vrijdag 9 september 2011

Raadvergaderingen september 2011 deel 1

Vooraf

Woensdag was er nog geen agenda voor de komende vergadering van de gemeenteraad. Wel werd er ook voor 20 september een voorbereidende vergadering aangekondigd. Donderdag verschenen de agenda's voor de voorbereidende vergaderingen van 13 en 20 september en de besluitvormende van 27 september op de website. Mijn eerste reactie was: Oef!!! Dat wordt weer een strijd om op 22:30 uur klaar te zijn. Wat natuurlijk zou kunnen helpen, of juist niet, is dat de voorbereidingstijd minimaal is. Fractieberaad moet onvoorbereid of na de vergadering worden gehouden. Dat zou kunnen leiden tot een houding van "het zal wel goed zijn" en dan kunnen er vlot besluiten worden genomen, hetgeen iets anders is dan goede besluiten. Maar de raad kan ook nog een lawine van vragen op het college afvuren en dan wordt het toch weer een latertje of doorschuiven van onderwerpen. Het presidium, en dus de raad zelf, gaat er van uit dat over alle voorstellen van beide voorbereidende vergaderingen in de besluitvormende vergadering kan worden beslist. Daarbij komt nog dat op de agenda van die besluitvormende vergadering ook het welstandsbeleid voorkomt. Dat onderwerp is vlak voor de vakantie al besproken, maar de raad vond dat het onvoldoende was voorbereid. Huiswerk opnieuw was dus de boodschap. De gebrekkige communicatie over dat onderwerp was één van de redenen van de raad het stuk terug te sturen. Ik was dan ook reuze nieuwsgierig waarmee het college zou komen. Het antwoord is simpel: met de mededeling dat het voorstel later volgt! Dat zal wel voor 27 september zijn, maar hoeveel? Volgens mij had het ook opnieuw in de voorbereidende vergadering moeten worden besproken. De opmerkingen van de raad waren te principieel om behandeling in de voorbereidende vergadering over te slaan. Overigens heb ik niets gemerkt van verbeteringen.

En toch miste ik nog iets. Na de vorige vergadering gaf ik al aan de besluitenlijst van die vergadering zorgvuldig zullen te lezen. Daarin zou moeten staan hoe de opmerkingen van Mevrouw Schuts over de daaraan voorafgaande vergadering zijn verwerkt. Laat nu het onderwerp goedkeuren besluitenlijsten 28 juni en 5 juli niet op de agenda staan.


 

Als ik dit weekend nog wat gaatjes vind ga ik nog in op diverse onderwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten