waarschijnlijk ook in perioden van flinke regenval het water in de kruipruimten hoog staat. In het plan staat wel dat de gemeente een onderzoek moet instellen naar de grondwatersituatie in bebouwde gebieden. Ook om deze reden is een goede en vroegtijdig overleg met de bevolking nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten