dinsdag 12 maart 2013

2013-31 Ter inzage leggen stukken


Vorige keer eindigde ik met een opmerking over een audioverslag dat (nog) niet beschikbaar wordt gesteld. Het presidium had dat beslist.
Er is meer aan de hand met de bereikbaarheid voor de burgers van op zich openbare stukken. Zo hoort de agenda van een raadsvergadering met de bijbehorende stukken volgens de eigen regeling van de raad 7 werkdagen van te voren voor iedereen beschikbaar te zijn. Gebruikelijk is dat de stukken ter inzage liggen in het stadhuis de gemeenschapshuizen en de bibliotheek. Ook zijn de stukken te vinden op de gemeentelijke website. Over de agenda’s en stukken is bij de vorige raadsvergaderingen al het nodige te doen geweest.

Zo lagen de raadstukken vorige keer pas een dag voor de vergadering in de bibliotheek. Voor de komende vergadering op 19 maart (over een week) was en is in de bibliotheek niets terug te vinden. Ook de commissiestukken ontbraken, terwijl die daar altijd netjes op tijd lagen. De medewerkers van de bibliotheek wisten niet waarom ze er niet waren.

Alvorens hier heisa over te maken heb ik proberen te achterhalen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Vandaag kreeg ik van mevrouw Schuts een mailtje van de griffier doorgestuurd. Het presidium had besloten de stukken niet meer ter inzage te leggen. Dat wil zeggen zeker niet in de bibliotheek. De reden was dat de stukken toch op de website van de gemeente te zien zijn. Dat argument, als het juist is, geldt ook voor de gemeenschapshuizen en het stadhuis zelf. Daar liggen ze dus ook niet meer ter inzage als de gemeente tenminste consequent is. In dit geval gelukkig, is dat vaak niet het geval.

Alhoewel ik zelf prima vanachter mijn bureau van de stukken kennis kan nemen, als tenminste niet wordt vermeld dat ze nog ontbreken, geldt dat zeker niet voor iedereen. Bovendien zijn er ook nog heel veel mensen, en soms hoor ik daar ook bij, die de stukken liever uitgespreid op tafel voor zich hebben.

Kennelijk heeft ook niemand het nodig gevonden de bibliotheek en wellicht ook anderen hiervan op de hoogte te stellen. Ook de burgers mogen toch wel weten dat zij voortaan op de website moeten kijken?

Het “mooiste” komt nu: Thuiskomend uit de commissie kijk ik in de Graafsche Courant op de gemeentelijke informatiepagina. En daar lees ik de aankondiging van de raadsvergadering van 19 maart met een agenda (onder voorbehoud). Dat de agenda al definitief moet zijn , met agendapunt 2 vaststellen agenda als vangnet en dus het “onder voorbehoud” een merkwaardige opmerking is, is deze keer niet zo belangrijk.
Het gaat om de mededeling dat de stukken ter inzage liggen in alle gemeenschapshuizen in de gemeente en in de openbare bibliotheek aan de Trompetterstraat (ik zet het adres erbij om de mogelijkheid uit te sluiten dat ik in de verkeerde bibliotheek heb gekeken). Ook kunt u de stukken inkijken in het stadhuis op de werkdagen van 9:00 uur tot 13:00 uur tot en met maandag 18 maart en op de dinsdagmiddag van 16:00 uur tot 19:30. Waarom de stukken op dinsdagmorgen 19 maart niet meer kunnen worden ingezien weet ik niet. Misschien heeft het college ze dan nodig?

Kennelijk was ook de opsteller van de informatiepagina niet op de hoogte van de uitsluiting van in ieder geval de bibliotheek.

Ik vind dit te gek voor woorden. Zou iemand anders dat ook vinden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten