zondag 24 maart 2013

2013-34 Raadsvergadering 19 maart


Er is een gezegde: “ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zo het was”. Na afloop van de vergadering werd een glas gedronken. Alhoewel het in het stadhuis een eind weg is zal menigeen ook een plas hebben gedaan; er waren genoeg schorsingen voor. En het resultaat was niet zodanig dat je kunt zeggen dat de raad spijkers met koppen heeft geslagen of knopen doorgehakt. Alles bleef dus zoals het was.
Zoals werd verwacht kon de agenda niet in zijn geheel worden afgewerkt. Van de negen punten waarover nog discussie plaats vond konden er slechts 3 worden afgewerkt. En van die drie was er nog maar één waarbij een werkelijk besluit werd genomen. En dat betrof dan nog alleen het goedkeuren van overeenkomsten die het college het gesloten.
Oorzaak is natuurlijk de voortdurende slechte planning en voorbereiding van de raadsvergaderingen.

Om raadsvergaderingen goed te laten verlopen zijn er regels, deels in de gemeentewet en voor de rest in gemeentelijke regelgeving. Er zijn drie van die gemeentelijke regelingen:
·         Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad;
·         Reglement betreffende de werkwijze en bevoegdheden van het presidium;
·         Verordening op de raadscommissies
Voor een goed verloop van de vergaderingen is het natuurlijk wel nodig dat men zich aan deze regelingen houdt en gebruik maakt van de mogelijkheden. En juist daar schort het in Grave nogal aan. Nu maakt de planning van de raadscyclus het al onmogelijk om aan alle voorschriften te voldoen. Agenda en stukken kunnen gewoon niet volledig op tijd zijn en dat heeft iedere keer weer gevolgen.

Aan twee regels wordt wel strikt de hand gehouden. Vergaderingen eindigen, klaar of niet, om 22:30 uur en degenen die zich hebben aangemeld voor het spreekrecht mogen het woord niet voeren als de raad besluit het betreffende  onderwerp van de agenda af te voeren. De striktheid op die punten treft vooral het publiek. Zo waren er deze keer nogal wat mensen met belangstelling voor de behandeling van het bestemmingsplan centrum Grave.  Die zijn voor niets gekomen. Het burgerinitiatief Binnenhof is al een paar maal van de agenda afgevoerd waardoor de insprekers op dat onderwerp voor joker werden gezet. Soepel wordt met de regels omgegaan als het de leden goed uitkomt.

Toch maar even een terugblik op de wel behandelde punten.
De eerste zes zijn standaard: opening;vaststellen agenda;vragen; algemeen spreekrecht; ingekomen stukken en mededelingen en vaststellen besluitenlijst vorige vergadering(en). Bij een goede en volledige voorbereiding kunnen die afgezien van het spreekrecht snel worden afgewerkt. Het agendapunt “vragen” is alleen bedoeld voor zaken met een politiek karakter die zich plotseling hebben voorgedaan. Dat doet zich niet zo vaak voor. Aangezien in Grave van nogal wat raadsvragen het antwoord uitblijft of blijkbaar in de mist verdwijnt wordt dit agendapunt veelal gebruikt om daar navraag naar te doen. De vraag deze keer om de raad spoedig in te lichten over het al of niet open blijven van de penitentiaire inrichting van Grave, om te voorkomen dat de raad het uit de krant zou vernemen, zou overbodig moeten zijn en vond ik zelfs komisch. Zou de burgemeester vrijdag een alert-sms hebben uitgestuurd? ’s-Avonds was het antwoord al openbaar.

Voor het spreekrecht had zich één persoon aangemeld met als onderwerp: het bestemmingsplan centrum. Hopelijk onthouden de raadsleden zijn woorden tot volgende week. De gemeentewet laat nadrukkelijk toe dat inspreken vlak voor het agendapunt plaatsvindt.

Over A- en B- stukken is in de regelgeving niets terug te vinden. Ik vind dat onderscheid zinloos en ook de raad zelf heeft er moeite mee. Want het wezen van A-stukken is dat er niet over wordt gepraat en dat er niet hoofdelijk wordt gestemd. Het zijn niet voor niets “hamerstukken”. Dat is niets voor Grave. Dus worden er toch “stemverklaringen afgelegd” en dus gestemd. Een stemverklaring is eigenlijk iets anders dan beargumenteren waarom je voor of tegen bent. Een compliment uitdelen is geen stemverklaring,maar misstaat in een raadsvergadering niet. Afschaffen van het onderscheid dus. De commissies zullen dan ook genoodzaakt zijn iets zinnigs als conclusie te geven.

Deze keer waren er liefst 3 burgerinitiatieven als A-stuk. Dat komt omdat er voor het vaststellen van de inhoudelijke behandeldatum kennelijk een raadsbesluit nodig is en als die niet wordt gehaald moet een nieuw besluit worden genomen. Zo kwam een initiatief voor de tweede keer aan de orde en een ander zelfs voor de derde maal. De raad is kennelijk nogal optimistisch bij het plannen. Ik vind het meer onrealistisch.

Dan nu het echte werk, te beginnen met het krediet voor de brede scholen. Een herhaling van de vorige raadsvergadering, nu aangevuld met een memo van het college. Het werd werkelijk een herhaling. Het memo van het college lichtte nog eens toe waarom de raad het voorstel zou moeten aannemen. Bij het begin van de behandeling kwam de VVD met informatie waarom je dat voor een deel niet zou moeten doen. Dat werd vastgelegd in een amendement dat eigenlijk een motie was. Je moet erbij zijn geweest om het ook maar een beetje te kunnen volgen. Kort samengevat komt het op het volgende neer.
·         Het college stelt voor zowel in Oost (Sprankel en Hartenaas) als in West (Raamdonk en Wegwijzer) nieuwbouw te plegen in de vorm van wat ik uitgeklede brede scholen noem.
·         Alle fracties zijn het eens met de aanpak voor West, maar niet die voor Oost. Daar is het alternatief opknappen van de bestaande scholen nog in beeld. Voor een enkele fractie is dat al een zekerheid, anderen willen het nog eens nader onderzocht hebben.
Eigenlijk is de zaak dus nog niet rijp. Het amendement hield in dat tegelijk bij het nemen van het volledige besluit, dus zowel west als oost nieuwbouw, zou worden besloten dat het college voor Oost met een nieuw voorstel zou moeten komen. Over de strekking van dat nieuwe voorstel werd niets vastgelegd. Dat betekent dat het zowel het oude voorstel van het college met nieuwe onderbouwing zou kunnen zijn als toch het renoveren van de bestaande scholen. Dus leek het alsof iedereen met deze aanpak zou kunnen leven. Natuurlijk zou het een monster zijn. Een besluit nemen en tegelijk zeggen dat een deel van het besluit moet worden heroverwogen is natuurlijk kolderiek. Mij werd niet duidelijk waarom uitstel voor West rampzalig zou zijn, maar voor Oost kennelijk niet. Nadat was toegelicht dat met West “voortvarend” kon worden doorgewerkt en na een aantal schorsingen een voor iedereen, behalve het publiek, duidelijke omschrijving was gevonden kon worden gestemd. Om één of andere reden staakten de stemmen bij het amendement dat toch zo zorgvuldig was opgesteld. Na een nieuwe schorsing kwam de uitspraak: doordat de stemmen staakten was het amendement niet aangenomen en kon het oorspronkelijke voorstel in stemming worden gebracht. Dat werd verworpen en daarmee was dus het zelfde resultaat als vorige vergadering bereikt. Er zal nu wel een derde poging moeten worden gedaan. Wordt het “driemaal is scheepsrecht” of dat je net als bij het hoogspringen de wedstrijd moet verlaten.

Overigens was de aanpak meer praktisch dan conform de regelgeving. In de gemeentewet staat duidelijk dat bij het staken van de stemmen in een vergadering waarbij niet alle leden aanwezig zijn de beraadslaging in de volgende vergadering wordt voortgezet. En aangezien er één lid niet aanwezig was deed deze situatie zich voor.

Overigens verloopt de stemming in Grave ook dikwijls in strijd met de regelgeving. In Grave is het gebruikelijk dat ieder lid tijdens de stemmingsprocedure als hij of zij aan de beurt is een stemverklaring aflegt. Volgens de regels, die de raad zelf heeft opgesteld moet dat voordat de stemming begint en mag men tijdens de stemming alleen maar “voor”of “tegen” zeggen.

Over de overeenkomsten met Visio was iedereen behalve VPGrave enthousiast. Maar daar heb ik bij de voorbespreking al het nodige over geschreven.

De discussie over het rapport van de rekenkamer kwam moeilijk op gang. Toen de VVD-vertegenwoordiger opmerkte dat volgens het raadsvoorstel alleen maar de vraag aan de orde was of de raad het memo van het college bij de behandeling zou betrekken dreigde de discussie te verzanden. Strikt genomen had hij nog gelijk ook. Het ging toch door, maar het werd meer een zoeken naar personen die in de fout waren gegaan dan dat er een analyse van  de hele procedure werd gemaakt. Het werd zo erg dat de voorzitter het seniorenconvent(=fractievoorzitters) bijeen riep. Wat daar werd besproken is natuurlijk geheim, maar het maakte wel een eind aan de discussie. Het zou mij niet verbazen als de geheimhouding van het contract daarbij een rol heeft gespeeld. Om toch iets te besluiten werd een motie van Keerpunt aangenomen (dat alleen al is een opmerkelijk feit). Het college moet voor het zomerreces komen met een financiële verantwoording van de 10 miljoen verlies die al is ingeboekt. Die gegevens zijn volgens mij in de jaarrekeningen wel te vinden. Veel belangrijker is de vraag wat nu de positie van GBB in de gemeente Grave is en in hoeverre die het beleid in Grave beïnvloedt. De discussie over de woningmarktstrategie zou daar misschien nog enige duidelijkheid kunnen verschaffen.

Helaas was daar geen tijd meer voor. De vergadering wordt dinsdag 26 maart voortgezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten