maandag 19 september 2011

Voorbereidende vergadering 20 september 2011; overige onderwerpen.


 

In mijn vorige blog verwachtte ik dat het wel eens moeite zou kunnen kosten om op tijd met z'n allen de vergadering te kunnen sluiten. Nu ik de stukken heb gelezen denk ik daar anders over.

Wie mijn verhaal over de commissie heeft gelezen zal met mij tot de conclusie komen dat dit voorstel van de agenda af moet en eerst degelijk moet worden besproken.


 

Samenwerking Land van Cuijk

De pogingen om tot een nauwere samenwerking in het Land van Cuijk te komen onttrekken zich grotendeels aan het oog van de gewone burger. Voor de bijlagen moet ik naar het stadhuis alias gemeentehuis en daar heb ik nu geen tijd voor (en zin in). Op basis van het voorstel lijkt deze stap mij een formaliteit die overigens wel weer € 42.500 kost. Samenwerken is altijd goed, maar wat wil men nou precies bereiken? Wellicht is er voor de raad weer aanleiding het geharrewar over de rol van colleges en burgemeesters aan de orde te stellen.


 

Algemene subsidieverordening 2012

Gezien de komende bezuinigingen verwachtte ik dat de wijziging van de subsidieverordening daar wel een voorzet zou geven. Nu blijkt die verordening vooral een procedureverordening te zijn. De daarvan afgeleide verordeningen voor diverse te subsidiëren terreinen blijven althans nu buiten schot. Het voorstel heeft vooral ten doel de procedure te vereenvoudigen. En dat is goed.


 

Milieuverslag 2010 en programma 2011

Het staat in het stuk: de gemeente Grave heeft geen aandacht voor milieuzaken en doet alleen wat wettelijk is voorgeschreven. Daarom was mijn opwinding over de communicatieparagraaf snel verdwenen In deze paragraaf werd vermeld dat uitsluitend overleg was gepleegd met collega's die ook met deze wettelijke taken te maken hebben. Waarom zou je overleg plegen met IVN, ZLTO en anderen die bij het milieu zijn betrokken als je er toch niets mee doet.

Gezien de aandacht die dit onderwerp onlangs kreeg heb ik nog gezocht naar een opmerking over de onkruidbestrijding. Daar was ik gauw mee klaar. In de inleiding stond al dat dit onderwerp geen onderdeel uitmaakt van het document.

De term wethouder milieu heeft in Grave dus wel een letterlijke betekenis maar geen inhoudelijke.

Jammer; of erger?


 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten