donderdag 29 september 2011

Besluitvormende vergadering 27-09-2011 nabespreking

En weer was het een bijzondere vergadering. Wanneer je beschikt over een gevoel voor zwarte humor had je een vermakelijke avond. Maar dat is toch niet helemaal de bedoeling van een raadvergadering.

De vergadering begon een kwartier te laat. Als je zeker wilt zijn dat de vergadering om 22:30 uur is afgelopen moet je wel op tijd beginnen. Ook dat staat in het reglement van orde. Eigenlijk zou dit reglement kunnen beginnen met: "artikel 0: Dit reglement is alleen van kracht wanneer het de meerderheid van de raad goed uitkomt". De reden van de vertraging was een noodzakelijk overleg over de bezetting van een regieteam en de commissies. Dat dacht men even vlug voor de vergadering te doen; een misrekening.


 

Het unieke van deze vergadering was dat er bijna langer werd geschorst dan vergaderd. De rokers kwamen dus goed aan hun trekken. Zo is er altijd wel iets positiefs te melden.


 

Het begin van de vergadering verliep vlot. Zo vlot dat de raad het haast niet kon bijhouden.

Men kent zgn A-stukken. Dat zijn voorstellen waarover de raad het niet nodig vindt dat er over wordt gediscussieerd. Vroeger werden die hamerstukken genoemd. Je verwacht dan ook dat de raad unaniem instemt met het voorstel. Zo niet in Grave; er kwam een hele rij stemverklaringen en er werd zelfs tegengestemd. Kennelijk waren er toch bezwaren en zelfs onoverkomelijke. Dan is een politieke discussie nodig of heeft de oppositie het naar aanleiding van de voorbereidende vergadering bij voorbaat al opgegeven? Het besluit wordt in de besluitvormende raadvergadering genomen en niet in de voorbereidende. Straks met commissies speelt dat nog sterker. Overigens dienen volgens het reglement van orde de stemverklaringen voor de stemming worden afgelegd en niet tijdens zoals nu gebeurde met als gevolg dat over de meeste A-stukken hoofdelijk werd gestemd.


 

Op de behandeling van het beleidsplan van de bibliotheek kom ik in een afzonderlijk verhaal nog even terug. Na afloop van de vergadering kreeg ik commentaar op mijn eerdere opmerkingen op dit voorstel.


 

Zo was inleiding van de vergadering, de Camping Bruinsbergen, de bibliobus en het burgerinitiatief van de wijkraad EsterSveld binnen vijf minuten afgewerkt. (De S van Estersveld heb ik maar benadrukt; op de agenda en dus ook in de inleiding van de voorzitter was die weggevallen. Voor dat je het weet ben je via Esterveld in Eksterveld veranderd. Gezien de wijze waarop de wijkraad op de gemeentedeur moet kloppen om gehoor te krijgen is dat wellicht niet eens zo'n gek idee).


 

Het eerste B-stuk bestond uit 2 delen: het instellen van een regieteam en vervolgens het benoemen van 2 leden daarin. De raad accepteerde zonder protest dat de voorzitter begon met een stemcommissie te benoemen en uit te leggen dat men 2 namen op het stembriefje moest zetten. Daaruit kan worden afgeleid dat de raad heeft besloten het regieteam in te stellen en af te wijken van het voorschrift in het reglement van orde dat over personen afzonderlijk per vacature wordt gestemd. Tot die afwijking kan de raad wel beslissen. Ook op slordige wijze kun je tot een correct resultaat komen.


 

Ik heb wel een inhoudelijke opmerking. Het regieteam is een overlegorgaan van een aantal gemeenten. Omdat je niet alle raadsleden daarin kunt zetten wordt volstaan met een vertegenwoordiging. Gezien de taak van dit team is het dan logisch dat de vertegenwoordiging zo breed mogelijk is ondanks dat er maar twee personen kunnen worden benoemd. Nu werden twee leden uit de collegepartijen gekozen en doen de niet-college partijen niet mee. Zeker als het onderwerp "samenwerking" is vind ik dit een slechte zaak.


 

Bij de behandeling van de exploitatie van de fietsenstalling werden de opmerkingen uit de voorbereidende vergadering nog eens herhaald waarbij de wethouder in zijn reactie zei dat het er geen antwoord op had omdat de voorkeursvariant van het college juist inhield op die vragen een antwoord te zoeken. En dus was iedereen op één na het eens met de voorkeur van het college. De tegenstemmer vond het verlies aan arbeidsplaatsen reden om tegen te stemmen. Gezien de resultaten van de exploitatie tot nu toe duidt het begrip arbeidsplaats hier meer op plaats in dan op arbeid.


 

De kadernota integraal jeugdbeleid werd eveneens zonder veel problemen aangenomen. Niet omdat men het er mee eens was maar meer omdat men er bij de begroting toch weer makkelijk van af kan. Daarmee is de beleidsnota dus betekenisloos en dat is gezien het onderwerp en de inhoud jammer.


 

Het nieuwe welstandsbeleid werd ook vlot door de vergadering geloodst ondanks het ontbreken van het beeldkwaliteitplan binnenstad. Dhr. Van Geest maakte nog een aantekening bij het besluit. Ik ben benieuwd of die in de besluitenlijst is terug te vinden.


 

En dan de instelling van de commissies en de benoeming van de leden daarin. Het begon met een schorsing omdat er wat orde in de stukken moest komen. De poging van de voorzitter om direct tot benoemen over te gaan en zo tijd te besparen faalde. Veel meer dan vreugde uitspreken over het opnemen van het eindtijdstip in de verordening hield de bespreking niet in. En toen kon het beginnen. Allereerst het benoemen van de voorzitters en plaatsvervangend voorzitters. Daarbij bleek dat ook hier de collegepartijen met steun van Trots de functies aan zich hielden. Dat was voor VPGrave aanleiding mee te delen dat men "vooralsnog" niet zou meedoen aan het commissiewerk. Als logisch gevolg werd dan ook een voorstel gemaakt tot het benoemen van commissieleden zonder VPGrave. Vervolgens werd ontdekt dat volgens het reglement iedere fractie in de commissies vertegenwoordigd moet zijn. Wat nu? Van Geest lichtte nog eens toe dat "vooralsnog" betekende "zolang er geen voorzitter uit de oppositie is" en dat is een variant op "tot St. Juttemis". Als oplossing werd gevonden het juist vastgestelde reglement volgende vergadering weer aan te passen. Komisch was een opmerking van de VVD nadat de verordening op de raadscommissie was vastgesteld dat die fractie nog met een amendement wilden komen. Dat wordt dus ook volgende keer weer een wijziging van de verordening.

Één en ander ging natuurlijk gepaard met een aantal schorsingen. In een afzonderlijk artikel kom ik nog terug op de stap van VPGrave.


 

Inhoudelijk gaf de algemene subsidieverordening 2012 geen problemen. Wel had mevrouw Schuts ontdekt dat de ondertekening van de verordening de naam van de vertrokken vorige burgemeester vermeldde.


 

De motie die VPGrave over het milieuprogramma had ingediend gaf aanleiding tot de één na laatste schorsing deze avond. Uiteindelijk werd de motie nadat iedereen zijn of haar sympathie had betuigd verworpen. Geen probleem want de wethouder had al gezegd dat hij het idee van VPGrave om te kijken of er in 2012 samen met Mill en Cuijk een milieuprogramma op te stellen zou overnemen. Vroeger zou dat er toe hebben geleid dat het college de motie overnam, waarmee de motie was afgehandeld. De laatste schorsing was naar aanleiding van de vragen die mevrouw Henisch nog had gesteld. Het college dacht dat iedereen de antwoorden had, maar dat bleek niet zo te zijn. Dat krijg je als er na de voorbereidende vergadering -of commissie- nog veel vragen over zijn die binnen een week nog moeten worden geformuleerd en ook nog beantwoord en verzonden. Over lezen en bestuderen zullen we het dan maar niet hebben. Vermeldenswaard is wel dat dit keer ook de publieke tribune de vragen en antwoorden kreeg. Deze behandeling was voor mevrouw Henisch voldoende om ,zij het met tegenzin, in te stemmen met het voorstel. De tegenzin bij mevrouw de Zoeten was zo groot dat haar partij zou tegenstemmen.


 

Zelfs het laatste voorstel dat normaliter een formaliteit is omdat daarin de gevolgen voor de begroting van de genomen besluiten worden vastgelegd gaf aanleiding tot discussie. Die gevolgen waren er deze keer niet, maar het bleek dat men er nog een post voor externe ondersteuning in had gefrommeld. Dat is niet netjes maar werd met 8 tegen 4 geaccepteerd.

Daarmee was de vergadering rond 21:30 afgelopen en dat was op tijd voor de tweede helft van RealMadrid-Ajax. Wie dacht dat de raad daarop had aangestuurd want het bleek dat er nog een vertrouwelijke vergadering achteraan kwam. Waar zou die over zijn gegaan?


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten